سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۶
۵۳

چرا مهناز افشار با آبروی مردم بازی می‌کند؟ +عکس

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 646662
خبر به فاصله بسیار کوتاهی از انتشار توئیت، در دویچه وله و یورونیوز و همزمان آمدنیوز بازتاب پیدا می‌کند. با اینکه فیلم آوار ریزی در فضای مجازی منتشر شده اما ضرب اول خبر متمرکز روی مسئله تجاوز است.
به گزارش جهان نيوز، صبح روز دوشنبه ۱۶ مهر بر اثر ریزش دیوار حیاط یکی از مدارس روستایی از توابع آموزش و پرورش ناحیه دو سنندج، یکی از دانش آموزان مدرسه مصدوم و بعد از اعزام به بیمارستان فوت کرد .محمد سعید کنعانی مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو سنندج ظهر امروز در تشریح نحوه وقوع این حادثه گفت: قبل از ظهر امروز دوشنبه مورخ ۱۶ مهر ۹۷ براثر ریزش بخشی از دیوار حیاط آموزشگاه مدرسه روستایی به علت فرسوده‌بودن بنا، یکی از دانش آموزان پایه اول این آموزشگاه به نام دنیا ویسی مصدوم و سریعا توسط مدیر آموزگار و پدر نامبرده به بیمارستان بعثت سنندج اعزام شد و متاسفانه براثر جراحات وارده دانش آموز فوت کرد .کنعانی افزود: این دبستان دارای ۱۳ نفر دانش آموز و یک کلاس چندپایه است.

مدارس مرگ در راسته تدبیر و امید
مرگ دنیا ویسی فوج عظیمی از تاثر و تاسف را در فضای افکار عمومی به همراه داشت و این حادثه غمبار آنقدر تاسف‌بار بود که هر  شهروند آگاه و مطلعی انگشت اتهام را به سوی کسانی می‌گیرد که در مصوبه بودجه عمومی کشور برای مدرسه‌سازی قصور کرده و آن را به شکل عجیبی کاهش دادند تا دنیا ویسی فقط ۱۶ روز از سال تحصیلی جدید را بگذراند. چند ماه قبل بود که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده و نیازمند مقاوم سازی هستند و  مرگ دنیا ویسی می‌توانست فضای عمومی کشور که آمادگی فراوانی برای پذیرش ناکارآمدی مسئولین در سطوح آموزشی دارد را دگرگون کند. اما یک حقه رسانه‌ای از سوی ماشین جنگی سلبریتی‌ها به جای آنکه مرگ کودک بی‌گناه منجر به افزایش مطالبه‌گری در سطوح مختلف جامعه شود، به سویه انحرافی دیگری می‌رود.

نخ خیمه‌شب‌بازی سلبریتی‌ها دست چه کسانی است؟
در دستگیری اخیر چند رابط سفارتی با سلبریتی‌ها و بازیگران زن، مشخص شده است که بسیاری از اکانت‌های آنان در فضای مجازی را افراد دیگری کنترل و هدایت می‌کنند. این افراد با خبرگزاری خارجی و برخی فعالان رسانه‌ای داخل معارض ارتباط مستقیم دارند و هر از بحران کوچکی مثل خشک شدن جوی آبی در دورترین نقاط کشور، دست به بحران سازی می‌زنند، اما مسئله تراژدی مصیب‌باری که برای دنیا ویسی رخ داد سبب شد زنجیره‌ای از حلقه‌های مرتبط با یکدیگر برای بحران سازی تا سطوح سلبریتی‌ها روشن شود.

نفر اول خبرنگار روزنامه قانون است با نام هدیه کیمیایی که حداقل خود را با همین عنوان در توئیترش معرفی می‌کند. وقتی در توئیتر خودش را خبرنگار معرفی می‌کند به صورت طبیعی فضای عمومی جامعه هر اظهار نظری را به سادگی از او می‌پذیرند. «هدیه کیمیایی» سرسلسله‌  دروغ‌پراکنی است و در توتیترش این متن را منتشر می‌کند:

" دیروز با یکی از دکترای پزشکی قانونی سنندج صحبت کردم که تجاوز منجر به قتل دنیا ویسی رو تائید کرد، مدارک موجوده. امروز هم چند تا از فعال‌های کورد این موضوع رو تائید کردند و نماینده سنندج در حال پیگیری موضوع است. سکوت در برابر پیگیری این فاجعه محکومه.

اوج تناقض و ضدیت با اقوام کرد در توئیت این روزنامه نگار موج می‌زند. کیمیایی طوری مسئله را تشریح می‌کند که گویی حاکمیت قصد دارد ماجرای تجاوز جعلی به دنیا ویسی را لاپوشانی کند و نماینده سنندج باید دست به افشاگری در این مورد بزند. اگر تجاوزی هم رخ داده باشد کار وابسته‌های حکومتی و حاکمیتی نمی‌تواند باشد و یحتمل مظنون باید یکی از ساکنان همان منطقه باشد. اصل صورت مسئله مخدوش است، در صورتیکه چنین جرایمی در استان‌های کردنشین کمتر رخ می‌دهد. از سوی دیگر تهمت‌زنی روزنامه نگار اصلاح طلب در لایه نخست ظاهرا حمایت از اقوام کرد به نظر می‌رسد اما در لایه دوم، خبر به صورت غیر مستقیم مردم سنندج را محکوم می‌کند.

ساختار و بافت فرهنگ عامه کردستان با چنین ناهنجاری‌هایی به صورت عمومی نسبتی ندارد اما خبرنگار اصلاح طلب برای عدم مطالبه‌گری مردم شهرستان سنندج (سکوت در برابر یک جنایت!) با توییتی که بعدا فراگیر می‌شود افکار عمومی را به سمت و سوی  تاریکی هدایت می‌کند. این خبر جعلی کاملا اقوام کرد را تحریک می‌کند و در لایه‌دوم اثرگذاری خبری ضد قومیتی به شمار می‌رود.

اما پازل‌های عملیات روانی چگونه چیده می‌شود. خبر به فاصله بسیار کوتاهی از انتشار این توئیت در دویچه وله و یورونیوز و همزمان آمدنیوز بازتاب پیدا می‌کند با اینکه فیلم آوار ریزی در فضای مجازی منتشر شده اما ضرب اول خبر متمرکز روی مسئله تجاوز است.   برای اینکه این خبر جنبه عامه پسندانه پیدا کند و بار روانی آن در جامعه بیشتر شود، نیاز به یک سلبریتی مشهور است. روال عملیات‌های این چنینی به این صورت است که اخبار وابسته به تروریست‌ها و حمایت از آنان را بهاره رهنما پوشش می‌دهد، مسائل مربوط به زنان و امور خارجه به عهده ترانه علیدوستی است و مهناز افشار (که در میان سلبریتی‌ها کم‌مایه‌تر و کم‌سوادتر از سایرین است) و موج سازی پوپولیستی را از پیر و مرادش همیشگی‌اش اسفندیار رحیم مشایی به خوبی آموخته، استاد برجسته‌سازی چنین اخباری است و بار بالا بردن هزینه روانی مرگ دنیا ویسی به گردن افشار می‌افتد. این سه نفر در یک عملیات روانی هماهنگ با یکدیگر می‌دانند چگونه و کدام سوژه را برجسته کنند و مهناز افشار در هرزه‌نامه مجازی خود این خبر را منتشر می‌کند.

افشار در  صفحه مجازی خود خبر تجاوز به دنیا ویسی را منتشر می‌کند و باند انتشار خبر تجاوز گسترش پیدا می‌کند. افشار در توئیترش می‌نویسد:
شنیدم به دنیا ویسی تجاوز شده و تائید آن تحت بررسی است امیدوارم که دروغ باشه: چرا اینقدر بلا سرمون میاد. چرا اینقدر بد شدیم. فقر فرهنگی و فقر انسانی، پایان هم ماست... رتبه بندی جهان دست خود ماست میشه اول بود و میشه آخر شد.

تلقی خانم افشار از فرهنگ مردم کردنشین، شبیه فرهنگ جاری و ساری در سینمای ایران است. مردم کرد نسبت به درج چنین خبری حساس هستند و انتشار چنین خبری تنها به تحریک مردم کردنشین و افزایش غم و و اندوه خانواده ویسی می‌شود.

با انتشار خبر، اکبر جوهری دادستان سنندج مجبور به پاسخ‌گویی می‌شود. دادستان سنندج به برخی مباحث مطرح شده و فضاسازی‌ها در مورد دلایل مرگ این کودک اشاره کرد و گفت: این فضاسازی‌ها جز ایجاد التهاب خروجی نخواهد داشت. جوهری با بیان اینکه این انتظار را از جامعه رسانه‌ای استان داریم تا زمان معلوم شدن قضیه از هر گونه اطلاع‌رسانی خودداری کنند، تصریح کرد: دادستانی با فضاسازی‌های ایجاد شده قطع به یقین برخورد لازم خواهد کرد.

به محض انتشار واکنش دادستان و تکذیب خبر توسط والدین دنیا ویسی، مهناز افشار وقتی افکار عمومی را علیه خود می‌بیند توئیت دیگری منتشر می‌کند.
آقای دادستان به جای تهدید کردن بهتر بود فکری به حال مدارس می‌کردید تا دیگه هیچ کودکی زیر آتش و آوار رویا و زندگیش رو از دست نده! از پدر و مادر دنیا عذرخواهی می‌کنم که ناخواسته غمی رو به غم از دست دادن دلبندشون اضافه کردم. می‌شود جهان اول شد اگر بخواهیم.

موتیف جهان اولی شدن داشتن هنر و فرهنگ شایسته است. هنر و فرهنگ شایسته را چه کسانی رقم‌ می‌زنند. وقتی ستاره‌سازی در سینما با پوری بنایی آغاز و با مهناز افشار ادامه پیدا کند، انتظاری برای ارتقاء فرهنگ نمی‌توان داشت، نمی‌توان سودای خام جهان اولی را در سر پروراند وقتی سلبریتی نامحترمی که پرونده تخلفات همسرش همچنان مفتوح است، چه انتظاری برای جهان اولی شدن می‌توان داشت؟

جهان اولی‌ها ستارگان سینما و چهره‌های مشهور فرهنگشان را بر اساس اصول تعریف شده در آن کشور ارتقاء می‌دهند و به همین مقدار رضایت نمی‌دهند و حضور فعالانه در ساخت زیر ساخت‌های اساسی کشورشان را در حوزه آموزش و بهداشت از اولویت‌های فعالیت خود قرار می‌دهند. با یک صدم دستمزد مهناز افشار در فیلم دارکوب می‌توانست این اتفاق برای دنیا ویسی نیفتد و این بازیگر جهان اولی در جهان سوم ما می‌توانست از الگوهای جهان اولی‌اش پیروی کند و بخشی از دستمزدهای نجومی خود در سریال گلشیفته، دارکوب و نمایش موزیکال الیور توئیست خود را صرف مدرسه سازی کند تا دنیا ویسی مثل الیور توئیست زندگی نکند و مهناز افشار، توئیتربازی با آبروی خانواده «دنیا». 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اين پولبريتي ها هر موضوعي را ميخوان تبديل به پول كنند حتما هم اين خانم بعدش از مردم درخواست ميكنه كه بحسابش پول بريزيد به بهانه كمك به اين خانواده و در ادامه خود بهتر دانيد مانند بقيه پولبريتي ها در زلزله كرمانشاه پولها چي شد اينهم با اين پولها مثل بقيه عشق و حال ميكنه ...
هادی
Russian Federation
آخه افشار چه نیازی به پول داره؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
مولتی میلیاردر هم باشی باز هم پول پوله...
علی
Iran, Islamic Republic of
با عکس هایی که کنار گران ترین هتل های خارجی می گیرد با پول های بی حساب و کتابی که بهشون پرداخت میشه به ما پز می دن....
Iran, Islamic Republic of
خوب معلومه
مثل باقيه پولبريتي ها معوقات بانكي هاشون را بتوانه جبران كنه!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
به ساکت کردن ...
Iran, Islamic Republic of
...
اگه بی نیازه، رایگان بازی کنه. ببخشید ادا در بیاره.
دلواپس
Romania
...
Iran, Islamic Republic of
نمی دونی حرف نزن
Iran, Islamic Republic of
اخه یکی نیست بگه بابا به تو چه اگه خییییییییلی زرنگی برو شوهرت را کنترل کن
Iran, Islamic Republic of
کودک بی پناه شیرخشک
احمد
Iran, Islamic Republic of
وقتی در صدا و سیما یک پای ثابت مهمان های هر برنامه ایی بازیگران هستند چه انتظاری از جامعه دارید ؟؟
Iran, Islamic Republic of
جديدا بوي كباب از صداو سيما مياد تماما پولبريتي ها رفته اند اونجا
علی
Iran, Islamic Republic of
چرا نمی گی بازیگرا چرا میزان دستمزدهای کلان می گیرن. صداش رو هم درنمی آرن.
Iran, Islamic Republic of
بنظر تو چرا نمی گن؟
Iran, Islamic Republic of
من هر شبكه اي را ميزنم يك پولبريتي مجري مياد ميگه به اين حساب و ان حساب به بهانه هاي مختلف پول بريزيد...
Iran, Islamic Republic of
...
سروش
Iran, Islamic Republic of
خانم افشار پولی که برای بازسازی آن مدرسه بود آن پولی قسمتی از پولی بی حساب و کتابی است که بابت بازی در فیلم ابی به رنگ، شاه کش، آشفتگی و... به شما تقدیم می شود. راستی در کنار جنجال افرینی برای اسم درکردن، اگه کمپین حمایت از مدرسه سازی به فکرتان رسید بدان عمل کنید. پول دزدی که نیست این همه سروصدا بابت دستمزد کلان بازیگرا به پا شده پیش قدم بشین بگین برای هر فیلم چقدر دستمزد می گیرن.
Iran, Islamic Republic of
سالهاست به عناوين مختلف اين پولبريتي ها از مردم پول جمع ميكنند سر از ديار فرنگ اين پولها و خريد ويلا هاي انچناني وماشين هاي لوكس در مياره دلت خوشه دكون باز كرده اند....
Iran, Islamic Republic of
به حال مردمی که پولبریتی ها الگوی شان باشند و از آنها خط بگیرند باید افسوس خورد... ...
مالک
Iran, Islamic Republic of
این پولبریتیها در رقابت هستن با طوطی سخنگو

هر چی میشنون تکرار میکنن...
Iran, Islamic Republic of
ديگه با اين روشها نميشه براي مردم كيسه دوخت خانم
علی
Iran, Islamic Republic of
چرا این سروصدا در جنگ بین حضرت علی (ع) و معاویه جواب داد در انتخابات مجلس جواب داد در انتخابات شورای شهر تهران جواب داد باز هم جواب می ده، جنجال کردن،
Iran, Islamic Republic of
باور می کنی که مردم تکرار نمی کنن؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
تو که بچتو توخارج بدنیا اوردی تو همبن داخل وضع حمل میکردی ومابهالتفاوت هزینه زایمانو خرج این بچه ها میکردی انوقت میشدی سلریتی واقعی
حسين
Iran, Islamic Republic of
خانم... افشار
شما حرف زدن كه بلد نيستي
حرف نزدن رو هم بلد نيستي كه نزني؟
Iran, Islamic Republic of
اگه بلد بود که حرف نمی زد حالا تو چرا ناراحتی؟
امید
Iran, Islamic Republic of
هرکس حرف حساب زد بد شد
Iran, Islamic Republic of
...
حمید
آقا ول کنین این بساط‌رو!. مهناز افشار کیلو چندِ؟!!...
Iran, Islamic Republic of
خانم مثلا سلیبریتی!
وقتی طبق نوشته خودتان«شنیدید» و برابر نوشته خودتان«در دست بررسی»است می توانید خبر را منتشر کنید و با آبروی یک خانواده بازی کنید؟! شماها مثلا جزء گروههای مرجع جامعه اید؟!
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ظاهر امر نشان ميدهد اخير سلبريتي ها براي جلب توجه بيشتر تر اين كارها را انجام ميدهند....
Iran, Islamic Republic of
...
عارف
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
کمالی
Romania
چون ...
Iran, Islamic Republic of
این دستمزد رو خوب اومدی
بیایم جهان اولی بودن رو از همین دستمزد ها و فاصله دستمزدها آغاز کنیم
Iran, Islamic Republic of
کلآ نوسازی مدارس تعطیل است. متاسفانه نوسازی مدارس هم سیاسی شد.
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
...
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
رهبری معظم انقلاب در دیدار بسیجیان در ورزشگاه آزادی؛ یکی از وظایف بسیجیان و نیروهای انقلابی را شبکه سازی های اجتماعی و فرهنگی اعلام کردند. اگر نیروهای انقلابی و ارزشی و جوانان مومن انقلابی هدفمند و روشمند در راستای بصیرت افزایی و افشای تلاش های دشمن به عرصه فضای مجازی ورود می داشتتد! ...
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عزیز ؛ امثال مهناز افشار در قلب مردم ایران جای دارند !!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
زكي از عوامل تبليغي اين پولبريتي هستي دستت رو شده
وزوزخان
Iran, Islamic Republic of
یادم رفت اینو بت بگم شدت علاقه به ایشون از کامنتای بالا که سرشار از سه نقطه هست مشخصه! اینو فقط من میدونم و نظرالسطنه جهان نیوز!


پی نوشت: نظرالسلطنه لقب مسئول درج نظرات است :-
افتخار
Australia
..
ایران اسلامی با ۲۳۰/هزار شهید و ۵۶۰ هزار جانباز با قلدر جهان مبارزه کرده و می کند و این قبیل آدم ها رفتاری می کنند که واقعا تعجب دارد!
Iran, Islamic Republic of
چرا خانم افشار با آبروی مردم بازی میکند ؟
چون تا به حال هر چه دل تنگش خواسته در فضای مجازی منتشر کرده و هیچ کس یه برخورد حتی در حد تذکر هم با ایشان نداشته لذا جریح شده و همچنان در این عرصه می تازد که ببیند تا کجا میتواند پیش برود
‌. آیا این مملکت صاحاب دارد یا نه ؟ قوه قضائیه دارد یا نه ؟ نیروی برخورد با جرائم فضای مجازی دارد یا نه ؟
Iran, Islamic Republic of
به نظر من نباید زود قضاوت کرد ...
مهندس
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...