سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۳۱
پس از درگیری خانواده کروبی با خانواده هاشمی و خاتمی

سایت اصلاح‌طلب حسابی قاطی کرد/ همه چیز تقصیر تصمیمات خاتمی است/ وقتی اسب‌ها در سربالایی به جان هم میافتند!

شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب: 652826
عملکرد ضعیف دولت، مجلس و شورای شهر تهران حسابی اصلاح طلبان را کلافه کرده است. شرایط اصلاح طلبان آنقدر سخت شده که الان انتقاد به خاتمی نیز در دستور کارشان قرار گرفته و شرایط روزهای خود را محصول تصمیمات غلط رئیس دولت اصلاحات می‌دانند.
سایت اصلاح‌طلب حسابی قاطی کرد/ همه چیز تقصیر تصمیمات خاتمی است/ وقتی اسب‌ها در سربالایی به جان هم میافتند!
گروه سیاسی جهان نيوز: عملکرد ضعیف دولت، مجلس و شورای شهر تهران حسابی اصلاح طلبان را کلافه کرده است. شرایط اصلاح طلبان آنقدر سخت شده که الان انتقاد به خاتمی نیز در دستور کارشان قرار گرفته و شرایط روزهای خود را محصول تصمیمات غلط رئیس دولت اصلاحات می‌دانند.

به گزارش جهان نيوز، سایت اصلاح طلب انتخاب که یکی از اصلی ترین رسانه‌های جریان اصلاحات در فضای مجازی محسوب می شود، درباره آخرین وضعیت سیاسی بغرنج اصلاح طلبان نوشته است: عملکرد اصلاح طلبان در طول ۵ سال اخیر که با گرفتن با رای مردم بار دیگر به صحنه قدرت بازگشته اند، چندان تعریفی ندارد ‏و چه بسا با ادامه این وضعیت بار دیگر شاهد رویگردانی مردم از اصلاح طلبان و قهر با دعوت آن‌ها به حضور در پای صندوق ‏های رای باشیم. ‏دولت حسن روحانی و سهم زیادی از عملکرد آن در نتیجه انتخابات سال ۹۲، قطعا به پای اصلاح طلبان ‏نوشته خواهد شد؛ حتی اگر اصلاح طلبان موضوع عدم حضور با کاندیدای اختصاصی خود و نیز در اختیار نداشتن پست‌های ‏کلیدی کابینه را پیش بکشند، افکار عمومی رای خود را به خاطر دعوت این جریان سیاسی دانسته و طبیعتا از آن‌ها انتظار ‏پاسخگویی دارد. ‏.اما فارغ از دولت روحانی، اصلاح طلبان در دو انتخابات بعدی در سال‌های ۹۴ و ۹۶، درصد بسیار بالایی از کرسی‌های مجلس ‏و شورا‌های شهر در کلانشهر‌ها از جمله مهمترین و نماد شورا‌های شهر در کشور یعنی تهران را از آن خود کردند. با این وجود ‏نتیجه عملکرد مجلس و شورای شهر چندان مطلوب نیست. ‏مسامحه مجلس و به طور مشخص درصد زیادی از نمایندگان اصلاح طلب با مسئولان دولتی با وجود عملکرد ضعیف آنها، عدم ‏استفاده صحیح از ابزار‌های نظارتی از جمله استیضاح، و برخی رای اعتماد‌های عجیب به اعضای کابینه نمونه‌هایی از کارنامه ‏فراکسیون امید است. کافی است به همین نمونه آخر توجه کنیم. محمد شریعتمداری، وزیر پیشین صنعت که استیضاح او ۵۰ امضا ‏داشت، از رفتن به جلسه بررسی استیضاح خود در کمیسیون انصراف داد و پس از استعف، برای یک وزارتخانه عریض و طویل ‏تر یعنی وزارت کار از همان مجلسی که در پی استیضاحش بود رای اعتماد گرفت؛ قابل تامل اینکه فراکسیون امید هم از او ‏حمایت کرده بود. ‏در شورای شهر هم وضعیت به همین صورت است؛ سومین شهردار تهران در حالی انتخاب شده که ممکن است در روز‌های آتی ‏با عدم تایید او، این قصه همچنان ادامه داشته باشد. در این بین، سهم خواهی غیرقابل تصور برخی احزاب اصلاح طلب دارای ‏نماینده در شورا، بی تردیدی یکی از عوامل اصلی این اتفاق است. این سهم خواهی و لجبازی، باعث شده تا آن‌ها حاضر نشوند حتی ‏برای رفع مشکل شهردار، بپذیرند که یکی از اعضای شورا از آن خارج شده و به عنوان شهردار انتخاب شود؛ بهانه آن‌ها در به هم ‏خوردن یکدستی ترکیب شورا و ورود یک اصولگرا به جمع یک شورای ۲۱ نفره، ناگفته غیرمنطقی و بیشتر شبیه یک لجبازی ‏است تا دلیل. ‏نتیجه این عملکرد آن شده که هر روز نگرانی از تکرار سرنوشت شورای شهر اول بیشتر و بیشتر شود؛ شورایی که با مشکلاتی ‏کم و بیش مشابه روبرو شد و در نهایت به تعطیلی کشیده شد تا مردم در انتخابات دور بعد، بر خلاف تصور اصلاح طلبان با ‏صندوق رای قهر کرده و یک شورای یکدست اصولگرا را تشکیل دهند. ‏

سایت انتخاب درباره علت اصلی بوجودآمدن شرایط فعلی اصلاح طلبان نیز نوشته است: تردیدی نیست که همه این مشکلات نقش تصمیم گیران اصلی جریان اصلاح طلب غیرقابل انکار است. اما آن‌ها به نظر می‌رسد ‏تمایل چندانی به پذیرش مسئولیت ندارند. به عنوان یکی از آخرین اظهارات یکی از چهره‌های موثر اصلاح طلبان، محمدرضا ‏خاتمی، دبیرکل پیشین مشارکت اظهاراتی را بر زبان رانده که چه بسا همین عدم مسئولیت پذیری را نشان می‌دهد. خاتمی با اشاره ‏به محدودیت‌های اصلاح طلبان در معرفی کاندیدا گفته: «شاید ۱۴۰۰ به این نتیجه برسیم که اصلا کاندیدایی معرفی نکنیم». او ‏حتی به انتخابات سال ۸۸ هم اشاره و همین نظر را درباره آن تکرار کرده و گفته: «بزرگترین اشتباه اصلاح طلبان در سال ۸۸ ‏این بود که کاندیدا معرفی کردند، نباید این کار را می‌کردیم». به گفته او، «معتقد هستم که امکان اینکه بگذارند یک نفر از ‏اصلاح طلبان رئیس جمهور شود وجود نداشت.» ‏اظهارات محمدرضا خاتمی آن هم ۵ سال پس از انتخاب گزینه مورد حمایت اصلاح طلبان در ریاست جمهوری و نیز پس از به ‏دست گرفتن تمام کرسی‌های شوراسی شهر تهران و درصد زیادی از کرسی‌های مجلس، به راحتی می‌تواند به شانه خالی کردن ‏از زیر بار مسئولیت تعبیر شود. افکار عمومی حق دارد این پرسش را مطرح کند که اگر فکر می‌کردید معرفی کاندیدا و شرکت ‏در انتخابات، نتیجه مطلوبی ندارد، چرا اکنون و در روز‌هایی که مردم به دعوت شما به کاندیداهایتان رای داده اند و باید پاسخگو ‏باشید، به چنین نتیجه‌ای رسیده اید؟جالب اینجاست که اظهارات رضا خاتمی در سال ۹۱ درست عکس اظهارات فعلی اوست. او در سال ۹۱ و کمی قبل از انتخابات ‏سال ۹۲ در توضیح لزوم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات حتی از کاندیدا‌های اصلی و حداکثری هم صرفنظر کرده و گفته بود: ‏‏ «وقتی ما این را می‌گوییم برخی اشتباه می‌کنند. فکر می‌کنند که ما می‌گوییم مثلا بنده رضا خاتمی را بیایید اجازه دهید نماینده ‏مجلس شود. من که این را نمی‌گویم‎. ‎‏ ما می‌آییم تضمین می‌کنیم که مثلا اگر نسبت به این پانصد نفر، هزار نفر حساسیت وجود دارد ‏ما قول می‌دهیم این‌ها در انتخابات شرکت نکنند. اما بقیه را بگذارید بیایند، یک انتخابات آزاد برگزار شود و هر کسی که از ‏صندوق بیاید بیرون این امنیت ملی را تضمین می‌کند.» ‏کارنامه عملکرد اصلاح طلبان بدون تردید با تصمیمات و نوع عملکرد سیدمحمد خاتمی نیز بستگی مستقیم دارد. خاتمی به عنوان ‏محور فعالیت‌های اصلاح طلبان در انتخابات ۹۲ و ۹۴ به همراه آیت الله هاشمی و در انتخابات ۹۶ به تنهایی، نقش اصلی و تعیین ‏کننده در رای آوری این جریان سیاسی داشته و طبیعتا مسئولیت آن را نیز بر اساس مشی و رفتار سیاسی که از او سراغ داریم بر ‏عهده خواهد گرفت. ‏در این بین، عملکرد فراکسیون امید در مجلس و نیز اعضای شورای شهر، خواه ناخواه به او نسبت داده می‌شود و حتی بسیاری از ‏اعضای این دو نهاد، تصمیمات خود را با نظر خاتمی منطبق می‌کنند. در این میان اعضای شورای شهر، تصمیمات و انتخاب ‏های خود در مسائل حیاتی از جمله انتخاب شهردار را به شخص خاتمی نسبت داده و می‌دهند. ‏اینکه گفته می‌شود خاتمی با شهردار شدن یکی از اعضای شورا مخالفت کرده و یا در انتصاب‌های شهرداری نظرات خاصی ‏دارد، همگی موضوعاتی است که نیاز به روشن شدن و تعیین تکلیف دارد. اگر چنین باشد، نمی‌تواند انتظار داشت هم ژست ‏اپوزیسیونی خود را حفظ کنیم و هم به صورت مستقیم در روند سیاسی از جمله شورای شهر و انتخاب شهردار دخالت داشته باشیم.

هم اپوزوسیون هم پوزوسیون؟
این رسانه اصلاح طلب در پایان خطاب به محمد خاتمی و برادرش نوشته است: برادران عزيز خاتمي باید بدانند نمی توان هم ژست اپوزوسيون گرفت، هم لذت پوزوسيون را چشید! نمی شود هم منتقد حاكميت بود، هم نقش اولِ بستن ليست هاي انتخاباتي، انتخاب شهرداربود و بر حذف چهره هاي مردمي كه حاضر به امتيازدهي به پدرخواندگان خودخوانده اصلاح طلب نيستند اصرار ورزید! اندكي صداقت با مردم، بد نيست؛ "توصيه به راستگويي" تنها براي استفاده در سخنراني هاي زيبا نيست. بی شک "تَكرار" بي صداقتي، آفتيست كه گريبان همه را مي گيرد. به نظر می‌رسد شفافیت و صداقت با مردم و رفع هرگونه شبهه، مهمترین کاری است که سران جریان اصلاح طلب باید به آن ‏همت گمارند و طبیعتا در این راه، شخص خاتمی می‌تواند پیش قدم شده و چنین روندی را در میان اصلاح طلبان جا بیندازد؛ در ‏غیر این صورت با عملکرد فعلی اصلاح طلبان، بعید نیست مردم دیگر در سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ و حتی بعد از آن، قید پای ‏صندوق امد با یک «تکرار» را بزنند. محمدرضا خاتمی در همین اظهارات اخیرش که به آن اشاره شد، با حسرت اذعان کرده است که کاش در انتخابات سال 84 که کاندیدای آنها مصطفی معین بود، به نفع مهدی کروبی کنار می رفتند. این سخن، بسیار حیاتی و قابل توجه است. آیا بهتر نیست با برخورد مدبرانه، تصمیماتی گرفته شود که به جای برخوردهای بسته و فرار از پاسخگویی ، بعد از انتخابات سال 1400 یا در درگیریهای شورای شهر و نزاع ها بر سر شهرداری، چنین حسرت هایی تکرار نشود؟

نوشته اخیر این رسانه اصلاح طلب، افکار عمومی را به یاد ضرب المثل معروفی می اندازد که می‌گوید: «اسب ها در سربالایی هم دیگر را گاز می گیرند». زیرا اسب ها یک درشکه وقتی در سربالایی مبتلا به تحت فشار سنگین برای پیمودن ادامه مسیر رد یک سربالایی می شوند، بر اثر فشار شروع به گاز گرفتن یکدیگر می‌کنند.

این روزها اصلاح طلبان نیز که تحت فشار کم سابقه انزوا اجتماعی و متهم اصلی ناکارامدی در چند سال اخیر در میان مردم هستند، چند وقتی است که شروع به گاز گرفتن یکدیگر کرده‌اند!

لازم به ذکر است که چند روز قبل نیز پسر کروبی طی گفتگوی خواستار روشن شدن نقش خاتمی در شکست اصلاح طلبان در انتخابات 84 ریاست جمهوری شده بود.

حسین کروبی در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب اعتماد گفته بود: بايد مشخص شود كه عملكرد آقاي كروبي منجر به روي كار آمدن احمدي‌نژاد شد يا عملكرد آقاي خاتمي؟ چه ايرادي دارد كه مشخص شود كدام يك از اين دو بزرگوار باعث رييس‌جمهور شدن احمدي‌نژاد شدند.

جالب اینکه از چندی قبل نیز خانواده هاشمی رفسنجانی و خانواده کروبی علیه یکدیگر دست به افشاگری زده‌اند.


لازم به ذکر است، چند روز قبل روزنامه اصلاح طلب اعتماد در واکنش به یادداشت مدیر مسئول جهان درباره نقش و عملکرد خاتمی در انتخاب شهردار تهران مدعی شده بود: اصولگرايان بر اساس يك دستورالعمل مشخص و هماهنگ تلاش مي‌كنند، اين گزاره را در تمام مسائل سياسي تكرار كنند: مقصر «همه اتفاقات موجود سيدمحمد خاتمي است».
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ولی
Iran, Islamic Republic of
اصولگرایان در سربلایی چه می کنند؟
علی
Iran, Islamic Republic of
بعد از هر سربالایی یک سر پایینی هست اصولگرایان سربالایی را با آرامش طی می کنند تا به سرازیری برسند.
یاور
Iran, Islamic Republic of
سی بر صفر تکرار خواهد شد
نتیجه سی بر صفر الان چی شده؟
...
حیدر
Iran, Islamic Republic of
از کی تا حالا سایت انتخاب اصلاح طلب شده؟
خخخخ
Iran, Islamic Republic of
هادی امروز به یاور و حیدر تغییر نام داده است .
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان اگر کاندیدا معرفی نکنند سنگین ترند زیرا دست شون خالی است و مهره های کارآمد برای ریاست جمهوری و مجلس و شهرداری ندارند و باعث پسرفت کشور می شوند.
یاور
Iran, Islamic Republic of
اصلاح کاندیدا معرفی میکنند و شکست سخت تری نصیبتان خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
خواهیم دید آقای هادی یاوری حیدری!!!😆😆😆😆
آرش عطایی
Iran, Islamic Republic of
سربلایی رو نمی دونم ... ولی تو سربالایی احتمالا مثل رفقای شما به جون هم می افتن.
نجات مملکت فقط احیای گفتمان انقلابه فارغ از سه طیف اصلاحی و اصولی و بهاری
یاور
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا از اختلاف اصولگرایان روحانی رییس جمهور شد
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
آقا ولی !
اصلاح طلبان فعلا چند سالی است که جیک جیک مستونشون است و انشا الله از اسفند سال ۹۸ یعنی انتخابات مجلس زمستونشون شروع میشه
تا اون موقع هنوز حدود ۱۵ ماه مونده . پس هر چه می توانید جیک جیک کنید و سخنرانی کنید چون زمستان که رسید با این عملکرد دولت و مجلس ناچارید زبان مبارک را در دهان حبس کنید و مدتی مدید دندان روی جگر گذاشته و سکوت کنید
حسین آقا
Iran, Islamic Republic of
چن ساله از این حرفا میزدین حتی یادمه میگفتین چوب خشک هم مقابل روحانی رای میاره آخرش چی شد؟ همه لنتخاباتو پشت سر هم باختین و بازم میبازین
Iran, Islamic Republic of
هادی نظراتت تکراری و خسته کننده شده یک کمی مطالعه کن و خلاقیت داشته باش.
بی سواد : حسین آقا ببخشیدا
Iran, Islamic Republic of
...
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
آقایان جهان نیوز
پاسخی منطقی و بدون هیچ توهینی به کامنت حسین آقا داده بودم نمی دانم سانسورهایتان بر چه اساسی است
تفکر چپ و راست و میانی به بن بست خورده جریان روشن انقلابی فارغ از جناح بندی را شاهد هستیم ان شالله
علی
Iran, Islamic Republic of
اصولگرایان همدیگررو اگرهم درسربالایی گازبگیرند برای اینه که گاری یا درشکه سنگین رو هرطورشده بکشندبالا برعکس اصلاح طلبا که همدیگررو گازمیگیرندتا ورشکه نظام رو رهاکنندتا سقوط کنه.
Iran, Islamic Republic of
...
فرانک
Romania
باند بازی در حد بوندسلیگا !!!!
فرید
Iran, Islamic Republic of
برادر فرانک انتخابات بعدی رو سخت تر میبازین
فرانک
Romania
انشالله!!!
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبها آفت قدرت دارند
یعنی برای به قدرت رسیدن با هم وحدت می کنند اما در تقسیم قدرعت دچار مشکل می شوند
قدرت طلبی باعث رفتارهایی مثل شورای شهر اول و سال ۸۴ می شود
حالا هم داستان همینه
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب = منفعت طلبی
Iran, Islamic Republic of
از دست اين وزيران نا توان و نيابتي خاتمي رفتيم زير خط فقر
Iran, Islamic Republic of
شوراي پنچر شهر تهران نمونه كارامدي اصلاح طلبان يك كار در طول تصدي شورا ارايه شود فقط حاشيه سازي
مجید
Iran, Islamic Republic of
اسم این فتنه گر ....از سایتها و خبر ها حذف کنید
قاطي
Iran, Islamic Republic of
واقعيت را نوشته من شخصاً خودم طرفدار خاتمي بودم ولي امسال از اين ها هم رويگردان شدم.....
روز به روز فلاکت و رسوایی خاتمی رو بیش از پیش میبینیم
ماشالله
United States
بازم خواب دیدی