دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۱
درباره وظايف ذاتي وزارت خارجه

ديپلماسي کوبيدن به در و ديوار؟!

محمدکاظم انبارلویی
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب: 659059
چهار هفته است ارتش و پليس فرانسه در استعداد 10 لشکر زرهي به مردم خود حمله کرده و مي کند، ظريف حاضر نيست به ماکرون بگويد "حق اعتراض مردم را به رسميت بشناس." مي‌ترسند در تعهد نصفه و نيمه‌اي که در برجام قول دادند و اجرا هم نکردند، صدمه ببينند.
جهان نيوز - محمدکاظم انبارلويي: چرا ظريف اين روزها حرفي براي گفتن ندارد؟ چرا وزير خارجه امروز کاري براي انجام ندارد و فعلي از او صادر نمي‌شود؟ چرا اين قدر بي‌هوا به در و ديوار مي‌کوبد؟
اين سر و صداها چيست که از ديپلماسي به گل ‌نشسته مدعيان ديپلمات بودن درمي‌آيد؟ واقعيت اين است که رفتند قراردادي با دشمنان قسم‌‌خورده اسلام، انقلاب و مردم ما بستند که؛
-  اولا: توازن در داده و ستانده ندارد.
-  ثانيا: همزماني در اجرا در آن مغفول واقع شده است.
-  ثالثا: در صورت نقض طرف مقابل، برگشت‌‌پذيري تعهدات ديده نشده است.
-  رابعا: ضمانت و تضمين در اجرا در آن ديده نشده است.
- خامسا: در مکانيسم حقوقي معتبر در صورت اختلاف، شکايت دقيق 
پيش ‌بيني نشده است.
دقت‌هاي پنجگانه در شروط رهبري، مجلس و شوراي امنيت ملي در پذيرش برجام لحاظ شد،‌ اما اجرا نشد! حالا حريف اصلي ما زده زير ميز مذاکره و قرارداد و پيمان، ما مانده‌ايم و يک جيغ بنفش!
تا ديروز مي‌گفتند برجام به اذن يا امر رهبري بوده، حالا مي گويند آنکه نشست پاي ميز مذاکره، ما نبوديم، مردم بودند!
اين انصاف نيست! اگر مردم پشت ميز مذاکره بودند، دهان رئيس ديپلماسي آمريکا را در اين مذاکرات خرد مي‌کردند و هيچ‌کدام از اين بي‌دقتي‌ها اتفاق نمي‌افتاد.
امروز خسارت محض برجام را پاسخگو نيستند. هر روز آن را بزک مي‌کنند و بهانه‌اي براي دو قطبي‌سازي در داخل قرار مي‌دهند.
ظريف مي‌گويد؛ "سياست خارجي حوزه درگيري جناحي نيست"، اما مي‌رود در شوراي روابط خارجي آمريکا حرف‌هايي مي‌زند که عرق شرم بايد ريخت. دشمن را تشويق به مداخله در امور داخلي و رقابت‌هاي سياسي مي‌کند.
هرچه منتقدين مشفق راه نشان دادند،‌ ناسزا شنيدند. حالا که با بدعهدي و نقض پيمان طرف مقابل روبه‌رو شدند، عوض اينکه لحن ديپلماسي خود را عوض و ادب را در برابر منتقدين رعايت کنند،‌ همان کژراهه قبل را مي‌‌روند. آقاي ظريف بايد بداند ديپلماسي التماسي جواب نمي‌دهد. او ديپلمات يک کشور انقلابي با 40 سال سابقه مبارزه با آمريکاست. اگر خود را در اين اندازه نمي‌بيند، چرا خسارت محض برجام را مضاعف مي‌کند؟
غرور ملي را با ديپلماسي التماسي شکسته‌اند، مدام به در و ديوار مي‌کوبند. هزينه برجام را از جيب مردم داده‌اند، به اهداف خود نرسيده‌اند، تورم را به حد بي‌سابقه‌اي رسانده‌اند، تحريم‌هاي ظالمانه را مضاعف کرده‌اند، هنوز خود را قهرمان ملي مي‌ دانند؟!
چهار هفته است ارتش و پليس فرانسه در استعداد 10 لشکر زرهي به مردم خود حمله کرده و مي کند، ظريف حاضر نيست به ماکرون بگويد "حق اعتراض مردم را به رسميت بشناس." مي‌ترسند در تعهد نصفه و نيمه‌اي که در برجام قول دادند و اجرا هم نکردند، صدمه ببينند.
همه اين حرفها کنار،‌ آقاي ظريف مي‌گويد:"سياست نگاه به شرق معني نمي‌دهد، همان طور که سياست نگاه به غرب معني نمي‌دهد. چون شرق به غرب و غرب به شرق نگاه مي‌کند." اگر واقعا فهم رئيس ديپلماسي کشور از تحولات جهان امروز اين است، پس کرکره وزارت خارجه را پايين بکشيد، کار را تعطيل کنيد که کرده‌ايد.
روابط راهبردي با چين، هند و روسيه را به طاق نسيان کوبيده‌ايد، براي اينکه نگاه به شرق جواب نمي‌دهد؟! اگر جواب نمي‌داد، چه طور ارتش روسيه در سوريه در کنار مدافعان حرم جلوي تجاوز ناتوي آمريکا و ارتش صهيونيستي مبني بر حمايت از تروريسم را گرفتند؟
روسيه در سال 2000 با پوتين وارد هزاره سوم شد، قبل از آن که در مسکو رؤساي جمهور دمپايي مي‌پوشيدند چه طور شرق فرقي نکرده است؟ يک نفر نيست در وزارت خارجه به آقاي ظريف بگويد "روسيه جديد" همان شوروي سابق نيست. اگر قبول داريد نگاه به غرب معني نمي‌دهد، اين چه بساطي بود در برجام بپا کرديد و همه خطوط قرمز سياست خارجي جمهوري اسلامي را درهم نورديديد و با کريه‌ترين وزير خارجه آمريکا در خيابان‌هاي لوزان به قدم زدن پرداختيد؟
اگر نگاه به شرق معني نمي‌دهد، اصلا يک گام به جلو برداشتيد و نگاهي به آن انداختيد که ببينيد معني مي‌دهد يا نه؟! در اين باره گفتني‌ها بسيار است،‌ بماند.
آقاي ظريف براي خروج از بن‌بست برجام و بن‌بست در سياست خارجي راه‌هاي بسياري دارد،‌ ازجمله اينکه؛
1- وداع با ديپلماسي التماسي
2- رفتن به سمت ديپلماسي انقلابي و ديپلماسي عمومي
3- اعلام توقف اجراي يک ‌سويه تعهدات برجامي و بازگشت به نقطه صفر
4- نگاه به شرق با اين تعريف که هر آنچه غيرغرب است و فاصله با آمريکا دارد
5- تقويت مقاومت و فشار منطقه‌اي به آمريکا و رژيم صهيونيستي و تحکيم روابط با همسايگان
6- قطع اميد از اروپا به ويژه سه دولت خبيث انگليس،‌ آلمان و فرانسه که تاکنون جز همزباني و همراهي با آمريکا در نقض برجام کاري نکرده‌اند.
7-عدم پيوست به کنوانسيون‌هاي جهاني که تعهدآور است و هيچ تعهدي را در قبال تعهدات دولت ايران نمي‌پذيرد. پنهان‌سازي مضرات اين کنوانسيون‌ها فايده‌اي ندارد. بالاخره يک روزي از جايي بيرون مي‌زند. از اين باب سخنان رئيس‌جمهور در مورد معاهده آب و هوايي پاريس شنيدني است. اين حرف‌ها را بايد قبل از رئيس ‌جمهور، آقاي ظريف مي‌زد که نزد.
8- يک فکري براي حفظ ارزش پاسپورت ايراني و حيثيت ديپلمات‌هاي ما به ويژه در اروپا بکنند تا بيش از اين کرامت ملت ايران صدمه نخورد.
موارد ياد شده بخشي از وظايف ذاتي وزارت خارجه است. اينکه يک روز پس از سخنان رهبري مبني بر اينکه "جريان‌هاي سياسي به دشمن ميدان ندهند"، وزير خارجه مي‌رود در کنگره يک حزب به اصطلاح اصلاح‌ طلب، تيشه به ريشه ديپلماسي خارجي مي‌زند و به منتقدين مشفق ناسزا مي‌گويد، کار درستي نيست و با وظايف ذاتي وزارت خارجه جمهوري اسلامي نمي‌ خواند.
منبع:رسالت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
کنار گود رجز خواندن هم عالمی دارد! البته حرجی نیست! دیر نشده گود اخیرا تسخیر شده!!