يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

جرم انگاری فروش «زبرا» درظرف دربسته

يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب: 677161
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: از 6600 پرونده برخورد در سال 96 در حوزه نگهداری و خرید و فروش حیوانات به 29 هزار پرونده افزایش برخورد داشته‌ایم که این افزایش برخوردها رشد 349 درصدی را در پی داشته است.
جرم انگاری فروش «زبرا» درظرف دربسته
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست صبح امروز در جریان نشست خبری این یگان با بیان اینکه انگیزه  محیط‌بانان  به دلیل  تجهیز و آموزش و پیگیری لایحه حمایت از محیط‌بانان  افزایش یافته است گف:  در حال  حاضر لایحه‌ حمایت از محیط بانان در مجلس به مراحل نهایی خود نزدیک شده و در حال آماده‌سازی برای تقدیم به صحن علنی است. 

*افزایش ۱۳۴ درصدی آموزش در مدارس با اجرای طرح «یک ساعت با محیط‌بان»
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال اجرای یک برنامه با نام «یک ساعت با محیط‌بان» در مدارس کشور هستیم، گفت: این برنامه بر پایه هدف «80 میلیون محیط‌بان» در نظر گرفته شده که در حال حاضر نیز در حال اجرا است.
وی افزود: این آموزش‌ها در سطح مدارس نسبت به سال گذشته 134 درصد افزایش داشته است به شکلی که در سال گذشته 37 هزار و 582 ساعت در کل کشور به دانش‌آموزان درخصوص محیط زیست و محیط‌بانی آموزش داده شده بود که این آموزش‌ها در سال 97 به 87 هزار ساعت ارتقاء یافت. 

محبت‌خانی اظهار داشت: برای برگزاری این جلسات آموزشی در مدارس دخترانه از ما درخواست شد که نیروهای زن اعزام کنیم، به همین دلیل تصمیم گرفتیم از وجود کارشناسان خبره زن محیط زیست به عنوان محیط‌بان برای آموزش‌های اجتماعی استفاده کنیم. این مهم با همکاری معاونت آموزشی سازمان اجرا خواهد شد. 
وی ادامه داد: چند نیروی زن به عنوان محیط‌بان در استان‌های کشور حضور دارند، اما به دلیل شرایط خاص کار محیط‌بانی امکان خدمت درمناطق برای آنها وجود ندارد ضمن اینکه قانون الزاما محیط‌بان را به عنوان نیروی مرد می‌شناسد. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تعریف شغل محیط‌بانی را به برخورد با شکارچیان محدود ندانست و گفت: به دنبال گسترش مفهوم محیط‌بانی هستیم و با جذب کارشناسان زن در حوزه‌های اجتماعی و پیشگیری استفاده کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: چشم‌انداز ما این است که از نگاه سنتی شکاربانی عبور کرده و در کنار برخورد و درگیری‌های مسلحانه به دیگر ابعاد صدمات زیست محیطی مثل آلودگی‌های آب و خاک و هوا نیز بپردازیم. 

محبت خانی در ادامه درخصوص جرائم زیست محیطی در فضای سایبری نیز توضیح داد: بسیاری از جرائم حوزه محیط زیست به فضای سایبری سوق پیدا کرده است، مثل نگهداری و خرید و فروش حیوانات و حیوان‌آزاری به همین منظور با هم اندیشی و  امضای تفاهم‌نامه‌ای با پلیس فتا به دنبال افزایش رصد فضای سایبری و مبارزات جدی‌تر در این زمینه هستیم. 

*رشد ۳۴۹درصدی برخورد با جرائم نگهداری و خرید و فروش حیوانات
وی در ادامه به ارائه آمار برخوردهای این یگان در یکسال گذشته  با تخلفات زیست محیطی پرداخت و گفت: از 6600 پرونده برخورد در سال 96 در حوزه نگهداری و خرید و فروش حیوانات به 29 هزار پرونده افزایش برخورد داشته‌ایم که این افزایش برخوردها رشد 349 درصدی را در پی داشته است. 

* رشد 8300 درصد برخورد با صید غیرمجاز خزندگان  و زنده‌گیری
وی درخصوص افزایش میزان برخورد با صید غیرمجاز خزندگان نیز توضیح داد: از 8 مورد برخورد با صید غیرمجاز خزندگان در سال 96 به 321 مورد در یازده ماهه سال 97 افزایش برخورد داشته‌ایم و در زمینه برخورد با زنده‌گیری نیز از 91 مورد در سال 96 به 7700 مورد در یازده ماهه سال 97 افزایش برخورد وجود داشته که 8300 درصد افزایش آماری را نشان می‌‌دهد. 

محبت‌خانی درخصوص قبض سلاح شکارچیان و تشکیل پرونده قضایی تخلفات شکار نیز توضیح داد: تعداد سلاح‌های قبض شده به دو درصد افزایش یافته است. 
وی به افزوده شدن 100 سرباز وظیفه به مناطق محیط‌بانی اشاره کرد و گفت: پس از 2.5 سال توقف این طرح، امسال توانستیم 100 سرباز وظیفه برای کمک به محیط‌بانان جذب کنیم. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه به دنبال تغییر رویکرد در زمینه برخورد با تخلفات هستیم، گفت: تاکید ما این است که قبل از شروع تخلفات شکار با متخلفین برخورد کنیم و در این زمینه آموزش‌هایی نیز به محیط‌بانان داده‌ایم و در سال 97 تعداد دستگیری‌ها در شروع به تخلف افزایش چشمگیر 24 درصدی داشته است اما در این زمینه خلاءهای قضایی وجود دارد چرا که هنوز جرم اتفاق نیفتاده و براساس قوانین برخورد قضایی تا حدودی با مشکل روبرو است. 

محبت‌خانی درخصوص برنامه‌های این یگان در چهارشنبه آخر سال با بیان اینکه نیروهای این یگان در چهارشنبه پایانی سال در حال آماده باش به سر می‌برند، توضیح داد: از آنجایی که برافروختن آتش و ایجاد آلودگی‌های صوتی می‌تواند بر روی حیات وحش و سلامت محیط‌های انسانی تاثیرگذار باشد تمهیداتی برای چهارشنبه آخر سال در نظر گرفته‌ایم. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: براساس تمهیدات در نظر گرفته شده با افرادی که در مناطق تحت حفاظت محیط زیست اقدام به آتش‌زدن لاستیک و یا برافروختن آتش کنند برخورد خواهد شد. 

وی افزود: با تجهیزات اطفاء حریق که از سال 97 در اختیار یگان سازمان محیط زیست قرار گرفته است برای کاهش خسارات ناشی از آ‌تش‌سوزی‌ها اقدام خواهیم کرد. 
محبت‌خانی به نامه‌نگاری با شهرداری‌ها برای جمع‌‌آوری زباله‌های قابل اشتغال و دستگاه‌های سیاسی مثل فرمانداری‌ها برای نگهداری این زباله‌ها خبر داد و گفت: قرار است در روزهای پایانی سال 4 یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، سازمان امور اراضی، شهرداری‌ها و سازمان محیط زیست رزمایشی برگزار کنند ضمن اینکه این 4 یگان با هم‌افزایی در ایام نوروز برنامه‌های خوبی را در نظر گرفته‌اند که در جلسات آتی هماهنگی که  این اقدامات خبری خواهد شد. 

*فروش حیات وحش جرم است، متخلفان را معرفی کنید
وی با اشاره به رونق بازار خرید و فروش غیرمجاز حیات وحش پیش از نوروز مثل مار آبی‌، سمندر لرستان ولاک‌پشت  نیز توضیح داد: فروش این گونه‌ها جرم است و شهروندان می‌توانند مشاهدات خود در زمینه فروش، صید و حمل و نقل را به سامانه 1540 اطلاع‌رسانی کنند. 

*جرم انگاری برای فروش ماهی‌های زبرا در ظرف‌های درب بسته
محبت خانی همچنین درخصوص فروش ماهی‌های زبرا که در ظروف کوچک بسته خرید و فروش می‌شوند گفت: با کمک دستگاه قضایی به دنبال جرم انگاری خرید و فروش زبرا در ظرف‌های در بسته هستیم چراکه  عمده این ماهی ها به دلیل قرار گیری در فضای بدون اکسیژن در بازه زمانی کمی می‌میرند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: گشت‌های محسوس و غیرمحسوس یگان حفاظت محیط زیست برای برخورد با متخلفان خرید و فروش حیوانات پیش از سال نو در مراکز خرید و فروش فعال هستند. 

وی درخصوص فعالیت‌های یگان در ایام نوروز نیز توضیح داد: برای پرت کردن زباله از ماشین در داخل شهر و جاده‌ها جرائم (۲۵ تا ۳۵ هزارتومانی در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه برافروختن آتش در مناطق تحت حفاظت این سازمان تخلف محسوب می‌شود و در صورت مشاهده برخورد قضایی خواهد شد. 

*کارت هم‌یار محیط‌بان جدید در راه است
محبت‌خانی از صدور مجدد  کارت همیار محیط بان خبر داد و گفت: از سال آینده کارت همیار محیط‌بان یا همیار محیط زیست از طریق یگان حفاظت سازمان محیط زیست صادر خواهد شد و هر فرد حقیقی و حقوقی که مایل به دریافت این کارت باشد باید به ادارات کل استان مراجعه کند. 

وی افزود: این کارت قابلیت جعل ندارد ضمن اینکه تمام کارت‌های همیاری گذشته از درجه اعتبار ساقط خواهد شد و کسانی که در حال حاضر این کارت‌ها را در اختیار دارند باید برای صدور مجدد کارت همیاری به یگان‌های استانی مراجعه کنند تا با احراز صلاحیت کارت صادر شود. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *