کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت پرده هیاهو برخی شیوخ اصلاح طلب

آقایان یزدی و شبیری بهانه هستند؛ بازگشت خاتمی نشانه است

7 آبان 1397 ساعت 8:22

خبر پنهان – بخوانید خبر عمدا پنهان شده- این هیاهو ریاکارانه چیست؟ البته برخی از روحانیون سیاسی اصلاح طلب ساکن تهران که این روزها خود را نگران بی احترامی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی نشان می دهند، بیشتر از همه از این موضوع خبر دارند.


گروه سیاسی جهان نیوز، مهدی جهان تیغی: نامه آیت الله یزدی به حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی از مراجع بزرگوار قم، با واکنش های به خصوص از طرف برخی روحانیون اصلاح طلب مواجه شده است. در اینباره نکاتی است و البته پشت پرده خبرهای که در ادامه خواهد آمد.

1: سوابق انقلابی، مدیریتی و فقاهتی آیت الله یزدی که از مجتهدین بزرگ قم و انقلاب بوده و سالها ریاست جامعه مدرسین- که خود مرجع شناسایی و معرفی مراجع تقلید است- را برعهده دارند، روشن است و ایضا سوابق درخشان علمی و فقاهتی حضرت آیت الله شبیری زنجانی نیز بر هر علاقه مند و محقق حوزه دین و فقاهت کاملا مشخص است. به همین دلیل اصل گلایه میان دو تن از بزرگان حوزه اتفاق افتاده است و برخی هیاهوهای سیاسی در اینباره در ردیف و رتبه این مبحث طلبگی و البته صریح نیست و بلکه بیشتر بحث های سطحی سیاسی و حزبی و جناحی است که معمولا ماهیگران سیاسی این مواقع را از دست نمی دهند. ضمن اینکه سطح مباحث مطرح شده میان این دو بزرگوار اجل و بی نیاز از تقریر چهره های سیاست‌زده‌ای همچون علی مطهری و عبدالله نوری است.در این میان جدای از شانیت علمی و فقاهتی این دو بزرگوار، حساب آیت الله یزدی و هم آیت الله العظمی شبیری زنجانی از امثال کسانی که علمدار و موثر در فتنه 88 بودند هم کاملا جداست.

2: اما در پس پرده این هیاهو جریانی که هم بغض شان به جامعه مدرسین و اقدامات انقلابی امثال آیت الله یزدی معلوم است و هم حمایت و پشتیبانی شان از افرادی که از هیچ توهینی به مرجعیت در بیست سال اخیر مضایقه نکرده اند، معلوم و عیان است، خبرهای دیگری است. زیرا همانقدر که در نیت خیرخواهانه شان برای نقد آیت الله یزدی تردید است به همان مقدار نگرانی شان برای اسلام، حوزه و مرجعیت نیز غیر قابل باور است. بنابراین  بازهم تاکید می‌شودخبری دیگر در پشت پرده است.

3: اما خبر پنهان – بخوانید خبر عمدا پنهان شده-  این هیاهو ریاکارانه چیست؟ البته برخی از روحانیون سیاسی اصلاح طلب ساکن تهران که این روزها خود را نگران بی احترامی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی نشان می دهند، بیشتر از همه از این موضوع خبر دارند. از چند سال قبل – بخوانید پس از بی ثمر ماندن اقدامات خاتمی در فتنه 88- تلاش ویژه ای برای بازگشت محمد خاتمی به مجموعه رسمی قدرت و درون نظام شکل گرفت. مساله ای که خود خاتمی نیز با نامه نگاری و فرستادن واسطه به مقامات عالی نظام بارها علاقه مندی خود را به آن نشان داد. در این میان واسطه گری چهره های سیاسی به علت عدم اراده خاتمی برای جبران گذشته و خسارات فتنه 88 – حتی در حد یک معذرت خواهی معمولی از مردم و حاکمیت- شکست خورد. به همین دلیل از چند هفته قبل اتاق فکری درجریان اصلاحات پروژه واسطه قرار دادن برخی بزرگان حوزه علمیه را برای بازگشت خاتمی و جریان تندرو اصلاحات به نظام در دستور کار قرار داد. پروژه ای که از طریق یکی از موسسات و برخی روحانیون همسو در قم در حال دنبال شدن است و البته به نظر می رسد در همان قدم های اول نیز شکست خورده است.(علت این شکست نوشته دیگری را می طلبد)

4: طراحان پروژه مذکور معتقدند که الان وقت هیاهو برای احترام به نظرات برخی مراجع تقلید است که اگر فردا فرد محترمی در حوزه درخواستی- بازگشت امثال خاتمی به چارچوب نظام- را مطرح کرد؛ با سنگین شدن فضا دیگر نشود نظرش را نپذیرفت و قبلا مطرح شده باشد که عدم پذیرفتن واسطه گری یک مرجع تقلید یا یکی از بزرگان حوزه؛ معادل زیر سوال رفتن کل مشروعیت جمهوری اسلامی است!

5: این وجیزه به دنبال این نبود که بگوید حضرت آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله برای این منظور به دیدار خاتمی و عبدالله نوری و امثالهم رفته و یا چراغ سبزی در اینباره به آنها نشان داده است بلکه هدف این است که بسیاری بدانند این جماعت که الان علم وای‌سلاما و وای‌مراجع! برداشته اند آدم های هستند که طمع سیاسی به خوبان و بزرگان را در دستور کار قرار داده اند. وگرنه حضرت آیت الله شبیری زنجانی با روحیه مثال زدنی اخلاقی در در میان حوزویان قم مشهور هستند که از بسیاری از آلودگی ها روزمره سیاسی نیز به حذرند تا چه رسد به... . در هرصورت تخریب آیت الله یزدی و تمجید ریاکارانه و با غرض مرموزانه برخی شیوخ اصلاح طلب پایتخت نشین از حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دو روی یک سکه هست. سکه ای که می خواهند در نهایت به نام خاتمی و نزدیکانش ضرب شود.

*مدیر مسئول جهان نیوز


کد مطلب: 649178

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/649178/آقایان-یزدی-شبیری-بهانه-هستند-بازگشت-خاتمی-نشانه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com