شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰
اردن:

درباره حاکمیت ملی در «الباقوره و الغمر» مذاکره نمی‌کنیم

سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 648426
وزیر خارجه اردن می‌گوید که رژیم اسرائیل هنوز برای مذاکره درباره اراضی «الباقوره و الغمر» درخواستی نکرده است.
درباره حاکمیت ملی در «الباقوره و الغمر» مذاکره نمی‌کنیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «أیمن الصفدی» وزیر خارجه اردن می‌گوید که دولت این کشور در مذاکرات با رژیم صهیونیستی، منافع اردن در دو منطقه الباقوره و الغمر را منتقل خواهد کرد.

الصفدی در مصاحبه با تلویزیون اردن افزود که البته رژیم صهیونیستی هنوز درخواست مذاکرات در این باره نکرده است اما دولت اردن در مذاکرات سعی خواهد کرد به پایان دو الحاقیه مربوط به مناطق مذکور دست یابد.

وزیر خارجه اردن درباره اینکه مالکیت اسرائیل در این اراضی چه می‌شود، اظهار داشت: «این دو الحاقیه وضعیت خاصی دارند و قوانین اردن درباره آن اجرا می‌شود، مالکیت خاص محترم شمرده می‌شود و اردن به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی اردن اشاره کرد که دولت با این مسئله بر اساس تحقق منافع ملی تعامل خواهد کرد و شاه اردن نیز موضع شفافی در این باره داشت و ما نیز با هر گونه تغییر و تحولی بر اساس حمایت از اردن و اردنی‌ها و به گونه‌ای که به این دو الحاقیه پایان داده شود، تعامل خواهیم کرد.

 الصفدی در خصوص هر گونه اعمال فشار بر اردن نیز تصریح کرد که طبق توافقنامه صلح، اردن حق اتخاذ چنین تصمیمی را دارد و اگر فشارهایی در کار باشد، منافع اردن و اردنی‌ها قدرتمند‌تر از هر فشاری است و اردن از جایگاه خود در جهان و روابطش برای خدمت به منافع اردن استفاده خواهد کرد.

وی تأکید کرد که هیچ اختلافی بر سر حاکمیت اردن بر این دو منطقه وجود دارد و این مسئله از سوی رژیم صهیونیستی نیز به رسمیت شناخته شده است و در مذاکرات آتی نیز اردن درباره حاکمیت خود مذاکره نخواهد کرد.

شاه اردن روز یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «الباقوره و الغمر در رأس اولویت ما قرار دارد و تصمیم ما نیز پایان دادن به الحاقیه‌‌های توافقنامه صلح درباره الباقوره و الغمر است چرا که ما هر کاری لازم باشد به خاطر اردن و اردنی‌ها انجام می‌دهیم.»
دو روستای الباقوره واقع در شمال اردن و الغمر در جنوب این کشور از اراضی وادی عربه و اردنی است اما از سوی رژیم صهیونیستی اشغال شده است.

«الغمر» یک منطقه مرزی است که در استان العقبه در جنوب بحر المیت واقع شده و به منطقه مورد منازعه اردن و رژیم صهیونیستی معروف است و پس از امضای معاهده صلح بین دو طرف در سال ۱۹۹۴ موسوم به «وادی عربه»، این منطقه به رژیم صهیونیستی اجاره داده شده است.منطقه الباقوره نیز یک شهرک مرزی اردن است که در شرق رود اردن واقع شده و وضعیت مشابهی با الغمر دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *