کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

آمار پوشش تحصیلی در حال پایین آمدن است

14 مهر 1397 ساعت 11:15

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آمار پوشش تحصیلی در حال پایین آمدن است، گفت: دولت باید ردیف جداگانه برای ریشه‌کنی بیسوادی منظور کند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر با موضوع «سوادآموزی» با اشاره به اینکه آمارهای ما در زمینه سوادآموزی متنوع است و باعث می‌شود نتوانیم تصمیم صحیحی بگیریم، اظهار کرد: بهتر است آمار باسوادی از سن لازم التعلیمی یعنی 6 سالگی شروع شود؛ متأسفانه آمار پوشش تحصیلی در حال پایین آمدن است و در برخی استان‌های محروم، افرادی شناسنامه ندارند.

وی افزود: رابطه بین اقتصاد و پوشش تحصیلی مستقیم است و وقتی وضع اقتصادی افت می‌کند، پوشش متفاوت می‌شود؛ از سوی دیگر تازمانی که مدارس کپری داریم، تمام هم و غم ما باید بر حل این موضوع باشد.

احمدی لاشکی ادامه داد: اعلام آمار بیسوادی 600 هزار اتباع خارجی، چندان خوب و خوشایند نیست و نمی‌توانیم بگوییم باسوادترها و متخصص‌ها وارد کشور می‌شوند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با گلایه از عدم پوشش افراد بالای 50 سال در نهضت سوادآموزی، گفت: به ما یاد داده‌اند که زگهواره تا گور، دانش بجوی؛ آن وقت نهضت سوادآموزی اعلام می‌کند جمعیت بالای 50 سال هدف کاری ما نیست؟

وی با اشاره به عدم وجود تقاضای اجتماعی و ضرورت افزایش انگیزه‌های سوادآموزی، درباره الزامی شدن سوادآموزی که رئیس کمیسیون اجتماعی وعده داد تا آذرماه آن را به عنوان طرح در مجلس مطرح و مصوب کند، اظهار کرد: بحث اول منابع است؛ یقین دارم دولت به علت بارمالی با این طرح مخالفت می‌کند و شورای نگهبان آن را مغایر اصل 75 قانون اساسی می‌داند.

احمدی لاشکی افزود: بودجه دولت سالانه باید 15 آذر به محلس ارائه شود و آموزش و پرورش هم وضع بودجه مناسبی ندارد؛ ما سال قبل 42 هزار میلیارد تومان برای آن گذاشتیم که 99 درصد مربوط به هزینه‌های جاری بود و هنوز نقصان هست؛ دولت باید ردیف جداگانه برای ریشه‌کنی بیسوادی منظور کند و البته اکنون 37 طرح دوفوریتی در نوبت مانده‌اند و باید سریع‌تر رسیدگی شوند.


کد مطلب: 644723

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/644723/آمار-پوشش-تحصیلی-حال-پایین-آمدن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com