يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

بانک ها با پول مردم خانه لوکس می‌سازند

چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 688261
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ‌گفت: بانک‌ها و هلدینگ‌های ساختمانی با پول مردم بخش عمده‌ای از خانه‌های لوکس را می‌سازند.
بانک ها با پول مردم خانه لوکس می‌سازند
به گزارش جهان نيوز، حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که بحث خانه‌های خالی به عنوان یکی از معضلات و مشکلاتی است که در تمام دنیا به آن توجه می‌شود، اظهار کرد: اگردر کشورهای توسعه یافته که مشکل مسکن هم ندارند، افرادی باشند که بخواهند خانه‌ای را تولید و احتکار بکنند و تصورشان بر این باشد که برایشان سودی و منافعی و سیاستی داشته باشد قوانین مالیاتی سنگینی وضع شده است.
 
وی ادامه داد: بر اساس این قوانین مالیاتی ضرر خالی نگه داشتن خانه بسیار بیشتر از اجاره ندادن آن است. لذا وجود چنین قوانینی در کشور ما در بحث خانه‌های خالی ضرورت دارد. البته یک قوانینی وضع شد ولی وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط آنرا به گردن هم انداختند و در نهایت هم گفتند که شناسایی خانه‌های خالی سخت است.

وی با بیان این‌که در خصوص خانه‌های خالی و مالیات بر خانه‌های خالی اقدامی صورت نگرفته است، افزود:‌ بر اساس گزارش های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران دو میلیون و 500 تا دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی در کشور داریم. در ایران تقریبا 25میلیون واحد مسکونی وجود دارد. یعنی 10 درصد از خانه‌هایی که در کشور وجود دارد، خالی است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه عرضه خانه های لوکس، دردی از توده مردم که به خانه نیاز دارند درمان نمی‌کند، ادامه داد: حال سوال اینجاست که این خانه‌های لوکس و لاکچری را چه کسی ساخته است. باید در پاسخ بگویم که بانک‌ها و هلدینگ‌های ساختمانی که با پول مردم بخش عمده‌ای از خانه‌های لوکس را می‌سازند.

سازمان بازرسی، مجلس و دولت محترم باید از ورود بانک‌ها به چنین ساخت و سازها جلوگیری کنند.همچنین فرج‌الله رجبی؛ عضو کمیسیون عمران مجلس با نامناسب خواندن میزان تولید مسکن در سه سال منتهی به سال 98، افزود: هر سال به اندازه ساخت حدود 500 هزار واحد مسکونی عقب هستیم.

وزارت راه و شهرسازی می‌تواند عرضه و تقاضا را تحریک و به شکل‌گیری بستری برای ایجاد یک امنیت روانی برای سازندگان کمک کند. وی ادامه داد:‌ دولت نیز می‌تواند اعتبارات خود را به سمتی سوق دهد تا برای بخشی از واحدهای ساخته‌ شده تعهد خرید داده و به شکل اجاره به بنگاه‌های خصوصی واگذار کند.

همچنین یک کارشناس اقتصاد مسکن با وجود خوش‌بینی به تاثیرگذاری ساخت 400 هزار واحد مسکونی نسبت به آن با نگاه تردید سخن گفت و افزود: اگر فرض را بر این بگذاریم که به صورت ایده‌آل هم ساخته شود تاثیر آن، آنی نبوده و دو سه سال بعد در بازار اثرگذار خواهد بود.

فردین یزدانی با تاکید بر این‌که ساخت 400 هزار واحد مسکونی تاثیر مشخصی بر بازار اجاره‌بهای مسکن نخواهد داشت، اظهار کرد: چنانچه بخشی از این واحدها را وارد بازار اجاره کنند، می‌توان به اثرگذاری آن برای سال‌های آینده امیدوار بود.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *