چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
بارش شدید باران در مازندران

بارانی خشکسالی را نمی‌برد

سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 646983
بارش باران از شب گذشته در مازندران آغاز شده و از صبح امروز بر شدت آن افزوده شده است این در حالی است که به‌دلیل نداشتن منبع ذخیره آب، بخش عمده آب وارد دریا شده و تنها بخشی به تقویت سفره آب زیرزمینی کمک می‌کند.
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس،  بارش باران پاییزی که از شب گذشته در مازندران آغاز شده بود، صبح امروز با شدت بسیار زیادی در حال باریدن است.

بارش‌های پاییزی مازندران که از نیمه‌مهرماه آغاز شده است، هوای استان را به نیمه‌زمستانی تبدیل کرده است و طی روزهای گذشته نیز مردم این استان شاهد کاهش دما به صورت محسوس بودند.

نیمه نخست مهرماه شمالی‌ها شاهد باران‌های سیل‌آسا و خسارتی بودند اما بارش‌ شب گذشته تاکنون به صورت بارش متراکم بوده است.

آب‌گرفتگی معابر، سخت شدن تردد برای دانش‌آموزان حین تردد در خیابان‌ها و پر شد جوی آب‌های شهر ساری و سر ریز شدن آن به خیابان‌ها بخشی از مشکلات این بارش بوده است.

خش‌خش برگ درختان در گذر پاییز به همراه بارش‌‌های موسمی می‌تواند نوید خوبی برای دیار بارانی باشد به شرطی که هم آب‌های سطحی استان مدیریت شود و هم شهرداران استان برای زیرسازی خیابان‌ها و معابر دست به کار شوند.

سامانه بارشی که در حال حاضر در آسمان مازندران حاکم است از یک‌شنبه شب وارد استان شده که موجب شده شاهد بارش‌های پراکنده در آسمان باشیم.

براساس گزارش‌ها شدت بارش‌ها در مرکز استان از میزان بیشتری برخوردار است و در سایر شهرها به‌صورت مقطعی شاهد بارش‌هایی هستیم.

براساس نقشه‌های هواشناسی بارندگی از یک‌شنبه بیست و سومین روز پاییز آغاز شده که در برخی از شهرها به‌صورت پراکنده بوده و تا اواخر امروز در آسمان مازندران تداوم دارد.

*بارانی خشکسالی را نمی‌برد

مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با ورود این سامانه بارشی از یک‌شنبه شب شاهد بارش‌های پراکنده در برخی از شهرهای مازندران بودیم.

سید محمدرضا رضوی با اشاره به اینکه بارندگی از شدت بیشتری در ساری برخوردار است، افزود: از بامداد امروز شاهد تشدید بارندگی در آسمان مازندران هستیم.

وی با اعلام اینکه بیشترین بارندگی در مهر ماه است، تصریح کرد: ولی باید به این مهم توجه کنیم که نیاز آبی ما در فصول گرم سال است.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: پاییز فصل پُربارانی است ولی به‌دلیل نداشتن منبع ذخیره آب کافی بخش عمده آب وارد دریا شده و تنها بخشی به تقویت سفره آب زیرزمینی کمک می‌کند.

رضوی ادامه داد: در مازندران شرایط خوب آبی به ذخایر برفی در ارتفاعات برمی‌گردد که در صورت ریزش برف خود در ارتفاعات می‌توانیم با اطمینان اعلام کنیم که در فصل گرم مشکلی نخواهیم داشت.

وی یادآور شد: درحالی شاهد بارش باران هستیم که برنج رتون برداشت شده و به‌طور حتم منجر به خسارت می‌شود و این بارش‌ها برداشت محصول را دچار وقفه می‌کند و در درازمدت دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

باوجود اینکه در روزهای 13 و 14 مهر ماه سال گذشته شاهد بارش 300 میلی‌متری در کمتر از 24 ساعت در شهر رامسر مازندران بودیم ولی نمی‌توانیم با اطمینان اعلام کنیم که در فصل گرم سال با مشکل استرس آبی مواجه نخواهیم شد چراکه سال‌های قبل نیز این بارش‌ها را شاهد بودیم و ازسویی دیگر بحث خشکسالی نیز در فصل گرم سال بر این شهر و سایر شهرهای استان سایه افکند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *