سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۴

طرح حذف حزب الله در آستانه تشکیل دولت لبنان کلید خورد

سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۹
کد مطلب: 652000
این اولین بار نیست که دولت آمریکا تحریم های مالی را ضد حزب‌الله اعمال کرده است، اما زمان بندی تحریم های جدید آن را در مرحله بسیار حساسی قرار داده است، چرا که قرار است دولت لبنان تشکیل شود.
به گزارش جهان نيوز، یکی از اولویت‌های رویکردهای مردم لبنان توجه به تحولات منطقه‌ای است که در عرصه سیاسی لبنان نیز تأثیرگذار خواهد بود. یکی از این موارد تحریم‌های جدیدی است که آمریکا بر حزب‌الله اعمال کرده است.  

مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا دور تازه‌ای از تحریم‌ها را ضد حزب‌الله لبنان اعمال کرده که هدف از این پروژه جلوگیری از توانمندی حزب الله در تامین نقدینگی و جذب عناصر جدید است.  

وزارت دادگستری آمریکا همچنین حزب‌الله لبنان را در لیست گروه‌های جنایتکار فرا مرزی خود قرار داده است. این اولین اتهام از این نوع برای حزب‌الله لبنان است. آمریکایی‌ها با این اقدام به دنبال فشار بیشتر بر حزب‌الله و تلاش برای انجام تحقیقات و اقدامات قضایی ضد این حزب هستند.  
 

آمریکا همچنین پیش‌نویس طرحی را به کنگره ارائه داده که بر اساس آن باید حزب‌الله لبنان خلع سلاح شود. این پیش‌نویس را آدام کینزینگر جمهوری‌خواه و تام سوزین دموکرات ارائه کرده‌اند تا ثابت کنند که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها درهدف قرار دادن محور مقاومت منطقه‌ای هیچ اختلاف نظری با یکدیگر ندارند. این پیش‌نویس شامل بندهای زیر است: 

الف: درخواست دان کوتس مدیر اطلاعات ملی آمریکا برای ارائه گزارش‌های دوره‌ای 90 روزه به کنگره در خصوص میزان خطرات ناوگان موشک حزب‌الله لبنان بر امنیت منطقه و راهکارهایی که حزب الله برای رساندن سلاح با ماهیت کشتار جمعی به مواضع خود در لبنان دنبال می‌کند.  

ب: درخواست از سرویس‌های جاسوسی آمریکا برای مشخص کردن میزان مناسبات موسسات دولتی لبنان با حزب‌الله و رهبران این حزب و افزایش فشار بر آنها برای توقف این ارتباط.  

به این ترتیب می‌توان گفت رویکرد آشکار آمریکایی‌ها اتخاذ سیاست‌های شدیدتر و تاثیرگذارتر ضد متحدان ایران در منطقه به ویژه حزب‌الله لبنان است. در همین رابطه برخی گزارش‌های رسانه ای غربی و رژیم صهیونیستی مدعی است که انتقال سلاح‌های ایرانی به حزب الله لبنان از طریق فرودگاه بیروت صورت می‌گیرد.  
 

سایت العهد نوشت: رژیم صهیونیستی همچنین حزب الله لبنان را به فعالیت‌های نظامی مستقیم در مرزهای سرزمین‌های اشغالی با لبنان تحت پوشش گروه‌های زیست محیطی متهم کرده است.  

این اتهامات همزمان با گزارش خبرگزاری فاکس نیوز آمریکا مطرح شده که بنابر منابعی از سازمان‌های اطلاعاتی غربی مدعی است ایران اخیراً میزان ترانزیت تسلیحات خود به حزب‌الله لبنان را افزایش داده و در این ترانزیت‌ها از پروازهای غیرنظامی به بیروت استفاده می‌کند. در این پروازها تجهیزات مربوط به سیستم «جی پی اس» برای موشک‌های حزب الله منتقل می‌شود تا حزب‌الله بتواند سلاح‌های خود را با دقت بیشتری مورد استفاده قرار دهد. این تجهیزات از طریقهواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ منتقل می‌شود که برخی از آنها در فرودگاه دمشق نیز توقف داشته‌اند.  

رژیم صهیونیستی تلاش دارد اینگونه وانمود کند که در پی کاهش انتقال سلاح از طریق اراضی سوریه برای حزب‌الله لبنان، تهران سلاح‌ها را به صورت مستقیم به بیروت می‌فرستد.
 

عاموس یادلین مدیر اجرایی آکادمی مطالعات امنیت داخلی در دانشگاه تل‌آویو می‌گوید که ایرانی‌ها مصمم به پیشبرد پروژه موشک‌های بالستیک دقیق خود هستند و می‌خواهند به این ترتیب از طریق لبنان اسرائیل را تهدید کنند. وی افزود این پروژه می‌تواند خطری بزرگ‌تر از موشک‌های حماس در نوار غزه باشد.  

عاموس هارئیل تحلیلگر و سردبیر مسائل نظامی در روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در واکنش به این ادعاها می‌نویسد که سرکردگان اسرائیل زنگ خطر و هشدار را نسبت به خطرات برنامه‌های ایران در لبنان به صدا درآورده اند.  

ژنرال ایتان دانگوت هماهنگ‌کننده سابق فعالیت‌های نظامی کابینه رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی فلسطین و مشاور سابق تعدادی از وزرای امنیتی رژیم صهیونیستی تأکید می‌کند که حزب‌الله لبنان بزرگترین خطر و تهدید در لیست تهدیدات اسرائیل است.  
وی می‌افزاید که حزب‌الله در طول ۱۲ سال گذشته ناوگان موشکی را به شکل ملموسی نسبت به سال ۲۰۰۶ افزایش داده به گونه‌ای که تمامی مساحت اسرائیل در تیررس موشکهای دقیق حزب‌الله قرار دارد. حزب‌الله لبنان در حال حاضر موشک‌های دقیقی در اختیار دارد که میزان اشتباه آنها تنها چند متر است.
 

عوزی دیان جانشین رئیس ستاد ارتش و رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، از سردمداران نظامی این رژیم خواسته است استراتژی را برای مقابله با دو مشکل اساسی اسرائیل تدوین کنند:

اول: بخش اول این استراتژی مربوط به ایجاد اهرم‌هایی برای افزایش فشار بر حزب‌الله در عرصه لبنان و درخواست برای خروج حزب الله از این کشور است.  

دوم: بخش بعدی این استراتژی به صورت مستقیم رهبران حزب الله و به صورت ویژه سید حسن نصرالله را هدف قرار می‌دهد که تاثیرگذاری بسیار بالایی بر افکار عمومی اسرائیل دارد.  

عاموس گلعاد رئیس سابق بخش سیاسی امنیتی وزارت امنیت رژیم صهیونیستی و رئیس کنونی آکادمی سیاست‌گذاری‌ها و استراتژی هرتزلیا تاکید می‌کند که مقابله با تهدیدات حزب الله لبنان به معنی ضرورت ابتکار عمل برای انجام حملات گسترده به ناوگان موشکی حزب‌الله در لبنان است. این همان کاری است که باید الان انجام شود و قبلا نیز می بایست همین کار انجام می شد. البته این تحلیلگر سیاسی می‌افزاید که اسرائیلی‌ها باید همواره هنگامی که حملاتی را انجام می‌دهند، به هزینه‌ای که در قبال آن پرداخت می‌کنند، بیندیشند.  
 

به صورت خلاصه باید گفت که این اولین بار نیست که دولت آمریکا تحریم های مالی را ضد حزب‌الله لبنان اعمال کرده است، اما زمان بندی تحریم های جدید آن را در مرحله بسیار حساسی قرار داده است، چرا که قرار است دولت لبنان در این کشور تشکیل شود.

دولتی که حزب‌الله قطعاً در آن شریک خواهد بود و تعامل با این حزب به عنوان یک حزب سیاسی که نمایندگان مجلس و وزیر و پایگاه گسترده مردمی در لبنان دارد، ادامه خواهد داشت. طبعاً موازنه قدرت در لبنان به حال خود باقی خواهد ماند و محاسبات خارجی و داخلی برای تاثیرگذاری متغیرهای منطقه‌ای بر موازنه های داخلی اشتباه و پرهزینه خواهد بود.

منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ان تنصرالله ینصرکم.
فکر میکنند آیا میتوانند کسی که خداوند او را یاری میدهد بزنند؟
هرگز نمیتوانند.
مهدوی
Iran, Islamic Republic of
زهی خیال باطل دشمنان بدانند سید نصرالله در قلب مومنان جهان جای دارد. و هیچوقت از دل و جان مردم بیرون نمی رود سید علی هم همینطور .
Iran, Islamic Republic of
الله اکبر. درود بر مقاومت. مرگ بر آمریکا و آل سعود
احمد
Iran, Islamic Republic of
گیرم سید حسن نصرالله را ترور کردید با راه ویاد وروش او چه خواهید کرد اوکه نصرالله است ابا عبدالله (ع) را کشتند اما هرسال 25 میلیون نفر دراربعین به زیارت اومی شتابندویاد اورا گرامی می دارند