دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

کوچکی نژاد: مجلس دهم زیر چتر دولت است

چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 688349
نائب رئیس کمیسیون آموزش و نماینده رشت گفت: مجلس دهم بسیار ضعف است. بسیار منفعل و زیر چتر دولت است و نگاهش هم به مردم به هیچ وجه عمقی نیست.
کوچکی نژاد: مجلس دهم زیر چتر دولت است
به گزارش جهان نيوز، کوچکی نژاد نایب رئیسی فراکسیون محیط زیست، ریاست فراکسیون گردشگری و ریاست کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را بر عهده دارد و نیز عضو فراکسیون نمایندگان ولایی است.

مشروح این گفتگوی صمیمانه را در ذیل می خوانید:

اخیرا شاهد پخش موسیقی غیرمجاز و کلیپ رقاصی در برخی مدارس و مهد کودک ها بودیم. در وهله اول نظر شما در خصوص این موضوع چیست و آیا کمیسیون آموزش برای بررسی علل و ریشه های این موضوع ورود پیدا کرده و یا می کند؟
کوچکی‌نژاد: در مجلس نهم درباره اینکه آموزش و پرورش در این زمینه ها با مشکل مواجه شده، تذکراتی به وزیر وقت دادیم.

متاسفانه نگاه آموزش و پرورش به بخش فعالیت های آموزشی نگاه یک، دو و سه است. به این معنا که درس و کلاس را ماموریت اصلی خود می داند و دیگر موضوعات را ماموریت فرعی خود تلقی می کند.

آموزش و پرورش معتقد است اگر پول داشته باشد، وقت داشته باشد و نیروی انسانی در اختیار داشته باشد به فعالیت های دیگر می پردازد که نتیجه این نگاه ابتذال در بعضی از واحدهای آموزشی می شود که در فضای مجازی می بینید.

مقام معظم رهبری اخیرا به آموزش و پرورش تذکر دادند که باید نگاه در بخش پرورشی را عمیق تر کنید. عمیق تر یعنی اینکه در اولین اقدام باید چند هزار مربی پرورشی تازه نفسِ علمیِ متعهد در بدنه آموزش و پرورش استخدام شوند که رابطه نزدیکی با دانش آموزان داشته باشند.

واقعیت این است که امروز دانش آموزان بسیار داناتر از دانش آموزان نسل های گذشته هستند و تسلط زیادی به فضای مجازی و زبان خارجه دارند. از این رو معلمان و مربیان باید از سطح بالایی از تحصیلات و اشراف زیادی به مسائل برخوردار باشند و همچنین اعتقاد بالایی به نظام و آرمان های انقلاب و ارزش های دینی داشته باشند تا بتوانند بر تربیت و پرورش دانش آموزان مسلط باشند.

تا زمانی که بر این موضوع تسلط نداشته باشیم همچنان شاهد این نوع ابتذال در واحدهای آموزشی خواهیم بود. به طور کلی پرورش در مدارس تعطیل است و امروز نتیجه تعطیلی پرورش در مدارس را در فضای مجازی می بینیم.

ارزیابی تان درباره استانی شدن انتخابات چیست؟ موضوعی که در خصوص استانی شدن انتخابات مطرح می کنند، بحث تناسبی بودن این طرح است، چه قدر با این مسئله موافق هستید؟
کوچکی‌نژاد: معتقدم انتخابات بسیاری از کشورهای دنیا به صورت تناسبی برگزار می شود، یعنی به نسبت احزابی که رای می آورند میزان سهم هر یک از نمایندگان مشخص می شود، بنابراین سهم خواهی در انتخابات امر مطلوبی است که در همه دنیا هم وجود دارد.

فکر می کنید در حال حاضر زیر ساخت آن را در کشور داریم؟
کوچکی‌نژاد: بله تقریبا داریم. این موضوع هم مجلس را تقویت می کند و هم فراکسیون های سیاسی مجلس را و به طور کلی مجلس شورای اسلامی را از وضعیت کنونی نجات می دهد.

در حال حاضر نماینده در شهر خود اصلاح طلب است اما در مجلس اصولگرا رفتار می‌کند یا بلعکس. بنابراین حضور احزاب در انتخابات قدرت تصمیم گیری و تحلیل را در فرد کاهش می دهد و احزاب به عنوان پشتوانه نمایندگان و مرجع و راهنما برای تصمیم گیری افراد در صحنه حضور پیدا می کنند و آنها می توانند از این پشتوانه قوی برخوردار شوند.

با توجه به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرای سند 2030 را ممنوع کرده، آیا مجلس گزارش های واصله مبنی بر تخلف در این زمینه را به نهادهای نظارتی جهت برخورد با متخلفان ارائه می دهد؟
کوچکی‌نژاد: مجلس چند بار به این موضوع ورود کرده و پیگیر بوده است اما اسنادی مبنی بر اینکه سند 2030 در مدارس اجرا می شود به دست کمیسیون نرسیده است. بله در مهدکودکی نوع آموزش هایی صورت می گرفت که منطبق بر سند 2030 بود اما اینکه گزارشی مبنی بر اینکه یک خط فکری از سیستم آموزش و پرورش مبتنی بر سند 2030 القا شود که بخواهد این سند را اجرا کند وجود نداشته است.
 
مجلس دهم بسیار ضعف است. بسیار منفعل و زیر چتر دولت است. نگاهش به مردم به هیچ وجه عمقی نیست و به هیچ عنوان بر روی طرح‌ها و لوایح به خوبی کار نمی‌کند.
 
اخیرا رئیس مجلس به کمیسیون آموزش و تحقیقات دستور رسیدگی در خصوص پیگیری اجرایی شدن سند 2030 در مدارس را داده است.
کوچکی‌نژادبله. اما تاکنون گزارشی دال بر تخلف در این زمینه به دست ما نرسیده است.

به طور کلی عملکرد مجلس دهم را چه طور دیدید؟
کوچکی‌نژاد: با توجه به اینکه در سه دوره از مجالس حضور دارم، مجلس دهم را بسیار ضعف دیدم در واقع این مجلس بسیار منفعل و زیر چتر دولت است. نگاهش به مردم به هیچ وجه عمقی نیست و به هیچ عنوان بر روی طرح ها و لوایح به خوبی کار نمی کند. مجلس دهم با قوت بر روی مباحث اقتصادی کار نکرد و از دولت مطالبه گری نمی کند. از سوی دیگر تحقیق و تفحص های سنگین را با قدرت پیش نبرد. از این رو می توان گفت که مجلس دهم، مجلس ضعیفی بود.
دولتمردان هم می‌دانند بیش از نیمی از افزایش قیمت ها دست دولت است. سوء مدیریت، عدم نظارت، نبود کنترل و عدم برخورد جدی دستگاه های مربوطه موجب شده تا شرایط کنونی در کشور به وجود آید.
 
هیچ زمانی نبوده که تا این اندازه شاهد تورم افسارگسیخته ای در کشور باشیم، فکر می کنید چه عاملی باعث شده که تا این اندازه با گرانی و تورم در سطح جامعه مواجه باشیم؟ آیا می توانیم بگوییم همه گرانی ها ناشی از تحریم هایی است که غرب علیه کشورمان اعمال کرده است؟
کوچکی‌نژاد: همه می دانند حتی دولتمردان هم می دانند که بیش از نیمی از افزایش قیمت ها دست دولت است.

سوء مدیریت، عدم نظارت، نبود کنترل و عدم برخورد جدی دستگاه های مربوطه موجب شده تا شرایط کنونی در کشور به وجود آید. شاید دولت به دنبال خوش گذرانی است و کوچکترین توجهی به شرایط معیشتی مردم ندارد. برای دولت اهمیتی ندارد که این گرانی چه آسیبی به آنها می زند . اخیرا هم قصد داشتند بنزین را گران کنند و این نشان می دهد که دولت هیچ درکی از مشکلات جامعه ندارد و این بزرگترین درد ماست.

دولتی که در بودجه موضوع گران شدن و سهمیه بندی بنزین را مطرح می کند و مجلس آن را رد می کند چه می شود که دوباره موضوع آن را پیش می کشد؟
کوچکی‌نژاد: در ماده 39 قانون برنامه توسعه آمده است که دولت می تواند اصلاح حامل های انرژی را انجام دهد، هر چند ما در قانون بودجه تاکید کردیم که نباید هیچ گونه افزایش قیمتی در بحث سوخت و بنزین صورت گیرد اما دولت قصد داشت از آن قانون استفاده کند این در حالی است  که قانون بودجه  نسبت به قانون برنامه پنج ساله توسعه اولویت دارد. البته در نهایت مجلس جلوی اقدام دولت را گرفت.

با توجه به اینکه گفته می شود ممکن است انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شود نظرتان در خصوص برگزاری روند این گونه انتخابات چیست؟
کوچکی‌نژاد: هر روشی که سلامت، امنیت و ثبات انتخابات را افزایش دهد روش خوبی است و ما از آن استقبال می کنیم. الکترونیکی بودن انتخابات باعث می شود دخالت نیروی انسانی کمتر شود اما بعید می دانم زیرساخت آن در کشور فراهم باشد و از سوی دیگر آمادگی آن را در کشور داشته باشیم.

آقای کوچکی‌نژاد شما رئیس کمیته صندوق ذخیره فرهنگیان هستید، این کمیته ابتدا با قوت  تحقیق و تفحص را پیگیری کرد اما در حال حاضر به نظر می رسد فرآیند تحقیق و تفحص و گزارش های صورت گرفته شدت کمتری یافته، علت چیست؟
کوچکی‌نژاد: ما حدود دو هفته پیش گزارشات خود را در صحن کمیسیون اقتصادی مطرح کردیم و بعضی از تخلفات سازمان هدفمندی یارانه ها و سازمان صنعت و معدن را در آن جلسه اعلام کردیم البته در هر تحقیق و تفحص هزینه سنگینی می پردازیم. ما در حال پیشروی هستیم و ان شاالله هرچه سریع تر گزارشات خود را نهایی می کنیم و کمیسیون اقتصادی هر چه سریع تر آن را به صحن علنی می آورد.
 
برخی فشارها از بیرون می‌خواهند مانع تکمیل شدن گزارشات کمیته صندوق ذخیره فرهنگیان شود اما ما به این فشارها توجهی نداریم.
 
گزارشات به کجا رسیده است؟
کوچکی‌نژاد: گزارشات تکمیل شده یعنی بحث ورودی هدفمند کردن یارانه ها و ماده 8 که مربوط به صنعت کشاورزی است و ماده 7 که مربوط به یارانه های نقدی است را تکمیل کردیم و به کمیسیون ارائه داده ایم اما بالاخره یکسری فشارها هم وجود دارد که می خواهند این موضوع کم رنگ شود.

فشارها بیشتر از سوی چه کسانی است؟
کوچکی‌نژاد: بیشتر از سمت اهرم های قدرت است، این فشارها خیلی زیاد است اما ما هیچ توجهی به آن نداریم.

با توجه به عدم تمدید معافیت های نفتی توسط ایالات متحده آیا به لحاظ فنی آمریکا این توانایی را دارد که صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران را به صفر برساند؟
کوچکی‌نژاد: این اولین باری نیست که ایران دچار تحریم های سنگین نفتی می شود. ما می توانیم مسیرهای مختلفی را به صورت رسمی و غیررسمی طی کنیم.

اگر در حال حاضر با مشکل مواجه شدیم ناشی از سیاست های غلط وزارت نفت است. ما می توانستیم با بعضی از همسایگان و کشورهای نزدیک مراودات نفتی داشته باشیم. آن زمان که این کشورها برای مراودات نفتی دست همکاری به سمت ما دراز کردند ما این دست همکاری را پس زدیم حال که ما به سمت آنها دست همکاری دراز کرده ایم می گویند آن زمان که خواهان همکاری بودیم این درخواست را قبول نکردید چه تضمینی وجود دارد فردا روزی که ارتباط تان با آمریکا و اروپایی ها بهبود یافت مجددا زیر قول و قرارتان نزنید؟ بنابراین عدم اعتماد این کشورها نسبت به همکاری با ایران قدری به مراودات نفتی در شرایط تحریم های نفتی آسیب زده است.

بحث دیگر موضوعات غیررسمی است ما اهرم های زیادی در دنیا داریم که می توانیم نفت مان را به اندازه مورد نیازمان صادر کنیم اما این موضوع مستلزم اراده دولت است. یعنی دولت باید احساس کند که می تواند در برابر آمریکا مقاومت کند و تلاش کند بن بستی که آمریکا ایجاد کرده را بشکند اما متاسفانه در حال حاضر ما این اراده قوی را در دولت نمی بینیم و با این قضیه بسیار منفعلانه برخورد می کند.

معتقدم باید مجموعه نظام پای کار بیایند، چرا که اگر پای نظام وسط بیاید مشکلات مربوط به تحریم های نفتی حل می شود و آمریکایی ها دیگر نمی توانند تهدیدات خود را مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفتی کشور را عملی کنند. البته اگر هم روزی فشار را تشدید کنند تنگه هرمز دست ایران است، بیش از 50، 60 درصد انرژی منطقه از این تنگه عبور می کند نیروهای نظامی ما معتقدند که با یک تیپ نظامی می توانیم تنگه هرمز را ببندیم هرچند احتیاج زیادی به نیروی نظامی نداریم.

جدیدترین تحریم های ضد ایرانی آمریکا تحریم صادرات فلزات بود این موضوع را چه طور ارزیابی می کنید؟
کوچکی‌نژاد: آمریکایی ها دیگر به آخر خط رسیده اند آنها همواره از 40 دهه گذشته در همه محورها با ما جنگیده اند. جنگ اقتصادی، نظامی، فرهنگی، روانی و ... و در این مسیر همه برگ های برنده خود را رو کرده اند اخیرا هم به تروریستی اعلام کردن سپاه، تحریم کردن صادرات فلزات، تحریم های نفتی و ... روی آورده اند اما در این میان جمهوری اسلامی تصمیم گرفت بخشی از تعهدات خود را در برابر برجام تغییر دهد و با این تصمیم دنیا را غافلگیر کرد. در واقع اقدام ایران اخطاری به کشورهای عضو این توافق نامه بود و همین موضوع موجب واکنش ترامپ شد به نحوی که پس از آن اعلام کرد خواهان مذاکره و گفتگو با جمهوری اسلامی است.

معتقدم مسیر آمریکایی ها مسیر مرگ و زندگی است و می دانم اگر به درگیری نظامی بیانجامد پیروز میدان ایران خواهد بود. به همین دلیل آمریکایی ها روش طولانی مدت را در نظر گرفته اند و هر بار موضوع مذاکرات، تشدید تحریم ها و ... را در نظر می گیرند این در حالی است که مومن دوبار از یک سوراخ گزیده نمی شود. آنها یکبار ما را بر سر برجام چهار پنج سال مشغول نگاه داشتند اما دیگر برجامی در کار نیست آمریکایی ها رسما به دنیا اعلام کردند که از این توافق نامه خارج شده اند.

هر گاه ایالات متحده به صورت رسمی اعلام کند که تحریم ها را علیه ایران برداشتهو ناوهای خود را از آب های خلیج فارس بیرون برده ایران می تواند درباره گزینه مذاکره با آمریکا فکر کند اما در شرایط کنونی تنها باید به توانمندی داخلی متکی باشیم.

اخیرا شاهد بودیم ترامپ در اقدامی مضحکانه شماره تلفن خود را برای مذاکره با ایرانی ها در اختیار سفارت سوئد قرار داد اساسا مذاکره میان دو کشور با چنین سبک و سیاقی را چگونه ارزیابی میکنید؟
کوچکی‌نژاد: ترامپ آدم عاقلی نیست. شاید او بتواند دنیا را فریب دهد اما نمی تواند مردم ایران را با این اقدام فریب دهد. معتقدم رئیس جمهور آمریکا باید به خیمه شب بازی خود پایان دهد. جمهوری اسلامی آمادگی دارد با تمام قدرت از منافع خود دفاع کند، آنها باید بدانند اگر ما تنها یک بخش از برجام را تغییر دادیم این آمادگی را داریم که در اقدامات بعدی بخش های دیگر برجام را تغییر دهیم و دنیا را با اقدامات خود شوکه کنیم.

اساسا آیا اقدام ترامپ حیثیت آمریکا را زیر سوال نبرد؟
کوچکی‌نژاد: دیگر حیثیتی باقی نمانده که بخواهد زیر سوال برود همه دنیا فهمیده که آدم دیوانه ای بر آمریکا حکمرانی می کند و عده ای سیاستمدار دنباله این دیوانه هستند و نمی توانند از آن جلو بیفتند و مهارش کنند.
 
بعد از بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان شاهد بیانیه اتحادیه اروپا بودیم که فرصت 60 روزه ایران را رد کرد این بیانیه را چه طور ارزیابی می کنید؟
کوچکی‎‌نژاد: به نظرم از روزی که آمریکا از برجام خارج شد اروپا هم از این توافقنامه خارج شد اما آنها با روش فریبنده ای قصد داشتند ایران را در برجام نگاه دارند تا تحریم ها را علیه کشورمان اعمال کنند. به نظرم تمام اتفاقاتی که تاکنون از سوی غربی ها صورت گرفته از پیش طراحی شده بوده است. یعنی اروپایی ها کاملا با آمریکایی ها هماهنگ هستند. اروپا باید کاملا از تغییرات برجامی ایران احساس نگرانی داشته باشد و بداند که تمامی اینها اخطار ایران به آنهاست آنها در این یک سال هیچ اقدام قابل توجه و هیچ اقدام مالی مثبتی انجام ندادند. دنیای امروز دنیای زور و تزویر است و جمهوری اسلامی باید با تمام قدرت در برابر چنین دنیایی بایستد و از حق خود دفاع کند.

به عنوان آخرین سوال دوراهی جنگ – مذاکره را که علاوه بر دشمنان جمهوری اسلامی متاسفانه برخی از رسانه های داخلی به آن دامن می زنند با شق اقدامی که رسانه های داخلی انجام می دهند چه طور ارزیابی می کنید؟
کوچکی‌نژاد: در این مقطع زمانی جنگ ومذاکره گزینه نظام جمهوری اسلامی نیست.

دشمنان و قلدرها اگر عاقل باشند دست از این رجزخوانی ها برمی دارند. آنها باید بدانند اگر جنگ آغاز شود بازنده جنگ صددرصد آمریکایی ها هستند. در جنگ هشت ساله این موضوع به آنها اثبات شد که ایران از حق مردم خود دفاع کرد و آنها مجبور شدند حقانیت جمهوری اسلامی را بپذیرند.

در شرایط کنونی مذاکره برای جمهوری اسلامی سم است. ما زمانی مذاکره را می پذیریم که دشمن از گردن کشی دست بردارد و بر سر جای خود بنشیند وگرنه هر مقام، مسئول و حزب و جناحی که موضوع جنگ و مذاکره را نشر دهد برخلاف منافع مردم و درصدد حمایت دشمن حرکت کرده است.

منبع:خبرگزاری دانشجو
برچسب ها: مجلس دولت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *