شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

سوداگری بانک‌های خصوصی در بازار مسکن

سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 693476
بسیج دانشجویی 19 دانشگاه تهران در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی خواستار ارائه راه‌حلی برای نجات بازار مسکن از سوداگری بانک‌های خصوصی شدند.
سوداگری بانک‌های خصوصی در بازار مسکن
به گزارش جهان نيوز، ماه‌هاست وضعیت بازار مسکن به‌عنوان یک کالای حیاتی که باید در خدمت‌اشتغال و رشد اقتصادی قرار گیرد، به گونه‌ای نابسامان شده است که قیمت‌ها در این بازار به صورت روزانه‌ یا لحظه‌ای تغییر می‌کند. متوسط هزینه‌ مسکن در سبد مصرفی خانواده شهری ۳۳.۵ درصد و دهک‌های پایین درآمدی ۷۰ درصد است، این درحالی است که میانگین جهانی این شاخص ۱۵ تا ۲۰ درصد است. بنابراین قیمت مسکن و اجاره ‌بها معیشت مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده‌است. از سوی دیگر مهاجرت مستمر مستاجران به مناطق ارزان‌تر مشکلات فرهنگی بسیار زیادی به ویژه در حاشیه شهرها فراهم کرده‌است.
 
قیمت گذاری‌های غیرکارشناسی بستری را فراهم کرده تا بسیاری از خانه‌ها با قیمت‌های غیرواقعی و نجومی برای اجاره گذاشته شوند و چرخه‌ای بوجود آمده تا درصد محدود سوداگران و در راس آنها بانک‌های خصوصی هرروز فربه‌تر شوند و مردم بیشتر در تنگنا قرار بگیرند. این شرایط بیش از هر چیز نشان دهنده آنست که نظارت بر امر مسکن کاملاً معیوب و بدون متولی رها شده‌است.

بعد از یک دوره پنج ساله رکود وزارت راه و شهرسازی که هیچ طرح و اقدام اساسی‌ صورت نگرفت، با روی کار آمدن جنابعالی، اراده حل معضل مسکن دیده می‌شود. اجرای توصیه‌ها و طرح‌هایی که توسط کارشناسان و دغدغه‌مندان حوزه مسکن ارائه می‌شود، می‌تواند این وزارتخانه را در شکستن حباب مسکن و اجاره‌بها کمک کند.

چرا که تجربه‌ در کشور نشان داده‌است شروع هر اراده‌ای بر کنترل سوداگری در حوزه مسکن در مدت بسیار کوتاهی تاثیر نزولی خود را بر قیمت مسکن می‌گذارد. لذا در ادامه به پنج توصیه اصلی‌اشاره می‌شود:

۱- به‌عنوان راه‌حل کوتاه مدت، نامه موجر و مستأجر آقای آخوندی که تیرماه سال گذشته مبنی بر افزایش اجاره‌بها فقط به میزان ۱۰ درصد، به معاون اول رئیس‌جمهور داده‌شد و با استعفای ایشان فراموش شد را اجرایی کنید.

۲- اهتمام ویژه به ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور.
۳- اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه و خانه‌های خالی.
۴- یک تیر و دو نشان افزایش تولید و عرضه مسکن.
۵- تجربه غلط افزایش وام مسکن را تکرار نکنید.

به گزارش فارس،در پایان این نامه آمده است: با به کارگیری راهکارهای فوق می‌توان از جذابیت بازار مسکن برای بانک‌های خصوصی که در رأس سوداگران هستند کاست و زمینه را برای رام کردن و کنترل بهتر بازار مسکن توسط دولت فراهم کرد.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *