کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابتکار:

احمدی نژاد با تسخیر سفارت آمریکا مخالف بود/ شروع جنگ تحمیلی و استعفای بازرگان ربطی به تسخیر سفارت نداشت/ تمام ارکان نظام در همان ۴۴۴ روز شکل گرفت

27 بهمن 1397 ساعت 10:58

استعفای آقای بازرگان به تسخیر سفارت مرتبط نیست و این موضوع هم واقعیت ندارد، چراکه آقای بازرگان سه مرتبه قبل از اقدام دانشجویان در تسخیر سفارت آمریکا استعفا داده بود.


گروه سیاسی جهان نیوز: معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و دانشجوی پلی‌تکنیک در سال 58 درباره تسخیر سفارت آمریکا در ابتدای پیروزی انقلاب با روزنامه آرمان گفتگو کرده است. ابتکار گفته است: «برخی دانشجویان در همان زمان مخالف بودند. بچه‌های علم و صنعت و دانشسرای معلم مخالفت کردند از جمله آقای احمدی‌نژاد و آقای سیدنژاد.»

به گزارش جهان نیوز، بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:


*بر خلاف برخی ادعاها من در روز اول تسخیر سفارت حضور نداشتم... 400دانشجوی نخبه دارای موقعیت‌های خوب تحصیلی که اغلب دانشجوی مهندسی و از نظر فکری بسیار پیشرو بودند، سابقه مبارزاتی در دوران انقلاب داشتند، معتقد به مشی امام(ره) بودند و به همین دلیل هوشمندانه نام خود را «دانشجویان پیرو خط امام» گذاشتند تا هیچ حزبی از جمله حزب حاکم یعنی حزب جمهوری اسلامی بهره‌برداری نکنند.

*این دانشجویان همه روش‌ها را مرور می‌کنند تا از این انقلاب نوپا که نه سیستم امنیتی و اطلاعاتی داشت، ارتش در آشوب بود، هنوز قانون اساسی تصویب و انتخابات ریاست جمهوری‌‌ ‌برگزار نشده بود، مجلس وجود نداشت و کشور در شرایط انتقالی وشورای انقلاب بود، حالت لرزان داشت حفاظت کنند چون تمام شواهد برای دانشجویان روشن بود و امام(ره) چند ماه بود که درباره آمریکا زیاد صحبت نمی‌کردند...

*پذیرش شاه در آمریکا برای مردم ایران پیامی داشت که چنین بود «ما برای شما برنامه داریم» و دانشجویان به درست یا غلط این پیام را دریافت کردند. بنابراین برنامه‌ریزی می‌کنند و به این نتیجه می‌‌رسند که تظاهرات و بیانیه دیگر فایده‌ای ندارد و باید کاری شود تا این سلسله اقداماتی که به براندازی یا کودتا... جمع می‌شوند، همه راه‌ها را بی فایده ارزیابی می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که چند روز باید مسالمت‌آمیز، بدون اسلحه، بدون خشونت و درگیری و همان‌طور که انقلاب پیروز شد وارد سفارت آمریکا شویم ‌و در اینجا هم پیروز می‌شویم تا به دنیا بفهمانیم اجازه نخواهیم داد کودتای دومی در ایران شکل بگیرد و مردم ایران تصمیم گرفته‌اند اداره امورشان از سوی خودشان باشد که در نهایت این دانشجویان به‌صورت مسالمت‌آمیز و بدون اسلحه وارد سفارت می‌شوند. یک یا دو نفر از دیوار بالا می‌روند و انبر در زیر چادر خانم‌ها بود که با این انبر زنجیر را پاره می‌کنند و بیشتر دانشجویان از در سفارت وارد می‌شوند.

*من دانشجوی سال دوم مهندسی شیمی دانشگاه پلی تکنیک بودم که در روز سوم با من تماس گرفتند و گفتند «با توجه به تسلط خوبی که بر زبان انگلیسی دارید به ما کمک ‌کنید». من همه آن دانشجویان اعم از آقا ‌و خانم را می‌شناختم و از اعضای انجمن اسلامی بودند... هم دانشگاهی‌های خودم از جمله آقایان محسن میردامادی، عباس عبدی و برخی دیگر از آقایان حضور داشتند.

*برخی دانشجویان در همان زمان مخالف بودند. بچه‌های علم و صنعت و دانشسرای معلم مخالفت کردند از جمله آقای احمدی‌نژاد و آقای سیدنژاد.

*ظهر آن روز امام(ره) با تلفنی که آقای موسوی خوئینی‌ها به ایشان زدند، از ماجرا خبردار شدند. قرار بود آقای موسوی خوئینی‌ها در نشست‌هایی که با دانشجویان داشتند موضوع را به اطلاع امام برساند، اما بعد از آن عنوان کردند اگر به امام گفته‌ ‌شود این حرکت دانشجویان به کار حکومتی تبدیل می‌شود، در صورتی که تسخیر سفارت آمریکا کار مردمی بود نه حکومتی.

*من معلم سوادآموزی کفش وین بودم که یک دفعه دیدیم کارگران کفش وین به یکباره راهپیمایی کردند و تعریف و تمجید کردند و در نامه‌ای حرکت دانشجویان را تایید کردند که اقدام آنها نمونه‌ای از تایید‌ها و حمایت‌ها از دانشجویان بود. حمایت‌ها در سراسر کشور بود و همراهی کردند به نحوی که اقدامی که قرار بود 3 یا 4 روز باشد 444 روز شد. این حرکت به چتر حمایتی از ایران تبدیل شد و ذیل این موضوع، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری برگزار و قانون اساسی تصویب شد و تمام ارکان نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در همان 444 روز قوام و شکل پیدا کرد.

*تسخیر سفارت آمریکا در آغاز جنگ تحمیلی موثر نبود. عراق از قبل 13 آبان به‌طور مداوم به مرزهای ایران ورود می‌کرد.

*استعفای آقای بازرگان به تسخیر سفارت مرتبط نیست و این موضوع هم واقعیت ندارد، چراکه آقای بازرگان 3مرتبه قبل از اقدام دانشجویان در تسخیر سفارت آمریکا استعفا داده بود و پس از استعفای چهارم عنوان کرد که دیگر نمی‌توانم کار کنم که البته حق هم داشت چرا که آن شرایط کشور، سخت بود.


کد مطلب: 672259

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/672259/احمدی-نژاد-تسخیر-سفارت-آمریکا-مخالف-شروع-جنگ-تحمیلی-استعفای-بازرگان-ربطی-نداشت-تمام-ارکان-نظام-همان-۴۴۴-روز-شکل-گرفت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com