سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۳۶
دو سال مانده به پایان یک مدیریت پر خسارت؛

عاقبت خیال‌بافی‌های سیاسی «دولت کوپنی» است/ روحانی از صف سرمایه‌گذاران برجام گفت، جهانگیری از اقتصاد کوپنی

سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 684958
امروز از دل خیالباقی و افسانه سازی های دولت طرح اقتصاد کوپنی بیرون آمده است که به باور بسیاری از کارشناسان بازگشت به این طرح کهنه با توجه به اقتصاد امروز مشکلی از مشکلات کشور را حل نمی کند بلکه شاید به آن هم نقیصه ای دیگر بیفزاید. 
عاقبت خیال‌بافی‌های سیاسی «دولت کوپنی» است/ روحانی از صف سرمایه‌گذاران گفت، جهانگیری از کوپن
گروه سیاسی جهان نيوز : دولت یازدهم را باید به عنوان دولت وعده‌ها نامگذاری کرد. دولتی که در موارد مهم با وعده و رویافروشی کشور را اداره ‌کرد. روند دولت یازدهم به این نحو بود که ابتدا با تخریب دولت پیشین و دادن وعده‌های مختلف نظر افکارعمومی را به سوی خود جلب کرد. دولت در این عرصه سعی کرد که افکارعمومی را متقاعد کند که راه پیشرفت باز کردن درها به سوی دنیا آنهم دنیای غرب است. وگرنه دروازه‌های پیشرفت و ارتباط بین المللی و تجاری ایران با کشورهای مختلف بسته نبود.

پس از مدتی با وعده‌های مکرر و مذاکرات طولانی مدت با استفاده از دیپلماسی خنده برجام متولد شد. در این زمان بود که برخی از هئیت های تجاری خارجی به ایران آمدند تا اوضاع و احوال کشورمان برای سرمایه گذاری را به قول خود بسنجند اما اصل موضوع رضایت نامه آمریکایی برای ورود و سرمایه گذاری به ایران بود.

اگر در این زمان به هتل های چند ستاره تهران از جمله هتل اسپیناس سری می زدید حضور هئیت های تجاری غربی را به وضوح مشاهده می کردید. اما بیشتر از اینکه این سفر یک سفر کاری برای آنان محسوب شود یک تور تفریحی به اسم تجارت و سرمایه گذاری بود. اما با وجود بازی های غربی و حضور پرطمطراق این هئیت ها در پایتخت اتفاق خاصی در این عرصه روی نداد.

برجام در حوزه احقاق وعده‌های مختلف شکست خورد. در زمان «باراک اوباما» هم بانک های بزرگ اروپایی هراس و واهمه داشتند که با ایران وارد تراکنش مالی شوند و در این زمان بود که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان به دنبال «نامه آرامش بخش» برای بانک‌ها از همتای آمریکایی وقت خود بود. موضوعی که در آن زمان هم به سرانجام نرسید. به قولی با این روند بر خلاف قولی که دولتمردان ایران دادند با برجام سد تحریم‎ها نشکست و آمریکایی‌ها سعی کردند زنجیره‌ تحریم‌های ایران را حفظ کنند. 

موضوعی که حالا رئیس جمهور در سالگرد گرامی داشت روز معلم به آن اینگونه اشاره می کند: «فروش نفت ما در روز ۱ میلیون بشکه اضافه شد و در عرض چند ماه به بالای ۲ میلیون بشکه نفت رسید. توانستیم بازار نفت که خیلی ها می خواستند نگذارند را بگیریم. همه شرکت ها به ایران هجوم آوردند، آنقدر صف بود هتل های تهران جا نبود، عده ای که مخالف برجام بودند نیز خیلی عصبانی بودند و شب خوابشان نمی برد و می گفتند که چرا این همه به تهران می آیند و صف بستند مگر چه خبر است؟»

اما جالب اینجاست که حالا نتیجه صف‎هایی که روحانی از آن‎ها در پس از برجام سخن می گوید چه شده است. جالب اینجاست شرکت های اروپایی خصوصا فرانسوی که برای سرمایه گذاری به ایران آمدند با یک خم ابروی آمریکا صحنه تجارت را ترک گفتند. 

پس از اجرای برجام و با وجود اینکه مردم منتظر بودند و زمانی که آمریکا هنوز از برجام خارج نشده بود، بی تعهدی و دبه کردن های طرف مقابل به وضوح مشاهده می شد. در این زمان بود که دولت روند حرف درمانی را آغاز کرد و چند سالی این موضوع تداوم یافت. موضوعی که گاها با ساختن دستاوردهای سلبی برای برجام همراه می شد. مثلا بیان می شد که اگر برجام نبود سایه شوم جنگ ایران را فرا می گرفت.

اما حالا با سخنان دوباره روحانی به نظر می رسد که دولت به روند خاطره سازی و اسطوره سازی از برجام روی آورده است. برجامی که مردم با پوست و استخوان خود نحوه اجرا شدن آن را لمس کردند. امروز هم مشکلات عظیم اقتصادی کشور را فرا گرفته و شاهد چند برابر شدن قیمت اقلام و کالاهای مصرفی و استراتژیک ایران هستیم. 

وضعیت اقتصادی به حدی رسیده است که حالا برخی از جمله «معاون اول رئیس جمهور» از اقتصاد کوپنی و بازگشت به اقتصادی که در زمان گذشته از جمله جنگ مورد استفاده قرار می گرفت، سخن می گوید. «اسحاق جهانگیری» در این رابطه بیان می کند: « شاید مجبور شویم در برخی کالاها به سمت سهمیه بندی و کوپنی شدن پیش برویماین نظری است که در دولت و خارج از دولت طرفدار دارد.» البته هنوز جهانگیری بیان نکرده چه کسانی از اقتصاد کوپنی حمایت می کنند.

هنوز زخم های دلار جهانگیری که هیچ کس مسئولیت آنرا نمی پذیرد بر تن اقتصاد کشور باقی مانده و ترمیم نیافته است حالا نظریه اقتصاد کوپنی مطرح می شود. بسیاری از کارشناسان هم بیان می کنند که با توجه به تجربیات جهانی نمی توان انتظار داشت که از دل اقتصاد کوپنی طرح اقتصادی مطلوب و موفق و روبه پیشرفتی حاصل شود.

با این حال آنچه مشخص است امروز از دل خیالباقی و افسانه سازی های دولت طرح اقتصاد کوپنی بیرون آمده است که به باور بسیاری از کارشناسان بازگشت به این طرح کهنه با توجه به اقتصاد امروز مشکلی از مشکلات کشور را حل نمی کند بلکه شاید به آن هم نقیصه ای دیگر بیفزاید. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بر همگان روشن است که این خسارت را که شما اصول گرایان با تند روی ها و لج بازی ها به این کشور زدید، بی جهت دولت را مقصر نکنید .....!!!
Germany
بهترین کار در شرایط محاصره اقتصادی کوپنی کردن اجناسه تا به همه به یک اندازه برسه مانند دوران جنگ تحمیلی
Turkey
اصلا کوپنی کردن خوب نیست کشور دیگه به این چیزها جواب نمیی ده مردم تو صف گوشکلی مشکل داشتند
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
میگن گربه را از هر طرف به هوا بیندازی روی چهار دست و پا میاد روی زمین
حالا حکایت این دوستان است
دولت اصلاح طلبان در گِل مانده
تقصیر را گردن اصولگرایان می اندازند
Iran, Islamic Republic of
توهین کردن به دیگران توسط دولتمردان هم دیگران مقصر هستند؟ اصرار بر مذاکرات برجام و تضمین محکم نگرفتن و اجرای یکطرفه تعهدات علیرغم هشدارها هم دیگران مقصر هستند؟ از بین بردن ارز و طلای کشور هم اصولگراها مقصر هستند؟ بی تدبیری در توزیع کالاها و گرانی های افسار گسیخته هم لابد مردم مقصر هستند؟اصلا مقصر اصلی احمدی نژاد، مردم ، اصولگراها ، ترامپ و... مقصر هستند ،دولت و اصلاح طلبان هم بیگناه و هیچکاره هستند.
Iran, Islamic Republic of
اصواگرا واصلاح طلب امتحانشان را پس دادن .باید در فکر نقش دگر باشیم . که دیگر آبی از این احزاب نمیجوشد
نوبت رخ نمایی نیروهای انقلاب است تا مردم ببینند غیر از انقلابیونی که سالهاست همه را از آنها می ترساندند کسی به داد آنها نمی رسد.
Iran, Islamic Republic of
این هم تحلیل اطلاح طلبان ....
110
Iran, Islamic Republic of
مردم یادتونه!!!!!!.......علی برکته ا...
Iran, Islamic Republic of
مردم یادتونه یک فردی میگفت آمریکا کدخدا ست با کدخدا بستن خیلی راحتتره تا با نوچه های اروپایی چون آنها آقا اجازه هستند حالا جدیدا گفته اشکال اروپا اینه که آمریکا را کدخدا میدونه.
جان من؟!!!!!
......
Iran, Islamic Republic of
آقای بر همگان روشن است!!! چرا واقعیت ها را وارونه می بینی؟!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
...
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
نتیجه اعتماد به کدخدا و زیربار رفتن برجام 0+0 و عدم اعتماد به توان داخلی میشود همین که به عقب برگردیم
Iran, Islamic Republic of
اقتصاد رو کوپنی کنیم مردم رو تو صف سرگرم کنید آقازاده هاتون هم تو لس آنجلس پول بیاد تو حسابشون بگن آقامون جنتلمنه
تنها کسی که خوشحاله فقط احمدی نژاده
Iran, Islamic Republic of
و طرفداراش خخخخ چون حق با آقای احمدی‌نژاد هستش ؛ وقتی میان اولِ بسم‌الله فقط دولت آقای احمدی نژاد رو می‌کوبونن ؛ حال و روزشون بهتر از این نخواهد بود.

یه کم تقوا هم خوب چیزیه!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بی زحمت شماره کوپن روغن و شکر و پنیر را بگید، من زنبیل گذاشتم تو صف تا نوبتم بشه.
Turkey
برید خدا رو شکر کنید بهترین دولت گیرتون اومده اگر رئیسی بود الان باید به جای کوپن بر می گشتیم به زمان قاجار
Iran, Islamic Republic of
...
بی سواد : به ۱۲:۲۶
Iran, Islamic Republic of
نه خیر
حرفتون رو عوض نکنید
زمان انتخابات می گفتید اگه رئیسی بیاد دلار میشه ۵هزار تومن
روی حرفتون بایستید اگر مرد هستید
البته دلار هنوز ۵ هزار نشده !!!!!!😃😃😃😃
ساکن ایتالیا
Italy
مثبت دادم چون عکس این قضیه اتفاق می افتاد؛ نویسنده 12:26 خواسته یا ناخواسته نقیض گزاره را به کار بردند: دوباره بخوانید متوجه خواهید شد: در اصول منطق داریم «نقیض نقیض گزاره همان گزاره است» به زبان کوچه و بازار یعنی منفی در منفی می شود مثبت ...
Iran, Islamic Republic of
این اشخاص راست وچب هدفشان یکی است فقط برحسب علاقه مردم شعار انتخاباتی میدهند که بگویند خود مردم انتخاب کردن
به طنز شبیه تر است تا نظر!!
قبر و قیامت
جهان نیوز که می خوای خدا رو لخاظ کنی و سیاسی بازی رو کنار بذاری
کی می خوای دست از تیکه و کنایه برداری!
دولت بنفش هزار و یک ایراد داره ما هم قبول داریم
حالا به هر دلیلی دولت کوری خونیش نتیجه نداد و...
حالا که می خواد با کوپن به ذره عدالت برقرار بشه شما چرا مخالفت می کنی؟

اصلاح طلبی و اصولگرایی دوای ملت نیست، عدالت و انصاف و تقوا دوای درد ملت است.
حمید
Iran, Islamic Republic of
از این قولها دولتی ها زیاد می دهند وعمل نمی کنند نمونه اش تابستان سال قبل آقای جهانگیری گفتند مردم شش ماه تحمل کنند همه چی درست می شود پس کو؟
عدالت در ذات لیبرالها راه ندارد انتظارت بیجاست.
Iran, Islamic Republic of
بعد از چهل سال برگرديم به همان قدم اول
Iran, Islamic Republic of
صف سرمایه گذاران با کوپن برجام برای : تقریبا هیچ!
محمد
Iran, Islamic Republic of
گلابی های برجام هنوز خوب نرسیده علی برکت الله خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
دلار جهانگيري كوپن جهانگيري پياز جهانگيري چه ميكند اين بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جهانگیری استعفا استعفا دیگر بس است آزمون و خطا. جان مادرت جان هر کی دوست داری برو شاید کسی آمد که مشکلات را توانست کم کنه.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اینجاست که باید بگیم صد رحمت بلکه هزار رحمت به احمدی نژاد