کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قوه قضائیه شفاف‌سازی کند؛

پرونده‌های حسین فریدون و مهدی جهانگیری به کجا انجامید؟/ متهمانی که در انظار عمومی حضور می یابند

3 تير 1397 ساعت 14:27

سرنوشت پرونده‌های برخی از نزدیکان دولت که در مقطعی بازداشت و امروز با قرار وثیقه های سنگین آزاد هستند، پس از گذشت چندین ماه به سوالی جدی برای مردم تبدیل شده است.


گروه سیاسی جهان نیوز: پرونده های مختلفی درباره برخی از منتسبین به مسئولان کشور وجود دارد که افکار عمومی در انتظار روشن شدن چند و چون ماجرا و نهایت آن هستند. در این رابطه برخی از نزدیکان به دولتمردان که به علت برخی اتهامات بازداشت شدند، این روزها در انظار عمومی حضور یافته و مردم نسبت به اینکه چه اتفاقی در مورد این پرونده ها افتاده است سئوالات دارند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

مهدی جهانگیری؛ حضور در ورزشگاه برای دیدن بازی والیبال
مهدی جهانگیری برادر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که در سال گذشته به اتهام اخلال در مسائل مالی کشور و کسب درآمد نامشروع و خارج کردن ارز از کشور دستگیر شده بود در انظار عمومی ظاهر شده است. وی مدتی را در بازداشت به سر می برد ولی گویی اخیرا آزاد شده و آزادانه در حال رفت و آمد است.

وی در جلسه 20 فروردین ماه امسال، در جلسه اتاق بازرگانی تهران به بهانه تبریک سال نو برگزار شد، حضور یافت. در این جلسه وی و حامد واحدی دو عضو هیئت رئیسه اتاق تهران که در سال گذشته به اتهام اختلال در مسائل مالی کشور و کسب درآمد نامشروع و خارج کردن ارز از کشور دستگیر شده بودند حضور یافتند.

مهدی جهانگیری همچنین دیروز برای تماشای دیدار ایران و کره جنوبی در سالن والیبال آزادی حضور یافت!

حسین فریدون، حضور در مراسم ختم
حسین فریدون برادر رئیس جمهور نیز در این روزها دوباره بعد از یک غیبت نسبتا طولانی آفتابی شده است. وی اخیرا آخرین بار در مراسم تشیع پیکر حجت الاسلام سیدعلی اکبر موسوی حسینی- استاد برجسته اخلاق- صبح روز جمعه(۱تیر ماه) دیده شده است.

وی در سال گذشته به اتهام مسائل مالی و عدم تامین وثیقه راهی زندان شده بود. درباره اتهامات فریدون مشخص‌ترین رقیب حسن روحانی در این انتخابات سال 96، با طرح موضوع دریافت وام‌های میلیاردی با سود صفر درصد، به طور غیر مستقیم به ماجرای دریافت تسهیلات بانکی اشاره کرد و اظهارات مقامات دولتی درباره کمبود نقدینگی را معلول پرداخت چنین تسهیلاتی عنوان کرد. نحوه تعیین مدیران بانک‌ها نیز از دیگر موارد مورد انتقاد بود.

حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور که از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، دولت را با حاشیه‌های بسیاری مواجه کرده است، در ماجرای تحصیلی خود نیز با یک مسئله بزرگ مواجه شده است. حسین فریدون در سال 93 یعنی یکسال پس از روی کارآمدن دولت برادر خود، طی نامه‌ای از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه شهید بهشتی معرفی و درخواست می‌شود که وی به عنوان دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل! در این دانشگاه مهم کشور به تحصیل بپردازد.دانشگاه شهید بهشتی پس از معرفی حسین فریدون توسط سازمان سنجش، با اکثریت آرا به جد با این مسئله مخالفت و این موضوع را به سازمان سنجش اعلام می‌کند.

جاسوسی در پوشش محیط زیست
پرونده کاووس سید امامی یکی از موارد عجب بود. وی پس از بازداشت در زندان اقدام به خودکشی کرد. او هم در حوزه محیط زیست فعالیت می کرد و هم استاد یکی ازدانشگاه های مطرح کشور بود. سید امامی در پروژه یوز ایرانی فعالیت داشت و در این حوزه با معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان محیط زیست کشور ارتباط داشت. پس از وی افراد دیگری که در پوشش محیط زیست به فعالیت های امنیتی می پرداختند نیز دستگیر شدند. در این حوزه اخبار چندی از سید امامی منتشر شد و ضدانقلاب نیز با رویه خاصی بر بی گناهی وی و شائبه خودکشی نبودن او در حال خبرپراکنی است. به نظر می رسد در مورد وی بایستی اخبار و اطلاعات بیشتری از سوی قوه قضائیه منتشر شود

 دادستان‌کل کشور در ورامین درخصوص موضوع سیدامامی، استاد دانشگاه  گفت: دشمنان برای به‌دست‌آوردن اطلاعات مهم کشور به‌ویژه در حوزه دفاعی هر کاری می‌کنند که نمونه آن را می‌توان در جریان نفوذ یکی از استادان دانشگاه در حوزه حفاظت از محیط‌زیست مشاهده کرد.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری افزود: این فرد با ورود به مراکز حساس کشور، اقدام به تهیه فیلم و ارسال آن به آمریکا و اسرائیل می‌کرد؛ کسی که به‌گفته رئیس دانشگاه با رفتار مناسب خود حتی احتمال چنین اقدامی را از خود دور کرده بود.

کاوه مدنی خروج مرموز از کشور
کاوه مدنی یکی از مدیران دوتابعیتی بود که با حکم عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور به سمت معاونت امور بین الملل، نوآوری و مشارکت فرهنگی این سازمان منصوب شده بود. وی بهمن ماه سال 96 طی پرونده امنیتی فعالان محیط زیست بازداشت شد. سپس عکس های غیر اخلاقی وی در فضای مجازی به طور گسترده منتشر شد. او به طور مشکوکی از کشور خارج شد و همانجا استعفای خود را اعلام کرد و کلانتری نیز مجبور به پذیرش استعفای وی شد.

کلانتری بعدها در گفتگویی نسبت به اتهامات کاوه مدنی مطالبات قابل تاملی بیان داشت. وی با استناد به هیئت تحقیق و تفحص تشکیل شده در دولت برای بررسی موضوع دستگیری این فعالان محیط زیستی، در مراسم روز تنوع زیستی مدعی شده بود که فعالان محیط زیستی که سال گذشته دستگیر شده‌اند جاسوس نیستند. موضوعی که با واکنش منفی قوه قضائیه روبرو شد. موضوع کاوه مدنی حتی منجر به سئوالات نمایندگان ملت از وزیر اطلاعات شده است. شفاف سازی درباره این موضوع جنجالی هم انتظار افکارعمومی است.

پرونده کرسنت به کجا رسید؟
در نیمه اسفند سال گذشته «هدایت الله خادمی» نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به جلسه خود با سخنگوی قوه قضاییه در توئیتر نوشت: « اژه ای از قطعی بودن حکم حبس برخی از متهمان کرسنت خبر داد و گفت بنا به دلائلی حکم فعلا اجرا نشده است.» این پرونده یکی از پرونده های مهم و دارای ابعاد مختلفی است. در اسفند ماه سال گذشته  محسن افتخاری در خصوص آخرین وضعیت بخشی از پرونده کرسنت که در دادگاه کیفری یک استان تهران مفتوح است، گفت: بخشی از پرونده کرسنت که مربوط به اتهامات دو تن از متهمان این پرونده است، در این دادگاه همچنان مفتوح است. وی افزود: هنوز حکمی در رابطه با این بخش از پرونده صادر نشده است. برای بسیاری از متهمان این پرونده حکم پیش از این صادر شده بود.

اینک دوباره کرسنت با استیضاح بیژن نامدار زنگنه مطرح شده است. البته استیضاح زنگنه به خاطر قرارداد شرکت نفتی توتال هم هست اما خادمی مطرح می کند که « قرارداد کرسنت و از دست رفتن بازار گاز در منطقه از محورهای این طرح است.»


کد مطلب: 621852

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/621852/پرونده-های-حسین-فریدون-مهدی-جهانگیری-کجا-انجامید-متهمانی-انظار-عمومی-حضور-می-یابند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com