جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
۹

واکنش توئیتری ظریف به فاجعه شیمیایی حلبچه

شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۴
کد مطلب: 678231
به گزارش جهان نيوز، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر به فاجعه حمله شیمیایی حلبچه و سردشت توسط رژیم صدام، دیکتاتور سابق عراق اشاره کرد.

وی در این پیام توئیتری نوشت: نخست آنها (غرب) وقوع این حمله را انکار کردند، سپس ایران را مقصر قلمداد کردند. (اما) زمانی که آشکار شد که متحد خودشان، با تسلیحات شیمیایی خودشان این حمله را انجام داده، سکوت اختیار کردند. غرب ممکن است دوست داشته باشد حادثه وحشتناک حلبچه و سردشت - از 31 سال پیش تا به امروز- را فراموش کند اما نه ما و نه برادران کُردمان آن را فراموش نخواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ایران در پیام خود در توئیتر تصویر زیر را نیز منتشر کرده است.
 

 بمباران شیمیایی حلبچه در 25 اسفند 1366 توسط حکومت بعث عراق صورت گرفت. این بمباران بخشی از عملیات گسترده‌ای به نام عملیات انفال بود که بر ضد ساکنان مناطق کردنشین عراق انجام گرفت. در پی عملیات والفجر 10 توسط ایران و تصرف بخشهایی از کردستان عراق در اواخر سال 1366 که منجر به استقبال مردم این مناطق از نیروهای ایرانی شد، صدام به علی حسن المجید معروف به علی شیمیایی، دستور بمباران شیمیایی این مناطق را داد که در پی این حمله حدود پنج هزار تن از مردم غیرنظامی حلبچه کشته شدند. حمله شیمیایی به حلبچه که به کشتار حلبچه یا جمعه خونین نیز شناخته میشود، یک نسل‌کشی مردم کُرد بود که در 16 مارس 1988 به وسیله بمباران شیمایی توسط نیروهای دولتی عراقی در شهر حلبچه کردستان عراق در طی روزهای پایانی جنگ ایران و عراق روی داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
بابائی
Iran, Islamic Republic of
گروهک تروریستی منافقین بیش از 17 هزار نفر را در ایران قتل عام کردند در کشورهای اروپایی زندگی می کنند متاسفانه مدیران دولت روحانی ازسال 1392 تاکنون با سران کشورهای اروپایی همه جانبه همکاری می کنند.
گروهک تروریستی جیش الظلم مردم ایران را قتل عام می کنند در پاکستان زندگی می کنند متاسفانه دولت همه جانبه با سران پاکستان همکاری می کند.
مراسم یادبود حمله شیمیایی صدام به حلبچه
Iran, Islamic Republic of
مراسم یادبود حمله شیمیایی صدام به حلبچه

تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹

به نقل از خبرگزاری فرانسه از حلبچه، صدها کرد عراقی روز شنبه در شهر حلبچه در مراسم یادبود حمله شیمیایی صدام به این شهر گردهم آمدند.نیروهای صدام 16 مارس 1988 حمله شیمیایی گسترده ای را علیه ساکنان این شهر که در شمال عراق واقع است, انجام دادند. این حمله شیمیایی منجر به مرگ پنج هزار نفر شد که عمدتا زن یا کودک بودند.
در این مراسم که در سی و یکمین سالگرد این حمله برگزار شد، خویشاوندان قربانیان با چشمانی اشکبار عکس هایی از بستگان خود در دست داشتند. آزاد توفیق فرماندار حلبچه جبران خسارت و مراقبت از بازماندگان این حمله را خواستار شد که هنوز از مشکلات تنفسی رنج می برند. وی گفت: «دولت منطقه کردستان عراق، مقامات مرکزی عراق و جامعه بین الملل به حلبچه مدیون هستند.».
همچنین برهم صالح رئیس جمهور عراق که خود یک کرد است، در پیامی در توئیتر نوشت: «مصائب حلبچه بازتاب مصائب کردها و همه عراقی هاست.»
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز گفت حمله شیمیایی به حلبچه اقدام به نسل کشی و وحشی گری بود..
حلبچه، سند رسوایی بمب سازان آلمانی
Iran, Islamic Republic of
گزارش اختصاصي؛
حلبچه، سند رسوایی بمب سازان آلمانی
پس از سه دهه از بمباران شيميايي حلبچه و زخم هاي بجا مانده از تاول هاي مرگبار و معلوليت ها، دولت آلمان همچنان اين جنايت عليه بشريت را به رسميت نمي شناسد.

تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۸

سی و یک سال پیش ارتش صدام با بمب افکن های فرانسوی و بمب های شیمیایی ساخت آلمان روز 25 اسفند (۱۶ مارس ۱۹۸۸)، پنج ساعت شهر حلبچه در استان سلیمانیه عراق را بمباران کرد. در این نسل کشی آشکار دیکتاتور بعثی عراق با همراهی غربی ها، قتلگاهی با بیش از ۵ هزار کشته که بیشترشان کودکان ، زنان و سالخوردگان بودند به جا گذاشت.
{$sepehr_media_3289274_340_240}
با صداها:
1 _ اُدو اُلف کوته....گزارشگر بمباران حلبچه
2_ خانم اولا یلپکه .... نماینده مجلس آلمان
متاسفانه حادثه شیمیائی سردشت درس عبرتی برای دیگران نشده است
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه حادثه شیمیائی سردشت درس عبرتی برای دیگران نشده است

تاریخ: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱

احمد اوزومجو مدیرکل سازمان منع سلاحهای شیمیائی به مناسبت فراررسیدن سی و یکمین سالگرد بمباران شیمیائی شهر سردشت پیامی را به نمایندگی از سازمان منع سلاحهای شیمیائی منتشر کرد.

مدیرکل سازمان منع سلاحهای شیمیائی در پیام خود تاکید کرده که متاسفانه حادثه شیمیائی سردشت درس عبرتی برای دیگران نشده و ما هنوز شاهد کاربرد مستمر مواد شیمیائی به عنوان سلاح هستیم.

وی در این پیام بر لزوم ایجاد جهانی عاری از سلاحهای شیمیائی تاکید کرده است.

متن پیام احمد اوزومجو مدیرکل سازمان منع سلاحهای شیمیائی به مناسبت فرارسیدن سی و یکمین سالگرد بمباران شیمیائی شهر سردشت به قرار زیر است:
هر ساله در روز 28 ژوئن با هدف گرامیداشت یاد و خاطره مردان و زنانی که در حمله شیمیائی به شهر سردشت در ایران جان خود را از دست دادند و کسانی که هنوز رنج و آلام آن را تحمل می کنند گردهم می آییم. نام سردشت، ایپر و حلبچه در بردارنده این پیام مهم به جامعه بین المللی است که کاربرد سلاح شیمیائی، نه آن زمان، نه در حال حاضر و نه برای همیشه قابل تحمل نمی باشد.

حال که فرصتی برای گرامیداشت این حمله مخرب در سی و یک سال پیش بوجود آمده، مایلم همبستگی سازمان منع سلاح های شیمیائی را با افرادی که جان خود را در اثر کاربرد اینگونه سلاح های شیمیائی از دست داده اند و همچنین مراتب تسلیت این سازمان را به خانواده های ایشان تقدیم نمایم.
متاسفانه میراث سردشت هنوز درس عبرتی برای همه نشده است. امروز ما شاهد شاهد کاربرد مستمر مواد شیمیائی به عنوان سلاح می باشیم. حفظ و دفاع از هنجارهای برآمده از کنوانسیون سلاح های شیمیائی مستلزم نظارت دائم می باشد. هرگونه اقدام مغایر با کنوانسیون که منجر به نادیده گرفتن هنجارهای جهانی علیه سلاح های شیمیائی گردد بایستی به قویترین شکل ممکن توسط جامعه بین المللی محکوم گردد.
کنوانسیون سلاح های شیمیائی برای بیست و یک سال به مردان، زنان و کودکان حمایت نامحدودی را در مقابل یک دسته از سلاح های کشتار جمعی ارائه نموده است. مجاز دانستن کاربرد سلاح های شیمیائی به منزله خدشه به این حمایت و مغایر صلح و امنیت بین المللی می باشد.
جامعه بین الملل در پاسخ بایستی مشارکت مجدد خود را در جهت رهائی جهان از شر این سلاح دهشتناک که عامل رنج و آلام تبعیض آمیز می باشد،تقویت نماید. نه مردم سردشت و نه ما کمتر از این را انتظار نداریم. با حفظ روحیه همکاری، بایستی هدف ما به منظور تلاش برای دستیابی دائم به جهانی عاری از سلاح های شیمیائی باشد.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
ما جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی صدام دیکتاتور و حامیانشانش مانند آمریکا، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای عربی و سکوت مدعیان حقوق بشر و سازمان های بین المللی هرگز فراموش نخواهیم کرد