دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

توافق برای بازگردانی آوارگان روهینگیا

چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 617853
دولت میانمار و نماینده سازمان ملل در این کشور توافق کردند حدود 700 هزار آواره روهینگیایی که سال گذشته بعد از حملات ارتش میانمار به بنگلادش گریخته بودند، امکان بازگشت امن به روهینگیا را داشته باشند.
به گزارش جهان نيوز، به نقل از فارس، میانمار و نماینده سازمان ملل توافقی را به امضا رساندند که می‌تواند زمینه‌ای برای بازگشت حدود 700 هزار مسلمان روهینگیایی به میانمار باشد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، امروز دولت میانمار و نماینده سازمان ملل یادداشت تفاهمی را به امضا رساندند که بر اساس آن مقرر شد چارچوب همکاری با هدف فراهم کردن شرایطی برای بازگشت داوطلبانه، امن، محترمانه و دائمی آوارگان روهینگیا فراهم شود. 

ماه نوامبر سال گذشته بعد از اوج فرار مردم روهینگیا به بنگلادش، میانمار و بنگلادش توافق کرده بودند برای بازگشت آوارگان روهینگیا همکاری کنند اما ترس از این وجود داشت که بدون نظارت بین‌المللی، زندگی آوارگان روهینگیا در میانمار بار دیگر به خطر بیافتد. 

نماینده سازمان ملل در میانمار گفت این اولین اقدام برای بازگردانی 700 هزار آواره روهینگیا است که نه تنها باید بازگردند بلکه باید شرایط برای بازگشت آنان، مانند داشتن هویت اجتماعی، امنیت، خدمات، محل زندگی و امکانات، فراهم گردد. 

همچنین بر اساس این توافق، امکانی برای سازمان ملل فراهم خواهد شد تا آژانس‌های پناه‌جویان، امکان دسترسی به ایالت راخین، محل زندگی مسلمانان روهینگیا را داشته باشد. 

گروه‌های حقوق بشری امیدوار نیستند که امکان بازگشت امن پناه‌جویان روهینگیا به میانمار فراهم شود. آن‌ها عدم تعهد ثابت از سوی دولت میانمار را عامل این عدم اطمینان می‌دانند. 

حدود 700 هزار مسلمان روهینگیایی سال گذشته به دلیل خشونت‌ها، تجاوز و کشتار ارتش میانمار از این کشور با قایق و یا پای پیاده به بنگلادش گریختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *