چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

بررسی سیاست اشتباه وزارت نفت در توسعه پتروشیمی های گازی

شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب: 623509
حسینی با اشاره به صدور مجوز احداث 46 پتروشیمی ،گفت:عمده این طرح ها، پتروشیمی های گازی هستند و محصول آنها ارزش افزوده بالایی ندارد.
بررسی سیاست اشتباه وزارت نفت در توسعه پتروشیمی های گازی
به گزارش جهان نيوز، علی حسینی کارشناس ارشد پتروشیمی اظهار کرد:در حالی در روزهای اخیر مجوز احداث 46 پتروشیمی صادر شده است که عمده این طرحها پتروشیمی های گازی بوده و محصول تولیدی آنها متانول، اوره و آمونیاک است که ارزش افزوده بالایی ندارند. این راهبرد توسعه  پتروشیمی ها، نخواهد توانست منافع ملی را تامین کند.
 
وی ادامه داد:صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین صنایعی است که از لحاظ اشتغال‌زایی، افزایش تولید ناخالص داخلی ، اتصال صنعت بالادستی نفت و گاز به صنایع پایین دستی و... از اهمیت فراوانی برخودار است.در حال حاضر ظرفیت پتروشیمی ایران نزدیک به 60 میلیون تن بوده که طبق برنامه قرار است این ظرفیت به 180 میلیون تن برسد. افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی، در برهه ای که ایران مورد تحریم فروش نفت خام از سوی آمریکا قرار گرفته است، راهکار راهبردی برای ایران در جهت جلوگیری از خام فروشی نفت است.

 کارشناس ارشد پتروشیمی بیان کرد:در روزهای اخیر وزارت نفت، مجوز احداث 46 پتروشیمی جدید را صادر کرده است. بررسی مجوزهای احداث پتروشیمی های جدید نشان میدهد، عمده طرحهای پتروشیمی مجوز داده شده، پایه متانولی و با سوخت گازی هستند، به طوری که اجرای طرح های جی تی ایکس با 17 طرح، جی تی پی پی با 9 طرح و جی تی پی با یک طرح در مجموع بالغ بر نیمی از ظرفیت تولید طرح‌های پتروشیمی کشور را شامل می شوند.

 آیا توسعه پتروشیمی های پایه متانولی و سوخت گازی راهبرد مناسبی برای ایران خواهد بود؟
حسینی گفت:پتروشیمی های گازی اولا زنجیره ارزش کوتاهتری دارند و ثانیا محصولات حاصل از آن ها تنوع کمتری خواهند داشت، از این رو احداث پتروشیمی های گازی، ارزش افزوده کمتری نسبت به پتروشیمی های سوخت مایع دارد. در واقع با احداث پتروشیمی های گازی، عمده محصول تولیدی متانول، اوره، آمونیاک خواهد بود که جزء محصولات بالادستی طبقه بندی می شوند و کمترین ارزش افزوده را در بین محصولات پتروشیمی دارند، این در حالی است که تنها برای تعداد معدودی از محصولات با ارزش افزوده بالا مثل پروپیلن، پلی پروپیلن و اتیلن گلایکل، طرح پیش بینی شده است.

وی ادامه داد:از سوی دیگر بازار محصولاتی همچون متانول، آمونیاک و اوره بسیار محدود است، بطوریکه با توسعه پتروشیمی های گازی و تولید این محصولات، قیمت این محصولات تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و سود حاصل از آنها بسیار کاهش می یابد.

 کارشناس ارشد پتروشیمی تصریح کرد:همچنین در سالهای اخیر و در مقاطعی، مسئولان با توجه به وفور و ارزان بودن گاز طبیعی، این خوراک را به قیمت ارزان به پتروشیمی های گازی داده اند و نتیجه این اقدام باعث شد تا توسعه پتروشیمی های گازی به صرفه تر شود. پتروشیمی های گازی نیز عمدتا متانول، اوره و آمونیاک تولید کردند که ارزش افزوده بالایی ندارند. این غفلت در سیاست گذاری موجب انحراف صنعت پتروشیمی از توسعه متوازن شده است.

حسینی بیان کرد:در این سالها به دلایل گفته شده، پتروشیمی‌های گازی رشد خیلی سریعی کردند و سبد فرآورده‌های پتروشیمی کشور به سمت محصولات صادراتی متانول و اوره (محصولات پتروشیمی گازی) سوق داده شد و عمده طرح‌های پتروشیمی در حال توسعه و در حال ساخت نیز به همین نوع پتروشیمی‌ها اختصاص یافته است، در حالی که کشور به وجود محصولات دیگر پتروشیمی مانند الفین‌ها محتاج و در بسیاری موارد وارد کننده آنها بوده است.

کارشناس ارش پتروشیمی گفت:بنابراین نیاز است تا وزارت نفت بازنگری جدی در طرح های پتروشیمی انجام دهد تا سرمایه های کشور را به سمت تولید محصولات استراتژیک و با ارزش افزوده بالاتری سوق دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *