سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

حزب کنگره یمن در مذاکرات ژنو شرکت می‌کند

يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 637897
کمیته مرکزی حزب "کنگره مردمی یمن" که در صنعاء مستقر است، اعلام کرد در مذاکرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل شرکت می‌کند. در همین حال رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، فرستاده سازمان ملل را به عدم اجرای تعهدات خود در زمینه کاهش بحران اقتصادی متهم کرد.
حزب کنگره یمن در مذاکرات ژنو شرکت می‌کند
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، کمیته مرکزی حزب کنگره سراسری یمن در صنعاء در پی دعوت مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در امور یمن، اعلام کرد در مذاکرات ژنو مشارکت می‌کند. این کمیته ریاست کنگره را مسئول انتخاب اعضای هیات مذاکره کننده، کرد.

در همین حال محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز گفت: گریفیتس از زمانی که در این سمت منصوب شده، به تعهدات خود در کاهش بحران اقتصادی یمن عمل نکرده است.

الحوثی در ادامه "دشمن آمریکایی-عربستانی و همپیمانانشان" را متهم کرد که همزمان با سفر فرستاده سازمان ملل به صنعا، با فرستادن وجوه نقد به عدن، به دنبال کاهش ارزش ریال این کشور و ارائه تصویری تیره از وضعیت در این شهر هستند.
رئیس کمیته عالی انقلاب یمن بار  دیگر بازگشت درآمدها به بانک مرکزی یمن در صنعا جهت تضمین پرداخت حقوق کارمندان را خواستار شد.

گریفیتس پیشتر به صورت مشترک از مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن و صادق ابو راس، رئیس کنگره مردمی یمن برای شرکت در مذاکرات ژنو دعوت کرده بود.

به گفته منابع یمنی، عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن که از رهبران حزب کنگره مردمی هم هست به دلیل شرایط جسمانیش با گریفیتس در ریاض دیدار نکرده و وزیر خارجه دولتش را به جای خود به دیدار او فرستاد.

خالد الیمانی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: مذاکرات صلحی که قرار است از پنج‌شنبه در ژنو آغاز شود، غیر مستقیم خواهد بود و فرستاده سازمان ملل آن را میان دو طرف مدیریت خواهد کرد.

الیمانی افزود: در صورت حصول پیشرفتی در مذاکرات، گفتوگوها به شکل مذاکراتی مستقیم درخواهد آمد و انتظار می‌رود که در مساله تبادل اسرا موفقیتی حاصل شود.
عبدالله العلیمی، رئیس دفتر منصور هادی و عضو هیات مذاکره‌کننده دولت مستعفی نیز گفت: این رایزنی‌ها به شکل غیرمستقیم خواهند بود اما اگر خیلی سریع پیشرفتی حاصل شود، امکان دارد که به صورت مستقیم درآیند.

سخنگوی سازمان ملل پیشتر در اوت گذشته اعلام کرده بود که دفتر گریفیتس دعوت‌نامه‌هایی را برای دولت (مستعفی) یمن و جنبش انصارالله برای شرکت در مذاکرات سازش در ژنو در ششم سپتامبر ارسال کرده است.

گریفیتس پیشتر به برخی از اعضای شورای امنیت در رایزنی‌های پشت درهای بسته گفته بود که توافقی میان طرف‌های درگیر در یمن حاصل شده و رایزنی با همه طرف‌ها برای ممانعت از افزایش تنش‌های نظامی در بندر الحدیده تلاش برای ایجاد سازشی سیاسی ادامه می‌یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *