يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
نیویورک‌تایمز:

کشورهای ناتو سفرای عربستان را اخراج کنند

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 646752
یک روزنامه آمریکایی در یادداشتی از کشورهای عضو ناتو خواسته سفیران رژیم سعودی را در واکنش به قتل روزنامه‌نگار سعودی اخراج کنند.
کشورهای ناتو سفرای عربستان را اخراج کنند
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، «نیکلاس کریستوف»، ستون‌ نویس «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی در این روزنامه به شدت از «محمد بن سلمان»، ولیعهد رژیم سعودی بابت قتل «جمال خاشقجی»، فعال و روزنامه‌نگار عربستانی انتقاد کرده است. 

او در این یادداشت ناپدید شدن خاشقجی بعد از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه هفته گذشته را به شدت «یأس‌آور» توصیف کرده و نوشته ترکیه ادعا کرده فایل صوتی مربوط به شکنجه روزنامه‌نگار سعودی و قتل او را در اختیار دارد. 

کریستوف با بیان اینکه هنوز مشخص نیست برای روزنامه‌نگار سعودی چه اتفاقی افتاده، نوشته است: «اما هر چه می‌گذرد احتمال اینکه ولیعهد سعودی هماهنگی‌های مربوط به شکنجه، ترور و قطع عضو یک روزنامه‌نگار مقیم آمریکا را در مقر دیپلماتیک یک کشور عضو ناتو  انجام داده باشد، بیشتر می‌شود.» 

ستون‌نویس نیویورک‌تایمز در ادامه از واکنش «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به اقدام بن سلمان انتقاد کرده و نوشته است: «ترامپ که پیشنهادها برای قطع قراردادهای تسلیحاتی با سعودی در واکنش به این ترور را رد کرده ظاهراً معتقد است که تبعات چنین اقدامی باید مکثی کوتاه و بعد ادامه روابط تجاری طبق روال سابق باشد.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «شرم‌آور است که مقام‌های دولت ترامپ و تجار آمریکایی محمد بن سلمان را بعد از زندانی کردن مدیران تجاری، ربودن نخست‌وزیر لبنان، ایجاد بحران‌های شتابزده با قطر و آغاز جنگی در یمن که سازمان ملل آن را موجد بزرگترین بحران بشری خوانده، تمجید و تقویت کردند. حدود هشت میلیون یمنی که در آستانه گرسنگی قرار دارند با این دیدگاه عجیب که محمد بن سلمان مصلحی شایسته است، موافق نیستند.»

کریستوف نوشته تمجیدهای فراحزبی محافل سیاسی در واشنگتن، «سیلیکون‌ولی» و وال‌استریت باعث بی‌پروایی محمد بن سلمان شد. تحلیلگر نیویورک‌تایمز نوشته اگر بن سلمان می‌بیند که بعد از ربودن نخست‌وزیر لبنان و قتل عام کودکان یمن هنوز با او به مهربانی رفتار می‌شود چرا باید از قتل یک روزنامه‌نگار نگرانی داشته باشد؟

وی از شرکت‌های غربی مختلف خواسته حمایت خود را از کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان که قرار است در هفته‌های آینده برگزار شود قطع کرده و از شرکت در آن انصراف دهند و پینشهاد کرده تحقیقات بین‌المللی زیر نظر سازمان ملل ملل درباره قتل خاشقجی انجام شود.

او همچنین پیشنهاد کرده است: «اگر عربستان سعودی نتواند نشان دهد که جمال زنده و سالم است، کشورهای عضو ناتو باید به صورت مشترک سفرای عربستان سعودی را اخراج کنند و فروش تسلیحات به این کشور را متوقف کنند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *