دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

دلایلی‌که ناتو را به اصلاح ساختار بودجه وادار کرد

يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب: 709463
واشنگتن پست در گزارشی ضمن بررسی سیاست دولت ترامپ نسبت به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و تهدید آمریکا به خروج از این نهاد، نوشت که سرانجام ناتو تسلیم فشارهای مستاجر کنونی کاخ سفید برای افزایش سهم بودجه اعضا در آستانه برگزاری اجلاس سران این سازمان می‌شود.
دلایلی‌که ناتو را به اصلاح ساختار بودجه وادار کرد
به گزارش جهان نيوز، روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری(۱۲و ۱۳‌اذر) و در آستانه هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو، لندن میزبان اجلاس سالانه سران این ائتلاف نظامی است.

در گزارش واشنگتن پست آمده است:

امسال اجلاس سران ناتو در شرایطی برگزار می شود که این ائتلاف گرفتار دسته بندی هایی است. "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه ناتو را مبتلا به " مرگ مغزی" خوانده است.

مکرون پنجشنبه گذشته در دیدار با "ینس اشتولنبرگ" دبیرکل ناتو در بروکسل گفت: "به عقیده من اولویت درجه اول ائتلاف،‌ «تروریسم» و نه «روسیه» است".

این اظهارات مکرون اعضاء اروپای شرقی ناتو را سخت عصبانی کرد. این کشورها همواره خودشان را در معرض تهدید مستقیم "کرملین" احساس می کنند.

در همین محور اشتولنبرگ در پاسخ به اظهار نظر مکرون، تاکید کرد: "این اصلا موضوع تعجب آوری نیست که بعضی زمان ها ما در موضوعاتی با هم اختلاف نظر داریم. نقطه قوت ناتو همیشه به ما این نیرو را داده است تا بر اختلافات غلبه کنیم".

ناتو، بزرگ ترین ائتلاف نظامی جهان است با بالاترین هزینه به نحوی که سالانه دست کم ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو را به بودجه دفاعی آن کشور اختصاص می دهد. به تازگی یک کشور دیگر شامل بلغارستان نیز به این ائتلاف اضافه شده است.

از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کانادا بطور دسته جمعی هزینه های دفاعی را افزایش دادهاند. انگیزه اصلی این افزایش هزینه، در وهله اول نزاع میان روسیه و اوکراین و در وهله دوم؛ تهدیدهای ترامپ برای خارج کردن آمریکا از ناتو در صورتی است که سایر اعضاء سهم بیشتری از بودجه دفاعی سازمان را تقبّل نکنند.

"ینس اشتولنبرگ" دبیرکل ناتو هم روز جمعه در اظهاراتی در مقر این سازمان در بروکسل به این موضوعات اشاره کرد.

اشتولنبرگ گفت:"همه متحدان در ناتو تصمیم گرفته اند سرمایه گذاری ها در ائتلاف را بیشتر کنند و ما اکنون این تصمیم را اجرایی می کنیم".

رهبران ناتو در سال ۲۰۱۴ موافقت کردند تا دست کم ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را به هزینه های دفاعی اختصاص دهند. بدیهی است که رسیدن به آن هدف برای بسیاری از اعضاء دشوار است.

نمونه چنین وضعیتی بلغارستان است. بلغارستان ممکن است موقتا" از این آزمون نمره قبولی بگیرد چون این کشور امسال به دنبال خرید هشت فروند جت جنگنده "اف۱۶" (F-۱۶) خریداری می کند. این خرید بزرگ موجب شد بلغارستان ۳.۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP) خود را به بودجه دفاعی اختصاص دهد. بلغارستان در این مقیاس، بعد از آمریکا بالاترین درصد تولید ناخالص داخلی را در میان اعضاء ناتو به هزینه دفاعی اختصاص می دهد. در مقایسه میان اقتصاد بلغارستان با اقتصاد آمریکا، این رقم، رقم قابل توجهی است.

به جز آمریکا، سایر اعضاء‌ ناتو که بودجه دفاعی را افزایش داده اند شامل یونان، انگلیس، استونی، رومانی، لیتوانی، لتونی و لهستان هستند.

آمریکا ۳.۴۲ درصد از خروجی اقتصاد خود را به بودجه دفاعی اختصاص داده است و از این منظر بالاتر از سایر اعضاء ناتو می ایستد.

متحدان ناتو برای آنکه بطور نمادین هم که شده پیروزی دیگری در این سازمان به "ترامپ" دهند؛‌ موافقت کرده اند سهم آمریکا در تأمین بودجه مرکزی ناتو را کاهش دهند. از جمله این هزینه ها که آمریکا آن را تقبل کرده بود، هزینه مصرف اندرژی(برق) دفاتر ائتلاف در بروکسل و در چندین جای دیگر اروپا است.

از سال ۲۰۲۱ سهم هزینه کرد آمریکا برای ناتو با سهم آلمان برابری خواهد کرد. بعد از آمریکا، آلمان دومین اقتصاد بزرگ عضو ناتوست. آلمان از سال ۲۰۲۱  به میزان ۱۶ درصد سهم خود را افزایش داده و آن را به ۲.۵ میلیارد دلار در سال می رساند.

آمریکا پیش تر ۲۲ درصد از بودجه دفاعی ناتو را پرداخت می کرد.

با این اصلاحات صورت گرفته اینک واشنگتن سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی می کند.

به غیر از فرانسه همه اعضاء ناتو موافق اعمال این اصلاحات بوده اند. فرانسه مخالف این اقدام و این کار را بیهوده می دانست.

منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *