پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۴
۲۳۶
تئوری دموکراسی کنترل‌شده هاشمی در ۲ خرداد ۷۶

۲۲ سال پس از شکست مهندسی انتخابات/ هاشمی به دنبال رئیس جمهور شدن روحانی بود نه خاتمی و ناطق!

پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۴۵
کد مطلب: 687466
آقای هاشمی نه ناطق را می‌پسندید ونه آقای خاتمی را، زیرا اگر هرکدام از اینها انتخاب می‌شدند، به معنای ادامه راه او نبود. پس دنبال این بود که یا حبیبی یا روحانی را رئیس‌جمهور کند. هریک از اینها که رئیس‌جمهور می‌شد، آقای هاشمی می‌توانست به افکار عمومی نشان دهد که من همچنان نفر دوم کشور هستم.
۲۲ سال پس از شکست مهندسی انتخابات/ هاشمی به دنبال رئیس جمهور شدن روحانی بود نه خاتمی و ناطق!
گروه سیاسی جهان نيوز: سال‌هاست که رفتار سیاسی مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 مورد بحث است؛ انتخاباتی پر چالش که حداقل دو روایت اصلی درمورد نقش‌آفرینی هاشمی و نزدیکانش یعنی اعضای حزب کارگزاران در آن وجود دارد. دیدگاه اول که متعلق به اصلاح‌طلبان است و می‌گوید جریانی که بعدا به دوم خرداد معروف شد یا بدون همراهی کارگزارانی‌ها توانایی پیروزی در انتخابات را داشت و اساسا همراهی نزدیکان هاشمی، به‌خاطر پیش‌بینی صحیح آنها از شکست حتمی ناطق در انتخابات بوده است. دومین نظر اما هاشمی را معمار انتخابات و عامل پیروزی خاتمی در انتخابات می‌داند و معتقد است که هربار اصلاح‌طلبان وارد مدار قدرت شده‌اند از پل کارگزارانی‌ها بوده است.

به گزارش جهان نيوز، به نقل از فرهیختگان، این درگیری هرچند موضوع مهم و قابل بحثی است اما امروز مساله اصلی ما نیست. امروز و به مناسبت سالگرد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 76 «فرهیختگان» به سراغ نوع نگاه مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در جریان انتخابات همین سال و بعد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 و 92 رفته است و تلاش کرده از دل روایت‌های تاریخی، منش سیاسی وی را بررسی کند، روایت‌هایی که نشان می‌دهد هاشمی نگاه متفاوتی نسبت به برخی دیگر از مسئولان کشور به‌ویژه رهبری انقلاب نسبت به انتخابات داشته و بی‌میل نبوده که به‌نحوی از انحا، انتخابات اداره یا کنترل شود.

او در سال 76 به صراحت می‌گوید با رهبری درباره دو نوع سیاست انتخاباتی گفت‌وگو کرده، یکی مسیر رسیدن به کاندیدای دلخواه که باعث حضور کم رنگ مردم در صحنه می‌شود و دومی کوتاه آمدن از رئیس‌جمهور دلخواه که باعث ایجاد رقابت خواهد شد. او البته خودش در خاطره سوم مهرماه 75 تاکید می‌کند رهبری از نظر خود کوتاه نیامد و هیچ فردی را بر دیگری ترجیح نداد.

در این میان ناگفته نماند که سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در انتخابات‌های بعد هم موید این نگاه به مساله انتخابات است جایی که هم در سال 92 و هم در سال 94 گفته شد: «حتی کسانی که نظام و رهبری را قبول ندارند پای صندوق‌ها بیایند.» نشان داد که ایشان تا چه حدی به مساله رقابت و اصل مردم‌سالاری که در دیگر نظامات سیاسی به دموکراسی تعبیر می‌شود، پایبند هستند. این میان هاشمی نشان داده که هربار در انتخابات پیروز نشده، نسبت به صحت انتخابات تشکیک کرده است. اعتراض به انتخابات ریاست‌جمهوری نهم که بعدها چندین‌ بار از سوی نزدیکان وی هم مطرح شد و حتی از قول وی نقل شد که رئیس‌جمهور وقت عرضه برگزاری یک انتخابات را هم نداشته و در آن انتخابات تقلب شده‌، اشاره‌ای به همین نکته است.

۳ پرده از سناریوی مهندسی انتخابات در ۷۶
شاید جدی‌ترین و علنی‌ترین اقدامات هاشمی برای تاثیرگذاری بر سرنوشت انتخابات را بتوان در انتخابات ریاست‌جمهوری هفتم دانست؛ جایی که او باید بعد از هشت‌سال ریاست بر قوه مجریه، کلید پاستور را به نفر بعد تحویل می‌داد. قرائن تاریخی حکایت از آن دارد که هاشمی به‌طور کلی میان دوگانه سپردن نتیجه به انتخاب مردم و افزایش مشارکت از سویی و انتخاب رئیس‌جمهور دلخواه و افت مشارکت از دیگرسو، دومی را ترجیح می‌داد و این‌طور که به‌نظر می‌رسد ابایی هم از علنی‌شدن آن نداشت.

او در چارچوب همین ایده برای مهندسی انتخابات 76 از هیچ تلاشی فرو‌گذار نکرد و در این راستا نوعی استراتژی چندمرحله‌ای را در پیش گفت.

1. فاز اول این استراتژی را باید طرح زمزمه‌های تمدید دوره ریاست‌جمهوری هاشمی از سوی نزدیکان هاشمی دانست. نخستین‌بار عطاءالله مهاجرانی، معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور سه سال پیش از انتخابات در مصاحبه با روزنامه انگلیسی‌زبان «ایران‌نیوز» به نقد محدودیت قانون اساسی درخصوص عدم امکان حضور مستمر بیش از دو دوره شخصیت‌هایی چون هاشمی در مسند قوه مجریه پرداخت و ضمن غیراصولی خواندن آن، خواهان رفع این مانع قانونی شد.

مهاجرانی با توضیح اینکه دوره‌ ریاست‌جمهوری رکن (قانون اساسی) نیست و از این رو می‌توانیم درباره‌ انتخاب برای سومین‌بار یک نفر به‌عنوان ریاست‌جمهوری صحبت کنیم، در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام زمینه دیکتاتوری را فراهم نخواهد کرد، آن را یک مغلطه ‌خواند و تاکید ‌کرد در کشور ما، قدرت اصلی رهبری است و رئیس‌جمهوری هرگز نمی‌تواند به سمت استبداد گرایش پیدا کند.
 

مهاجرانی البته در این مسیر تنها نبود؛ تلاش او و باقی رفقا یک‌سال مانده به انتخابات قوت گرفت و زمزمه‌ها دراین‌باره بیش از پیش تشدید شد. روزنامه‌ «سلام» ۲۹ شهریور سال ۱۳۷۵ دراین‌باره نوشت: «روز گذشته در راهروی مجلس این‌طور شایعه شد تعدادی از نمایندگان که اکثریت قریب به اتفاق آنها را طرفداران کارگزاران تشکیل می‌دهند، درصدد تهیه یک طومار به حمایت از آقای هاشمی‌رفسنجانی و درخواست تمدید دوره‌ ریاست‌جمهوری هستند.»

استدلال مرکزی این جریان آن بود که تداوم برنامه‌های سازندگی نیازمند تمدید دوره ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی است و در این راستا حتی می‌توان زمینه را برای تغییر قانون اساسی هم فراهم آورد. عبدالله نوری دراین‌باره تاکید می‌کرد نباید با استناد به منع قانون اساسی دست‌های خود را ببندیم و از مردم می‌خواست برای قدردانی از هاشمی‌رفسنجانی و استمرار برنامه‌های سازندگی و توسعه کشور نگذارند که او کنار برود. طاهری‌اصفهانی، امام‌جمعه اصفهان حتی در خطبه‌های نماز دست به دعا برداشت و از خدا خواست تا بر ما منت بگذارد و آقای هاشمی‌رفسنجانی دوباره به مقام ریاست‌جمهوری انتخاب شود. «آقای طاهری امام‌جمعه اصفهان، در خیرمقدم سنگ‌تمام گذاشت و با مبالغه از من تجلیل و اظهار پشیمانی کرد از اینکه مجلس خبرگان (قانون اساسی) ادامه ریاست‌جمهوری را پس از دو دوره متوالی منع کرده و مردم با شعار از این گفته استقبال کردند.» روحانی هم که معتقد بود جای هاشمی با رفتن از ریاست‌جمهوری دیگر پر نخواهد شد، تصریح داشت انسان‌های استثنائی و شایسته در قالب قانون نمی‌گنجند و این تلویحا یعنی باید راهی جست تا موانع قانونی مانع تمدید ریاست‌جمهوری هاشمی نشود.

2. پرده اول سناریوی مورد اشاره همان‌طور که انتظار می‌رفت چشم‌انداز روشنی نداشت و با شکست مواجه شد و ناامیدی از ادامه این مسیر هاشمی را به صرافت جهت‌دهی به نتیجه انتخابات انداخت. او این‌بار دوگانه رئیس‌جمهور دلخواه با رقابت کم‌شور و مشارکت پایین در مقابل رقابت پرشور و رئیس‌جمهور غیردلخواه را پیش روی رهبر انقلاب می‌گذارد و پاسخ می‌گیرد که رهبری در هر صورت بی‌طرف می‌ماند.

خاطرات وقتی به پنجشنبه 25 مرداد می‌رسد، هاشمی دیدار مهمی را روایت می‌کند. «آقایان محمدعلی شرعی، محمدرضا فاکر، جواد لاریجانی و موسی زرگر آمدند. گفتند از سوی نمایندگان جناح روحانیت مبارز در مجلس اعزام شده‌اند که نظرات من را درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آینده بگیرند. گفتم با رهبری مشغول مذاکره و مشاوره هستم. مایل نیستم قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات‌مان، اظهارنظر داشته باشم. فقط درباره دو راهکار صحبت کردم. یکی ایجاد رقابت جدی برای گرم‌بودن انتخابات و شرکت وسیع مردم که ممکن است در این فرض، رئیس‌جمهور دلخهواه از انتخابات بیرون نیاید و راه دیگر اینکه دنبال رقابت جدی نباشیم که در این صورت، طبعا انتخابات کم‌شور است و حضور مردم وسیع نیست. رهبری باید یکی از این دو سیاست را برگزیند.»

نقل‌قول‌های متعدد درباره نظر شخصی هاشمی میان این دوگانه که حالا دیگر به تواتر هم رسیده در کنار فعالیت‌های هاشمی در این مقطع، حکایت از آن دارد که هاشمی در خاطرات خود داستان را تا نیمه روایت کرده و واقعیت از این قرار است که او تا دقیقه 90 استمرار حضور در قوه مجریه از مسیر رئیس‌جمهور شدن فردی نزدیک به خود –رئیس‌جمهور دلخواه- را دنبال می‌کرده است.

بخش مهمی از خاطرات هاشمی‌رفسنجانی مربوط به مذاکراتی است که با حسن حبیی و حسن روحانی درمورد انتخابات و نامزدی آنها دارد. برخلاف حسن حبیبی که به دفعات در خاطرات ذکر شده که با این مساله یعنی کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفت کرده است، حسن روحانی مایل به نامزدی است و مداوم به‌دنبال کسب نظر نهایی از رهبری است. در خاطرات روزهای مختلف ازجمله روایت 26 شهریور تمایل حسن روحانی به نامزدی ذکر شده است. این ماجرا اما در روزهای بعد به مساله دیگری شبیه می‌شود؛ جایی که به‌نظر می‌رسد هاشمی برای کاندیداتوری حسن روحانی وارد عمل می‌شود. یکشنبه، هفتم مهر مربوط به گزارش حسن روحانی از دیدارش با رهبر انقلاب و مذاکره درباره نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری است. هاشمی می‌نویسد: «مذاکراتش با رهبری را گزارش کرد و استنباط داشت که موافقت صریح نبوده؛ اگرچه مخالفت هم نبوده و با توضیحات من قانع شد که مخالفت ندارند.»

چانه‌زنی همزمان با چپ و راست برای حمایت از گزینه‌هایی چون حسن حبیبی و حسن روحانی و سنگ‌اندازی‌های چندباره در مسیر انتخاب ناطق‌نوری به‌عنوان گزینه نهایی جامعه روحانیت، این موضوع را به‌خوبی به تصویر می‌کشد و آن‌طور که محمدعلی ابطحی می‌گوید در چنین شرایطی «هرکدام از اینها که رئیس‌جمهور می‌شد هاشمی می‌توانست به افکارعمومی نشان دهد که من همچنان نفر دوم کشور هستم.» روایت مرعشی از گفته‌های هاشمی در جلسه روحانیت مبارز دراین‌باره هم خواندنی است. آقای هاشمی در آن جلسه گفته بودند اگر روحانیت مبارز با کارگزاران ائتلاف کند، این ائتلاف به پیروزی می‌رسد و اگر هم چپ با کارگزاران ائتلاف کند، ائتلاف آنها پیروز می‌شود. درواقع آقای هاشمی تلویحا به روحانیت مبارز گفته بود کلید انتخابات در دست کارگزاران، یعنی خودم است!

3. هاشمی درنهایت نه خود توانست جامعه روحانیت را به حمایت از حبیبی و حتی روحانی مجاب کند و نه یارانش در کارگزاران موفق شدند گزینه‌های مطلوب‌شان را به مجمع روحانیون غالب کنند. جامعه روحانیت و مجمع روحانیون هر دو تصمیم خود را گرفته بودند و به گفته علی هاشمی، در چنین شرایطی بود که آقای هاشمی صحنه را پذیرفت.  او البته از مهندسی انتخابات ناامید نشد و از آنجاکه در دیدار اسفندماه با خاتمی از ادامه برنامه‌های توسعه اقتصادی در دولت اصلاحات خاطرجمع شده بود، کارگزاران را به حمایت از او فراخواند. هاشمی البته از آنجاکه خود دل‌خوشی از چپ‌ها نداشت ترجیح داد به ناطق‌نوری رای دهد اما در پیمانی نانوشته ظرفیت اجرایی‌اش را در اختیار آنها قرار داد و با خطبه معروف پیش از انتخابات نیز پاس گل را به این جریان تعارف کرد.

حسین مرعشی
این موضوع را آقای هاشمی برای من تعریف کرد که در آن جلسه – جلسه روحانیت مبارز برای تصمیم‌گیری درباره انتخاب ناطق- به اعضای روحانیت مبارز گفته بود تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری با توجه به انتخابات مجلس پنجم روشن است. نتیجه انتخابات مجلس پنجم نشان می‌دهد شما 30درصد آرا را دارید که همان رای آقای ناطق است. کارگزاران نیز 30درصد آرا را دارند که رای خانم هاشمی است. چپ نیز در انتخابات 20 درصد رای داشته که همان رای بهزاد نبوی است. آقای هاشمی در آن جلسه گفته بودند با چنین زمینه‌ای، اگر روحانیت مبارز با کارگزاران ائتلاف کند، این ائتلاف به پیروزی می‌رسد و اگر هم چپ با کارگزاران ائتلاف کند، ائتلاف آنها پیروز می‌شود. گفته بودند کارگزاران به دنبال کاندیداتوری حسن روحانی با حسن حبیبی است.

در واقع آقای هاشمی تلویحا به روحانیت مبارز گفته بود کلید انتخابات در دست کارگزاران، یعنی خودم است.  آنها سکوت کرده بودند. آقای هاشمی گفته بود فضای سیاسی کشور محدود به دو جناح نیست، بلکه سه جناح شده است و باید یارگیری خود را درست انجام دهید. علمای روحانیت مبارز دوباره سکوت کرده بودند. آقای هاشمی هم گفته بود معلوم است تصمیم خود را گرفته‌اید. آنها بلافاصله می‌خواسته‌اند رای‌گیری کنند که آقای هاشمی مانع می‌شود و می‌گوید مشخص است که در اینجا آقای ناطق رای دارد. شما اگر می‌خواهید این رای را بگیرید، با جامعه مدرسین هم اول هماهنگ کنید، چراکه ممکن است جامعه مدرسین از اینکه شما به تنهایی تصمیم گرفته‌اید ناراحت شوند. آنها هم پذیرفتند که در آن جلسه رأی‌گیری نشود. آقای هاشمی در جلسه بعدی جامعه روحانیت که برای آقای ناطق نوری رای گرفته شد، شرکت نکرد.

در اسفندماه یک دیدار بین آقای هاشمی و آقای خاتمی در ساعت 10 یا 11صبح انجام شد. ساعت یک ظهر جلسه شورای مرکزی کارگزاران بود. بعد از دیدار و جلسه با آقای خاتمی، خدمت آقای هاشمی رفته و از ایشان نتیجه را جویا شدم. هاشمی گفتند آقای خاتمی برنامه‌های خیلی خوبی دارد. خلاصه برنامه این است که می‌گوید برنامه توسعه اقتصادی و سازندگی شما را ادامه می‌دهیم و به آن توسعه سیاسی و اجتماعی را اضافه خواهیم کرد. آقای هاشمی به ایشان گفته بود این برنامه خوب و جذابی است. بعد به ما گفت شما هم بروید و کار را تمام کنید. من هم به شورای مرکزی کارگزاران آمدم و کار تمام شد و آقای خاتمی شد کاندیدای ما.
اندیشه پویا

موسوی خوئینی‌ها
این روزها تعبیری به‌اسم «مهندسی انتخابات» را به‌کار می‌برند. آقای هاشمی آن زمان را در نظر بگیرید با آن روابط و امکانات و قدرت نه آقای هاشمی سال‌های آخر را، آقای هاشمی آن زمان می‌توانست انتخابات را جوری مهندسی کند که آن نتیجه‌ای که می‌خواهد گرفته شود.

 البته ممکن هم هست که آن نتیجه گرفته نشود، یعنی تضمینی نبود ولی او دنبالش می‌رفت، مثلا فرض کنید همان سال 76، اگر رهبری هم نظرش این بود، می‌گفت «من می‌خواهم که آقای ناطق رئیس‌جمهور بشود» و شاید هم مایل بودند انتخاب شود اما با رعایت همه معیارهای انتخاباتی، به‌طوری که همه مردم باور کنند واقعا انتخابات جدی است بنابراین پای صندوق رأی بیایند. اما آقای هاشمی نظرش متفاوت بود، می‌گفت «ما همه سازوکارها را جوری طراحی کنیم که این آقا رأی بیاورد حالا به‌جای 20میلیون، 15 میلیون بیایند پای صندوق رأی».
 گفت‌وگو با روزنامه سازندگی

عباس عبدی
آقای هاشمی به دنبال انتخابات با مشارکت مردمی بالا نبود. یک انتخابات هدایت‌شده و برنامه‌ریزی‌شده را مدنظر داشت. به نظرم این تفاوت آقای هاشمی با مقام رهبری است. رهبری همیشه به دنبال حداکثر مشارکت بودند، ولی آقای هاشمی در عمل خواهان مشارکت محدود، برنامه‌ریزی‌شده و کنترل‌شده بود؛ که قاعدتا نتیجه آن باید از قبل مشخص می‌بود. آقای هاشمی در بیان این نگاه خیلی پرده‌پوشی نمی‌کرد و تا حدی صادقانه این مطلب را می‌گفت.
اندیشه پویا

علی هاشمی
به نظرم در ابتدای طرح موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری، آقای هاشمی فکر می‌کرد رهبری معتقدند انتخابات خرداد ۱۳۷۶ به صورت غیررقابتی باشد. با این جمع‌بندی، برداشتم این است که ایشان در سال ۱۳۷۵ دنبال یک کاندیدای مرضی‌الطرفین بود. مطابق با اطلاعاتی که من دارم و در خاطرات ایشان نیز کمابیش مشهود است، کاندیداهای مرضی‌الطرفین مورد نظر آقای هاشمی، دکتر روحانی یا دکتر حبیبی بودند. اما در شرایطی که ایشان بر کاندیدای مرضی‌الطرفین نظر داشت، رهبری مانند انتخابات مجلس پنجم بر لزوم مشارکت حداکثری و انتخابات رقابتی تاکید کردند و این تاکید رهبری موضوع کاندیدای مرضی‌الطرفین مدنظر هاشمی را تحت‌الشعاع قرار داد یا به نوعی منتفی کرد.

ما نسبت به پیروزی آقای خاتمی تردید داشتیم. خود ایشان هم ابتدا اصلا به پیروزی فکر نمی‌کرد. یک شب به همراه دکتر نجفی، فائزه خانم و دکتر نوربخش به دیدار آقای خاتمی رفتیم، برنامه‌هایش را توضیح داد که به برنامه کارگزاران نزدیک بود، اما خیلی صریح می‌گفت من در انتخابات خواهم باخت، اما خوبی‌اش این است که یک اقلیت قوی در کشور خواهیم شد. این ما را نگران می‌کرد که کاندیدایی از ابتدا خودش را بازنده می‌داند، بنابراین موضوع آقای حبیبی از ذهن‌مان دور نبود.

به نظر من آقای هاشمی تلاش داشت آقای حبیبی را وارد صحنه انتخابات کند و تصور می‌کرد مجمع روحانیون مبارز و کاندیدایش درنهایت از آقای حبیبی حمایت خواهند کرد. یادم است در ابتدای راه، تصور ما این بود که می‌توانیم از طریق رایزنی با خاتمی، مجمع روحانیون را به حمایت از حبیبی قانع کنیم، اما این موضوع نیز منتفی شد و در اسفندماه دیداری با خاتمی در منزل آقای محمد هاشمی داشتیم. در آنجا بحث شد که اگر کارگزاران کاندیدای دیگری را نیز به صحنه وارد کند (یعنی حبیبی) و در انتهای کار مشخص شود رای او از خاتمی بالاتر است، آیا خاتمی به نفع او کناره می‌گیرد؟ اگر بخواهم مشابهت ایجاد کنم، چارچوبی مانند حضور آقای عارف و دکتر روحانی در ذهن ما بود که در شب انتخابات عارف به نفع دکتر روحانی کنار رفت. در آن زمان در نظرسنجی‌ها رای خاتمی پایین بود و رای حبیبی به دلیل موقعیت شناخته‌شده‌اش بهتر بود. اما آقای خاتمی با این موضوع مخالفت کرد. گفت من از طرف مجمع روحانیون مبارز وارد عرصه انتخابات شده‌ام و به هیچ عنوان کنار نخواهم رفت. حبیبی نیز اعلام کرد در انتخابات شرکت نخواهد کرد. در چنین وضعیتی بود که آقای هاشمی نیز درنهایت صحنه انتخابات را پذیرفت و به کارگزاران گفت که از آقای خاتمی حمایت کنند. اما آقای هاشمی نمی‌خواست نشانه‌ای مبنی‌بر حمایت او از خاتمی باشد.
اندیشه پویا

محمدعلی ابطحی
آقای هاشمی نه ناطق را می‌پسندید ونه آقای خاتمی را، زیرا اگر هرکدام از اینها انتخاب می‌شدند، به معنای ادامه راه او نبود. پس دنبال این بود که یا حبیبی یا روحانی را رئیس‌جمهور کند. هریک از اینها که رئیس‌جمهور می‌شد، آقای هاشمی می‌توانست به افکار عمومی نشان دهد که من همچنان نفر دوم کشور هستم. از همین خاطرات – تازه منتشرشده از سال 75- مشخص است هاشمی که کاملا با آمدن آقای خاتمی و رئیس‌جمهور شدنش مخالف بوده است، به آقای خاتمی گفته «بیطرفم». علتش هم واضح است. آقای هاشمی بعد از رحلت امام، جناح چپ را نابود کرد و نقش محوری در حذف این جناح از کشور داشت. طبیعی بود که نگران باشد چپ‌ها به قدرت برسند و انتقام بگیرند. از ناطق نیز می‌ترسید که بیاید و نقد سیاست‌های دولت سازندگی را در دستور کار بگذارد، بنابراین مطلوبش این بود که یک انتخابات غیررقابتی برگزار شود و روحانی یا حبیبی رئیس‌جمهور شوند. هاشمی دوست داشت این موضوع را به گردن رهبری بگذارد، اما ماجرا آن‌جور که باید پیش نرفت. آقای هاشمی و بخشی از کارگزاران تا آخرین روزهای منتهی به نام‌نویسی در انتخابات دنبال این بودند که حبیبی را به صحنه بیاورند.  ایشان (هاشمی) هیچ کمکی به انتخاب آقای خاتمی نکرد؛ تنها کاری که آقای هاشمی کرد و به نفع تحول دوم خرداد بوده، خطبه‌ای بود که درخصوص لزوم حفظ سلامت انتخابات خواند.
اندیشه پویا- شماره 58

روایتی از سیاست‌ورزی هاشمی در انتخابات 84 و 92
نقل‌های متفاوتی از دلخوری هاشمی از انتخابات سال 84 وجود دارد، اظهاراتی که می‌گویند او حتی درخواست ابطال انتخابات را نزد رهبری هم مطرح کرد. در سال 83 و چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، هاشمی می‌گوید اگر فرد مطرح و موجهی که بتواند کشور را اداره کند وارد انتخابات نشود، خود او برای این امر اقدام کرده و به فرآیند رقابت ورود می‌کند، از قضا آن انتخابات پرشورترین رقابت سیاسی در نوع خود بود، انتخاباتی با چندین و چند نامزد. از مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده گرفته تا مهدی کروبی از اصطلاح‌طلبان و علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف و محمود احمدی‌نژاد و محسن رضایی از اصولگرایان، انتخاباتی که با وجود کثرت و تنوع بالا، بازهم هاشمی‌رفسنجانی برخلاف نظر اولیه خود ترجیح داد که وارد میدان رقابت شود. او در این انتخابات با محمود احمدی‌نژاد به دور دوم رفت، ولی نتوانست بر استاندار سابق خود فائق شود و نهایتا نتیجه را واگذر کرد. پس از این اتفاق هاشمی وارد فاز اعتراض می‌شود و ابراز می‌کند که در انتخابات تقلب شده است. این را بعدها خودش بیان کرد و گفت که «حتی مرحله دوم، استاندارها- که همه اصلاح‌طلب بودند- کار را به کلی رها کردند، اصلا کاری نداشتند که چه چیزی در صندوق‌های رای اتفاق بیفتد؛ هرچه خواستند در صندوق ریختند و هر چه خواستند خواندند»! این البته سوای این است که در سال 92 هاشمی بازهم کاندیدای انتخابات شد و امید داشت که بتواند دوباره اداره قوه مجریه را در دست بگیرد، اما به هر نحو موفق به‌عبور از فیلتر شورای نگهبان نشد و از رقابت بازماند. او اما بعدها این عدم حضور خود را هم موثر دانست و گفت روحانی تنها 3 درصد رای داشته و با حمایت او بوده که رئیس وقت مرکز تحقیقات مجمع تشخیص، توانسته بر رقبا پیروز شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
کاش همون موقع جامعه روحانیت مبارز میگذاشت هاشمی رئیس جمهور بشه تا پرونده کارگزاران اصلاحات این همه طول نمی کشید و همون سال ها بسته می شد
مخالف کاخ نشینی
Iran, Islamic Republic of
عملکرد ضعیف هاشمی رفسنجانی در 8 سال ریاست جمهوریش باعث شد تا در سال 84 با دست رد مردم مواجه شود و از دکتر احمدی نژاد شکست بخورد .
شماهاکه میگفتین مهندسی انتخابات امکان نداره
Iran, Islamic Republic of
شماهاکه میگفتین مهندسی انتخابات امکان نداره حالا چیشده زدینزیرحرفتون؟
Iran, Islamic Republic of
صحبت های چند ماه قبل آقای موسوی خوئینی ها پشت پرده مهندسی انتخابات ها توسط حجت الاسلام هاشمی را آشکار کرد.
Iran, Islamic Republic of
روح خمینی کبیر و یار باوفا و فرمانده کل قوایش ایت الله هاشمی شاد
مسعود
Iran, Islamic Republic of
هاشمی هرگز فرمانده کل قوا نبود.
برادر غضنفر استخر نشان فرمانده کل قوا بود
Iran, Islamic Republic of
...
به فرموده پیر جماران خمینی کبیر
Iran, Islamic Republic of
بد خواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
مگر میشود نور را انکار کرد؟
Iran, Islamic Republic of
خودتونو اذیت نکنین برادرا
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
هاشمی از سال ۸۸ که آن نامه سرگشاده بی سلام و احترام را به مقام رهبری نوشت ، علنا راه خود را از انقلاب و رهبری جدا کرد و عملا در کنار فتنه گران ایستاد
و اگر او در کنار فتنه گران نبود دامنه فتنه خیلی کمتر بود
Iran, Islamic Republic of
بنی صدر هم فرمانده کل قوا بود .اینا ملاک نیست هرکسی عاقبت بخیر نمیشه.
مقایسه بی معنایی کردی برادر
Iran, Islamic Republic of
بنی صدر بر کنار شد ولی هاشمی تا آخر با امام بود
ب
Iran, Islamic Republic of
در انتخابات امکان تقلب وجود ندارد نه تخلف و یا مهندسی آن.استاد!
شماها کلا مهندسی انتخاباتو انکار میکردین
Iran, Islamic Republic of
حالا فرقش چیه برادر؟
Iran, Islamic Republic of
هر جا ما رای بیاریم انتخابات درست بوده و هر جا رقیب رای بیاره انتخابات مهندسی شده
امیر
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان اگر رای بیاورند میگن انتخابات دموکراتیک بود !!! و اگر بازنده انتخابات باشند میگن تقلب شده است !!!
ب
Iran, Islamic Republic of
برادر علاقه مند.
معلوم است یکبار هم متن را نخوانده ای اما خلاصه نوشتار : آقای مرحوم هاشمی در سال 76 با مهندسی انتخابات یعنی استفاده از پتانسیل احزاب شناخته شده در عین دلبستگی به جامعه روحانیت مبارز و رای به آقای ناطق نوری- به گفته برخی نزدیکان ایشان از جمله محمدهاشمی- در پشت پرده مواضع کارگزاران را به مجمع روحانیون نزدیک کرد و نتیجه به نفع آقای خاتمی شد و با این کار انتخابات را برای خودش دو سر سود نمود و چه ناطق نوری و یا خاتمی رای می آوردند هاشمی پیروز بود.
حال اینکه شما تفاوت مهندسی انتخابات با تقلب یا تخلف را نمی دانید یا می دانید! مشکل خودتان است.
چه فرقی با هم دارن وقتی نتیجشون یکیه
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز اگر در نتیجه انتخابات تقلب یا مهندسی تاثیر بزاره و در عمل نتیجشون یکی باشه چه فرقی با هم دارن وقتی نتیجشون یکیه
ب
Iran, Islamic Republic of
برادر علاقه مند.
اصلا بیخیال .هاشمی خیلی خوب بود. شب هم روشن و روز تاریک است.خودت را اذیت مکن.
فرق مهندسی و تقلب چیه وقتی نتیجه هر دو یکیه
Iran, Islamic Republic of
اینور اونور نپر برادر اگه جواب داری بگو و الا سکوت کت که برات خیلی بهتره
فرقش را عاقلان دانند. چنانکه وحدت ملی شعار خوبی است اما باید ببینی از طرف چه کسانی با کدام هدف گفته می شود.
Iran, Islamic Republic of
یعنی اگه شماها مهندسی کنین خوبه و اگر رقیبتون مهندسی کنه بد؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی نتیجه یکیه مهندسی وتقلب چه فرقی با هم دارن
فرق مهندسی انتخابات و تقلب چیه؟
Iran, Islamic Republic of
...
ب
United Arab Emirates
بانمک اینست که تیترهای یک نفر در اینجا در حمایت از یک مرده به اندازه یک سریال تلویزیونی است.دهها بار کامنت داده و دهها بار هم به خودش مثبت داده!
Iran, Islamic Republic of
دمش گرم که یه تنه همتونو حریفه
Iran, Islamic Republic of
تا پای جان از روح خدا خمینی و یاران با وفایش باید دفاع کرد
Iran, Islamic Republic of
شماها هم دهها بار پیام بزارین و دهها بار به خودتون مثبت بدین این که گله نداره
ب
Iran, Islamic Republic of
من از خانواده هاشمی چیزی نمی گیرم.بیکار هم نیستم .مثل شما.استاد.
بازم که قیاس به نفس کردی برادر
Iran, Islamic Republic of
اگه جواب داری جواب بده چرا چرند میگی
ب
Iran, Islamic Republic of
...
بدخوناهان بدانند هاشمی زنده است
Iran, Islamic Republic of
...
محسن
Iran, Islamic Republic of
هاشمی در استخر فرح دار فانی را وداع گفت ولی نهضت هنوز زنده است .
امیر علی
Iran, Islamic Republic of
خمینی روح خدا: بدخواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
Iran, Islamic Republic of
خميني روح خدا: پشتيبان ولايت فقيه باشيد و بس
امین امام و امت آیت الله هاشمی
Iran, Islamic Republic of
...
مهندسی همیشه توسط مدعیان نگرانی از مهندسی، اتفاق افتاده اما تقلب امکان ندارد و لعنت بر کسی که بذر تقلب را در انتخابات کاشت.
Iran, Islamic Republic of
موقعی که شما رای میارین هم مهندسی میشه یا وقتی رقیبتون رای میاره؟
Iran, Islamic Republic of
حمایت علنی تعدادی از اعضای شورای نگهبان از یک کاندیدا در سال 88چگونه توجیه میکنید
دروغ بس
Iran, Islamic Republic of
هیچکدام از اعضای شورای نگهبان از هیچ کاندیدایی حمایت علنی و غیر علنی نکردند و انتخابات سال 88 کاملا"سالم برگزار شد.
Iran, Islamic Republic of
سخنرانی عضو شورای نگهبان در میتینگ انتخاباتی به نفع کاندیدای مورد نظر حمایت علنی نیست
سخنرانی عضو شورای نگهبان در میتینگ انتخاباتی
Iran, Islamic Republic of
سخنرانی عضو شورای نگهبان در میتینگ انتخاباتی سال 88در مصلی تهران به نفع یک کاندیدا حمایت علنی نیست؟ جهان نیوز بازم سانسور کن ولی واقعیت سانسور شدنی نیست
رد صلاحیت آیت الله هاشمی را چگونه توجیه میکنید؟
Iran, Islamic Republic of
...
استخر فرح
Iran, Islamic Republic of
رد صلاحیت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی بدلیل کهولت سن کاملا"درست و بجا بود.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
رد صلاحیت به خاطر سن و سال کاملا غیر قانونی است!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
در هیچ کجای قانون رد صلاحیت به خاطر سن و سال وجود نداره
عباس
Iran, Islamic Republic of
جنگ را با 20 ساله بردیم اما اقتصاد رو با 60 ساله ها باختیم.
جنگ ما هشت سال بیشتر طول نکشید برادر عباس
Iran, Islamic Republic of
منظورت کدام جنگه برادر
در جنگ از 13 ساله تا 90داشتیم
Iran, Islamic Republic of
در جنگ از 13 ساله تا 90داشتیم اشتباه گرفتی عباس جان
عباسی فهمیدی چی گفتی؟
Iran, Islamic Republic of
...
صلاحیت و رد صلاحیت غرضی
Iran, Islamic Republic of
اگه گفتی علت تایید صلاحیت مهندس غرضی در سال 92و رد صلاحیتش در سال 96چی بود
Iran, Islamic Republic of
اگه کسی جواب بده خوبه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یه نفرپیدا بشه یه چیزی بگه
برادر غضنفر کجایی یه چیزی بگو بخندیم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بخشید با اون یکی اشتباه گرفتم
Iran, Islamic Republic of
مثل همین مهندسی منفی و مثبت ها در اینجا
بالاخره علت تایید صلاحیت و رد صلاحیت غرضی چی بود
Iran, Islamic Republic of
...
برادر غضنفر یه چیزی بگو بخندیم
Iran, Islamic Republic of
...
غرضی امتحان خوبیه برا برادرا
Iran, Islamic Republic of
برادران مدعی یکی نیست جواب بده؟
عجب داستانی شد قضیه مهندس غرضی
Iran, Islamic Republic of
...
هاشمی قهرمان امید مستضعفان
Iran, Islamic Republic of
...
حافظه تاریخی ملت
Iran, Islamic Republic of
در 8 سال دولت حجت الاسلام هاشمی نرخ تورم 50 درصد شد و قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین و غیره چند برابر شد و کمر مردم و به ویژه طبقات مستضعف جامعه زیر بار اقتصاد سرمایه داری له شد.
مطلع
Iran, Islamic Republic of
دولت هاشمی رفسنجانی با وجود تورم افسار گسیخته حتی یک ریال یارانه به مردم مستضعف پرداخت نمی کرد و باعث افزایش شدید فاصله طبقاتی شد.
ترس برادرا حتی از مرده هاشمی نشان زنده بودنه این بزرگمرده
Iran, Islamic Republic of
...
خخ
Iran, Islamic Republic of
مرده که ترس نداره !
گفت خود پیداست از آن روی تو
Iran, Islamic Republic of
پس چرا بخود میلرزین
بد خواهان بدانند هاشمی زنده است
Iran, Islamic Republic of
امام خمینی: بد خواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
ملاک حال فعلی افراد است (امام خمینی ره)
Iran, Islamic Republic of
الحمدلله نهضت هنوز زنده است اما رفسنجانی در استخر فرح از دنیا رفت .
روح ملکوتی فرمانده کل قوای امام خمینی شاد
Iran, Islamic Republic of
...
روحت شاد ابر مرد
Iran, Islamic Republic of
بغض هاشمی برادرارو خفه کرده
ابر سیاستمدار ایران زمین حضرت آیت الله هاشمی روحت شاد
Iran, Islamic Republic of
...
ترکمنچای
Iran, Islamic Republic of
حیف شد هاشمی از گلابی برجام نخورد.
همه گلابی ها رو برادر غضنفر خورد
Iran, Islamic Republic of
و حال بدش بخاطر همون گلابیهاست
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
......
دروغ بس
Iran, Islamic Republic of
حجت الاسلام هاشمی هرگز فرمانده کل قوا نبود.
برادر غضنفر فرمانده بود
Iran, Islamic Republic of
...
غضنفر فرمانده از توهم بیا بیرون برادر
Iran, Islamic Republic of
...
هاشمی زنده است
Iran, Islamic Republic of
امام امت: بدخواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
استخر فرح
Iran, Islamic Republic of
هاشمی فوت شد اما نهضت هنوز ادامه دارد.
Iran, Islamic Republic of
برادر غضنفر خیال میکنه با انکار آفتاب نور انکار میشه ولی نمیدونه خودشو همفکراشو زیر سوال میبره
خخ
Iran, Islamic Republic of
آفتاب نبود مهتاب بود .
لالا غضنفر جان بخواب گلم بیشتر ابروی خودتونو نبر
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اگه فوت شده چرا از ترسش میلرزین؟
Iran, Islamic Republic of
معنی این جمله اینه که هاشمی مهم نیست، نهضت مهم است که شکر خدا پابرجاست
Iran, Islamic Republic of
تعصب به یک فرد شما را خفه کرده اما حواست نیست
بد خواهان بدانند بدخواهان بدانند بد خواهان بدانند
Iran, Islamic Republic of
هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
هاشمی فرد نیست امین امامه
Iran, Islamic Republic of
امین امام آیت الله هاشمی
فتنه 88 حال خواص رو مشخص کرد.
Iran, Islamic Republic of
ملاک حال فعلی افراد است امام خمینی ره
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
خیال میکردن با رد صلاحیت هاشمی کار تمومه
Iran, Islamic Republic of
ولی ضربه ای سهمگینتر خوردن
بزرگ سیاستمدار ایران
Iran, Islamic Republic of
هاشمی با دستان خالی بد جور ضربه فنی تون کرد
پیروزی با دستان خالی مزه دیگه ای داشت
Iran, Islamic Republic of
...
ترکمنچای
Iran, Islamic Republic of
هاشمی اگر سیاست میدانست هرگز نمی گفت دنیای فردا دنیای مذاکره است نه موشک ها !!!
Iran, Islamic Republic of
دنیای دیروز امروز و فردا دنیای مذاکره است!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
مذاکره نخواهیم کرد جنگ هم نخواهد شد.
همین الان در حال مذاکره ایم
Iran, Islamic Republic of
مذاکره میکنیم و جنگ هم نخواهد شد
کلاه گشاد برجام
Iran, Islamic Republic of
نتیجه برجام و مذاکراتی که هاشمی طرفدارش بود شد دلار 15 هزار تومانی و گوشت 125 هزار تومانی و پراید 50 میلیونی و رب گوجه 18 هزار تومانی !
Iran, Islamic Republic of
ضربه ای که از هاشمی خوردن تا اخر عمر فراموش نمیکنند و مانند یک عقده گلویشان را میفشرد و راه فراری ندارن
ننگ بر خاتمی منافق فتنه گر
Iran, Islamic Republic of
فتنه گران سال 88 هیچ راه فراری ندارند و عاقبت به مجازات می رسند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ضربه نامردی را میگویی .آری اینچنین بود ای برادر .
Iran, Islamic Republic of
هاشمی بدترین خسارتهای ممکن را با تئوریهای ناپخته اش به مردم وارد کرد وگرنه نباید امروز این طور گرفتار تفکرات پوچ و زیانبار باشیم
Iran, Islamic Republic of
.....
بد خواهان بدانند هاشمی زنده است
Iran, Islamic Republic of
هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
Iran, Islamic Republic of
هاشمی امروز زنده است چون دولتش امروز سرپاست و همه ما با تمام وجودمان حضور ایشان را حس میکنیم و خدابیامرز نثارش میکنیم.
...
هاشمی بدترین خسارتو به شماها زد و لقمه آماده رو از دهنتون کشید بیرون
Iran, Islamic Republic of
...
مطلع
Iran, Islamic Republic of
هاشمی با اجرای سیاست اقتصاد نئولیبرالی در 8 سال ریاست جمهوریش باعث افزایش فاصله طبقاتی و ثروتمندتر شدن ثروتمندان و فقیرتر شدن طبقات متوسط و ضعیف جامعه شد.
همه تریبونا دستشونه صداشون بلنده توهم برشون داشته اکثریتن
Iran, Islamic Republic of
مشکل برادرا اینه که خودشون کل مردم میدونن در حالیکه اقلیت بسیار کوچکین
استخر شاهی
Iran, Islamic Republic of
غضنفر اصلاحات اقلیت تویی که یکنفره توی این سایت از بالا تا پایین کامنت فیک میذاری و خجالت هم نمی کشی !
Iran, Islamic Republic of
...
غضنفر استخر نشان راه فرای نداری برادر
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
لقمه اماده رو از دهنتون کشید بیرون
Iran, Islamic Republic of
هاشمی خیلی خسارت به برادرا زد
Iran, Islamic Republic of
...
اعتراض
Iran, Islamic Republic of
دولت های هاشمی و روحانی با اجرای سیاست اقتصاد سرمایه داری باعث آزاد سازی قیمت ها و فشار شدید اقتصادی و معیشتی به مردم شدند و به مردم خسارت زدند.
Iran, Islamic Republic of
الآن اینروزها اگر میتوانست خاطراتش را بنویسد و از عالم برزخ برای ما ایمیل کند خیلی تحلیل سیاسیش خواندنی و جالب بود حیف که دست ما کوتاه است از این خاطرات.
Iran, Islamic Republic of
کاش متن کامل خاطرات خرداد 68 هاشمی چاپ میشد تا به عمق تفکرات نادرست ایشان در آن زمان پی میبردیم. واقعا آن زمان چه فکری میکرد که نتیجه اش شد استخر فرح
Iran, Islamic Republic of
چرا منفی میدین؟ از چی میترسین عزیزای دل برادر
ابر مرد ایران زمین حضرت آیت الله هاشمی
Iran, Islamic Republic of
برادرا وقتی نام مبارک آیت الله هاشمی رو بر خیابانها و بزرگراهها میبینن چه حالی دارن؟ واقعا دیدنی میشن
Iran, Islamic Republic of
....
شاکی
Iran, Islamic Republic of
تنها دستاورد شورای شهر و شهرداری تهران در 2 سال گذشته این بود که نام دو تا خیابون رو عوض کرد ! خخ
یکم اصلاعاتتو بیشتر کن برادر غضنفر
Iran, Islamic Republic of
نام آیت الله هاشمی در دوره قبل شورای شهر انتخاب شد
Iran, Islamic Republic of
نام حجت الاسلام هاشمی در دوره ای که محسن هاشمی رئیس شورای شهر شد برای بزرگراه نیایش انتخاب شد.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
یکم تفکر برادر غضنفر شاید یادت بیاد
شریف
Iran, Islamic Republic of
اینهایی که منفی دادند یعنی خودشون معترفند یا گمان میکنند که هاشمی وضع برزخی خوبی ندارد. لذا از رونوشت خاطرات برزخی آن مرحوم فرار می کنند.
احسنت برادر غضنفر که با غیب هم مرتبطه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
من اگه پنج نفر مثل هاشمی میداشتم کل دنیا را فتح میکردم!
لورا
Iran, Islamic Republic of
خوب شد نداری.خخخخخخ
احسنت برادر لورا
Iran, Islamic Republic of
...
..
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
اکبر
Iran, Islamic Republic of
تا هاشمی زنده است انقلابم زنده است فرمایش امام.
الانم هاشمی زنده است
الانم از اسم هاشمی میترسید بخاطر همین هر چه میخواهید مبگویید عزت دست خداست
Iran, Islamic Republic of
بغض هاشمی مثل استخون تو گلوشون گیر کرده
سخن امام را تحریف نکن کجا این حرف را گفته؟ با نشانی دقیق بنویس.
بد خواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
Iran, Islamic Republic of
...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
هاشمی در استخر فرح فوت شد اما نهضت هنوز زنده است .
Iran, Islamic Republic of
.....
بدخواهان بدانند هاشمی زنده است
Iran, Islamic Republic of
به فرموده خمینی کبیر: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
Iran, Islamic Republic of
مرگ هاشمی را احاطه کرد ....
Iran, Islamic Republic of
بازم که غضنفری حرف زدی؟ خسته نشدی عزیز دل برادر
همینکه بغض هاشمی راه گلوتونو بسته یعنی زنده بودن
Iran, Islamic Republic of
مردان حق هرگز نمیمیرنند
ننگ بر سه مفسدین
Iran, Islamic Republic of
معیار سنجش حق و باطل فتنه 88 بود فتنه گران و سران فتنه باطل هستن شک نکن .
معیار حق و باطل افکار برادر غضنفره
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
ب
Iran, Islamic Republic of
دلم برای آن زمان ناطق نوری سوخت که در بازی نبوده است و برای این زمان خودم که آن زمان به وی رای دادم با وضع موجود که وی با اصلاح طلبها نشست و برخاست دارد.
Romania
...
Iran, Islamic Republic of
استخر فرح....
مغروق در توهمات برادر استخری
Iran, Islamic Republic of
هاشمی سالهاست غرقتون کرده هنوز نفهمیدی؟
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
....
....
Iran, Islamic Republic of
.....
علی
Iran, Islamic Republic of
ما مسلمانان عیبی که داریم دست از سر مرده هم بر نمی داریم بگذارید میت استخر فرح اسوده بخوابد خبر دیگری ندارید منتشر کنید
Iran, Islamic Republic of
عیبتو درمان کن برادر به مسلمانا ربطش نده
Iran, Islamic Republic of
...
مطلع
Iran, Islamic Republic of
مردم در سال 76 برای اینکه تورم 50 درصدی دولت هاشمی تکرار نشود به ناطق نوری که مورد حمایت هاشمی بود رای ندادند و به خاتمی رای دادند اما خاتمی هم در نهایت با هاشمی و ناطق هم کاسه شد !
Iran, Islamic Republic of
....
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
کاخ شهبانو فرح
Iran, Islamic Republic of
هاشمی فقط بدنبال : قدرت - ثروت - رانت بود و هرکسی را که تز او را دنبال می کرد او از همان فرد حمایت می کرد و برایش فرقی نداشت که او چه کسی می باشد .
کاج مش فرج
Iran, Islamic Republic of
خودت فهمیدی چی گفت برادر غضنفر؟
برادر غضنفر غرق در توهمات
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
....
سلام بر هاشمی بزرگمرد تاریخ انقلاب و شاگرد ممتاز خمینی کبیر
فرماندهی کل قوای خمینی کبیر آیت الله هاشمی روحش شاد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
دروغ بس
Iran, Islamic Republic of
هاشمی هرگز فرمانده کل قوا نبود.
برادر غضنفر فرمانده کل قوا بود هاشمی نبود
Iran, Islamic Republic of
...
دروغ بس
Iran, Islamic Republic of
هاشمی رییس مجلس نبود
دروغ بس
Iran, Islamic Republic of
هاشمی ذو ذوره رییس جمهور نبود
دروغ بس
Iran, Islamic Republic of
نه نبود .
دروغ بس
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
برادر دروغ بس کجا سیر میکنی
Iran, Islamic Republic of
روح شما هم با ایشان محشور باشد و دو تایی شاد باشید.
Iran, Islamic Republic of
روح شما هم با دشمنان هاشمی محشور بشه
Iran, Islamic Republic of
الهی آمین.
کاخ فرح پهلوی
Iran, Islamic Republic of
...
کاج غضنفر حلبی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
.....
Germany
فقط به فکر خود بودن. کشور و نظام چند منه!
مردان خدایی نمیمیرند هاشمی زنده است
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
امام امت: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
یار امام و رهبری حضرت آیت الله هاشمی
Iran, Islamic Republic of
...
استخر همایونی
Iran, Islamic Republic of
ملاک حال فعلی افراد است (امام خمینی) ره
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
نگران حال فعلی خودت باش که خیلی خرابه
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
روح فرمانده کل قوای خمینی کبیر حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی شاد
Iran, Islamic Republic of
هاشمی هرگز فرمانده کل قوا نبود.
دشمنان هاشمی آب در هاون میکوبن
Iran, Islamic Republic of
بد خواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
استخر همایونی
Iran, Islamic Republic of
اّب در هاون کوبیدن برجام و مذاکره بی حاصل با شیطان بزرگ بود.
خوشو اذیت نکن برادر غضنفر برو بخواب گلکم
Iran, Islamic Republic of
...
بدخواهان بدانند هاشمی زنده است
Iran, Islamic Republic of
بغض هاشمی مانند استخوان در گلوی برادران گیر کرده و تا اخر عمر رهاشون نمیکنه
منکرین آفتاب خود را انکار میکنند
Iran, Islamic Republic of
آفتاب انکار شدنی نیست
کاخ فرح پهلوی محل عشرتکده اکبر
Iran, Islamic Republic of
هاشمی توی کاخ فرح مرد و تمام شد .
وحشت از نام هاشمی
Iran, Islamic Republic of
وحشت از نام هاشمی به هذیان گویی انداخته برادرارو اون وقت میگه هاشمی مرد اگه هاشمی مرده پس این وحشت و چرت و پرت گفتنت برای چیه؟
Iran, Islamic Republic of
تقبل الله برادر غضنفر شب قدر توشه خوبی برای خودت جمع کردی!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ایشان چه فرمانده ای بوده که از ترسش در زمان موشک بارانهای تهران به اتفاق خانواده از تهران فرار می کرد و به کنار : سدلتیان می رفت و به جت اسکی سواری می پرداخت و پس از افتادن ابها از اسیاب با هلی کوپتر به کاخ فرح پهلوی سابق (سعداباد) محل اقامتش برمی گشت ؟!!!!!!!!؟؟
بدخواهان بدانند
Iran, Islamic Republic of
خمینی بت شکن: بدخواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
غضنفر استخر نشان امید جهان
Iran, Islamic Republic of
برادر غضنفر بخندون ملتو
saman
Iran, Islamic Republic of
...
روح فرمانده کل قوای خمینی کبیر هاشمی قهرمان شاد
Iran, Islamic Republic of
...
فرمانده بزدل و ترسو و رفاه طلب
Iran, Islamic Republic of
ایشان چه فرمانده ای بوده که از ترسش در زمان موشک بارانهای تهران به اتفاق خانواده از تهران فرار می کرد و به کنار : سدلتیان می رفت و به جت اسکی سواری می پرداخت و پس از افتادن ابها از اسیاب با هلی کوپتر به کاخ فرح پهلوی سابق (سعداباد) محل اقامتش برمی گشت ؟!!!!!!!!؟؟
Iran, Islamic Republic of
....
امیر
Iran, Islamic Republic of
قطعا در انتخاباتهای مجلس و ریاست جمهوری آینده اصلاح طلبان پیروزی قدرتمندانه ای را کسب می کنندو مردم کشور ما کاملا در قبال این موضوع هوشیار شده اند.
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
مردم بصیر و آگاهن و قطعا جبهه اصلاحات پیروز قاطع خواهد بود!!!!!!!!!!!!
طناب پوسیده خاتمی
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان توان مدیریت کشور رو ندارند و مردم به این جماعت دیگه رای نخواهند داد.
سی بر صفر تکرار خواهد نشد
Iran, Islamic Republic of
نگرانی برادرا به خاطر شکست کمر شکن بعدیه
United States
اقای هاشمی بخاطر این کارهاش باید تا قیامت برای یک خدا بیامرز ساده بدود
اول نگران دویدن خودت باش
Iran, Islamic Republic of
اول نگران دویدن خودت باش بعد به دیگران مشغول شو
امین امام و امت
Iran, Islamic Republic of
امین امام و امت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی روحش شاد
خخ
Iran, Islamic Republic of
غضنفر اصلاحات برو خجالت بکش.
Iran, Islamic Republic of
...
جاه طلب و قدرت پرست و زراندوز
Iran, Islamic Republic of
هاشمی هیچ کس غیر از خودش را قبول نداشت . حتی زمانی که رد صلاحیت شده بود توی برگه رای اسم خودش را نوشته بود .
خیال میکردن با رد صلاحیت هاشمی همه چیز تمومه
Iran, Islamic Republic of
ولی هاشمی با دست خالی همه نقشه هاشونو نقش برآب کرد
عمق کینه برادرا بد جور بهشون فشار اورده
Iran, Islamic Republic of
داره از بغض هاشمی منفجر میشه خدا به دادت برسه برادر
Iran, Islamic Republic of
....
این سوزش دنیویه با آخرت چه میکنی برادر؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
امین امام هاشمی قهرمان
Iran, Islamic Republic of
فرمانده کل قوا و امین امت و امام حضرت آیت الله هاشمی روحش شاد
بد خواهان بدانند هاشمی زنده است
Iran, Islamic Republic of
خمینی بت شکن: بد خواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز، چرا این همه کامنت‌ مبتذل میگذاری؟!
Iran, Islamic Republic of
...