سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

طلا گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است؟

يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب: 686925
قیمت طلا در بازارهای جهانی با وجود رشد چند روز گذشته با افت چشمگیری همراه بود که برخی دلایل آن رشد ارزش دلار و سهام آمریکا بود، با این حال روند قیمتی این فلز گرانبها بررسی می‌شود.
طلا گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است؟
به گزارش جهان نيوز، قیمت طلا در بازار نقدی آسیا یک دهم درصد افت داشت و به رقم ۱۲۷۸ دلار به ازای هر اونس رسید. قیمت طلا در بازار مبادلات آتی آمریکا هم با افت اندکی که داشت به رقم ۱۲۷۹ دلاری برای هر اونس رسید.
قیمت طلای نقدی در مبادلات روز گذشته با ثبت کاهش قیمت ۸/ ۰ درصدی، بیشترین افت قیمت یک‌روزه خود در یک‌ماه گذشته را تجربه کرد. دلیل این چرخش از پناهگاه‌های امن به افزایش تقاضا برای دارایی‌های با ریسک بالاتر بود.

خروج از بازار طلا به‌دنبال کسب سود از بازارهای جایگزین
در وضعیت کنونی بازارها، سرمایه‌گذاران نسبت به دارایی‌های با ریسک بالاتر تمایل بیشتری دارند. سرمایه‌گذاران در محاسبه تاثیر گشایش‌های اتفاق افتاده در مذاکرات تجاری هستند. با توجه به لحن انتخاب شده از جانب دو طرف درگیر مذاکرات تجاری این رویکرد پدید آمده است. همچنین گزارش درآمدی قوی شرکت‌های آمریکایی نیز از دلار و شاخص بازارهای سهام حمایت کرد.

بیشتر مدیران صندوق‌های‌مالی و سرمایه‌گذاری در بازار طلا تلاش می‌کنند برای سودگیری از این بازار خارج شوند. تحت‌تاثیر آمارهای درآمدی و همچنین گزارش‌هایی که از قدرت اقتصادی آمریکا حداقل در نیمه ابتدایی سال‌جاری میلادی حکایت داشت، بازارهای سهام آمریکا در اغلب شاخص‌ها رشد داشتند؛ در‌حالی‌که شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از رقبا به بالاترین سطح دو هفته‌ای رشد کرد و لمس ۹۸ واحد را نیز برای لحظاتی تجربه کرد.

آمارهای مثبت اقتصادی به سود دلار و سهام
داده‌های ساخت مسکن ماه آوریل آمریکا نشان داد که میزان رشد ساخت‌وساز خانه‌ها بیشتر از حد انتظار بوده؛ در‌حالی‌که تعداد متقاضیان بیمه بیکاری در هفته گذشته هم بیشتر از حد انتظارات کاهش یافته است.

به این ترتیب دلایل کافی برای رشد شاخص دلار و افت اونس وجود داشت؛ چراکه یک بازار کار و اقتصاد قوی از این داده‌ها منتج می‌شود.

غلبه دلار بر طلا: در شرایط کنونی شاهد قدرت در گستره کلی اقتصاد جهان هستیم که در حال حاضر حمایت سیاست‌های پولی و مالی محرک اقتصادی را با خود به همراه دارد. این موارد به‌طور مشخص روند قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ را محدود خواهند کرد. کم شدن میانگین ریسک‌های بازارها باعث افزایش سود اوراق خزانه‌داری آمریکا شده و در ادامه رشد سود اوراق باعث افزایش ارزش دلار می‌شود. یک دلار قوی باعث گران‌تر شدن طلا برای دارندگان دیگر ارزهای بین‌المللی خواهد شد.

رشد موقت طلا تا مرز ۱۳۰۰ دلاری: در اوایل هفته، قیمت طلا در بازار نقدی جهان رشدی ۱/ ۱ درصدی را به‌عنوان بیشترین رشد قیمت یک‌روزه در نزدیک به ۳ ماه اخیر تجربه کرد. دلیل این رشد اعلام پکن در تصمیم برای وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای آمریکایی به تلافی تعرفه‌های وضع شده از جانب ترامپ بر کالاهای چینی بود.

هرچند با توجه به نظرات و لحن دو طرف درگیر در مذاکرات تجاری، نگرانی‌های تجاری تا اندازه‌ای عقب‌نشینی کرده‌اند؛ اما احتمال افزایش درگیری تجاری بین پکن و واشنگتن تحت‌تاثیر تصمیم دولت آمریکا برای تحریم و عدم‌اجازه فروش تکنولوژی آمریکا به غول فناوری چین، هوآوی همچنان در مرکز توجه سرمایه‌گذاران است.

با اینکه تنش‌های تجاری تا اندازه‌ای کاهش یافته است، اما ریسک‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه به‌دلیل تحریم نفتی ایران و عدم‌قطعیت‌ها در مورد مذاکرات تجاری ممکن است میزانی از تقاضا برای مکان‌های امن سرمایه را در کوتاه‌مدت برای طلا ایجاد کند.

هشدار «ولز فارگو» به سرمایه‌گذاری در بازار طلا: با اینکه طلا در طول زمان به‌عنوان یک دارایی عالی و مکان امن سرمایه همواره جان سالم به‌در برده، اما «ولز فارگو» به سرمایه‌گذاران هشدار داد که نسبت به سطح کنونی قیمت طلا خیلی هیجان زده نشوند. این سیگنال به ضرر طلا تمام شد و با افت ۱۰ دلاری به قیمت ۱۲۷۸ دلار رسید.

البته دلایل دیگری نیز در پرونده ریزش اونس دخیل بودند. گزارش چشم‌انداز منتشرشده در روز چهارشنبه، جان فارگو، مدیر ارشد بخش دارایی‌های فیزیکی در ولز فارگو نوشته است که: «ما به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهیم نسبت به خرید طلا در قیمت‌های امروز خیلی هیجان زده نشوند. در رقم ۱۲۸۶ دلار و داشتن یک ارزش نسبی در برابر سهام و اوراق، ما باور داریم طلا معامله پربازدهی نیست.»

با وجود چشم‌انداز تا حدی بدبینانه، ولز فارگو خسارت و زیان بالایی را برای طلای سال‌جاری متصور نیست و اعلام می‌کند که میانگین قیمت طلای ۲۰۱۹ از نظر این موسسه ۱۲۵۰ تا ۱۳۵۰ دلار برای هراونس است.

آخرین نمونه برای رفتاری که طلا برای باقی ماندن در رالی سرمایه‌های امن باید انجام می‌داد، حمله هفته گذشته فلز زرد به سطح ۱۳۰۰ دلاری تحت‌تاثیر نوسان بازارهای جهانی به‌دلیل تنش تجاری بین چین و آمریکا بود. پس از شروع نسبتا آرام سال ۲۰۱۹، بازارهای جهانی هفته گذشته نوسان شدیدی را تجربه کردند و این مورد به بازارهای سهام و بازار کالایی خسارت قابل‌توجهی زد.

چه براساس تصادف باشد و چه برحسب برنامه‌ریزی قبلی، به‌نظر می‌رسد ترامپ در مرکز عوامل نوسان‌زا قرار داشت. او در حال مذاکره با چین و رایزنی در خصوص تحریم‌های ایران بود.

در همین هفته، تمام شاخص‌های بازار وال‌استریت از جمله S&P۵۰۰ وارد محدوده منفی شدند؛ زیرا اکثر بازار‌های کالایی افت شدیدی را تجربه کرده بودند. اما طلا در سمت مقابل نزدیک به یک درصد رشد قیمت برای هفته ثبت کرد که از نظر تاریخچه رابطه نااطمینانی و قیمت اونس، منطقی به نظر می‌رسد. هرچند این سطح را نیز در روزهای بعد از دست داد.

معمای جاده دوطرفه نرخ بهره فدرال رزرو
فدرال رزرو به‌طور مشخص این سیگنال را مخابره کرد که به انتهای چرخه افزایش نرخ بهره خود رسیده است. به همین دلیل چشم‌انداز قیمت ۲۰۱۹ برخی موسسه‌ها و صندوق‌های بزرگ با تجدیدنظر افزایشی شده است.

دیگر انتظار افزایش نرخ بهره از جانب فدرال رزرو وجود ندارد (احتمالا). همچنین امکان کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز با احتمال بالایی قابل‌پیش‌بینی است. از طرفی فدرال رزرو روند کاهش ترازنامه مالی خود را پس از شروع کند کرده و ممکن است آن را در اواخر سال‌جاری میلادی متوقف کند.

این رویداد نیز به سود طلا خواهد بود و به ضرر دلار. موقعیت‌گیری‌ها در بازار بلند‌مدت طلا بهبود یافته که این مورد هم عاملی حمایتی برای طلا است.

منبع: دنیای اقتصاد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *