پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

آمار پوشش تحصیلی در حال پایین آمدن است

شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 644723
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آمار پوشش تحصیلی در حال پایین آمدن است، گفت: دولت باید ردیف جداگانه برای ریشه‌کنی بیسوادی منظور کند.
آمار پوشش تحصیلی در حال پایین آمدن است
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر با موضوع «سوادآموزی» با اشاره به اینکه آمارهای ما در زمینه سوادآموزی متنوع است و باعث می‌شود نتوانیم تصمیم صحیحی بگیریم، اظهار کرد: بهتر است آمار باسوادی از سن لازم التعلیمی یعنی 6 سالگی شروع شود؛ متأسفانه آمار پوشش تحصیلی در حال پایین آمدن است و در برخی استان‌های محروم، افرادی شناسنامه ندارند.

وی افزود: رابطه بین اقتصاد و پوشش تحصیلی مستقیم است و وقتی وضع اقتصادی افت می‌کند، پوشش متفاوت می‌شود؛ از سوی دیگر تازمانی که مدارس کپری داریم، تمام هم و غم ما باید بر حل این موضوع باشد.

احمدی لاشکی ادامه داد: اعلام آمار بیسوادی 600 هزار اتباع خارجی، چندان خوب و خوشایند نیست و نمی‌توانیم بگوییم باسوادترها و متخصص‌ها وارد کشور می‌شوند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با گلایه از عدم پوشش افراد بالای 50 سال در نهضت سوادآموزی، گفت: به ما یاد داده‌اند که زگهواره تا گور، دانش بجوی؛ آن وقت نهضت سوادآموزی اعلام می‌کند جمعیت بالای 50 سال هدف کاری ما نیست؟

وی با اشاره به عدم وجود تقاضای اجتماعی و ضرورت افزایش انگیزه‌های سوادآموزی، درباره الزامی شدن سوادآموزی که رئیس کمیسیون اجتماعی وعده داد تا آذرماه آن را به عنوان طرح در مجلس مطرح و مصوب کند، اظهار کرد: بحث اول منابع است؛ یقین دارم دولت به علت بارمالی با این طرح مخالفت می‌کند و شورای نگهبان آن را مغایر اصل 75 قانون اساسی می‌داند.

احمدی لاشکی افزود: بودجه دولت سالانه باید 15 آذر به محلس ارائه شود و آموزش و پرورش هم وضع بودجه مناسبی ندارد؛ ما سال قبل 42 هزار میلیارد تومان برای آن گذاشتیم که 99 درصد مربوط به هزینه‌های جاری بود و هنوز نقصان هست؛ دولت باید ردیف جداگانه برای ریشه‌کنی بیسوادی منظور کند و البته اکنون 37 طرح دوفوریتی در نوبت مانده‌اند و باید سریع‌تر رسیدگی شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *