دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

سازمان ملل زنگ خطر را در لیبی به صدادرآورد

پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۴
کد مطلب: 616912
دفتر هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل متحد اعلام کرد که درگیری‌ها در شهر درنه در شرق لیبی و حملات هوایی و بمباران مناطق مسکونی در این شهر به حد بی‌سابقه‌ای رسیده است.
سازمان ملل زنگ خطر را در لیبی به صدادرآورد
به گزارش جهان نيوز، دفتر هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل متحد درباره کمبود شدید مواد غذایی و دارو در درنه واقع در شرق لیبی در پی درگیری‌های اخیر هشدار داد.

به گزارش الجزیره، دفتر هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل متحد اعلام کرد که درگیری‌ها در شهر درنه در شرق لیبی و حملات هوایی و بمباران مناطق مسکونی در این شهر به حد بی‌سابقه‌ای رسیده است.

این دفتر با اشاره به کبمود شدید مواد غذایی و دارو در شهر درنه در پی درگیری‌های جاری افزود: اب و برق شهر درنه قطع است و بیش از ۱۲۵ هزار نفر از ساکنان درنه فاقد برق و آب هستند.

چند روز قبل سازمان ملل از همه طرف‌های درگیر در لیبی خواست که اجازه ورود سازمان‌های بشردوستانه و کالا‌های ضروری به درنه که توسط نیرو‌های خلیفه حفتر فرمانده کل ارتش لیبی محاصره شده است، بدهند.

«ماریا ریبیرو» هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در لیبی گفت که کمبود دارو‌ها و لوازم پزشکی در درنه ادامه دارد و گزارش‌هایی نیز از کمبود مواد غذایی حکایت دارد.

نیرو‌های خلیفه حفتر از چندی قبل آزادسازی شهر درنه از دست گروه موسوم به مجلس شورای مجاهدین درنه وابسته به گروه تروریستی القاعده را آغاز کرده و طی این مدت موفق شده‌اند مناطقی را به کنترل خود در بیاورند.

همزمان با عملیات نیرو‌های خلیفه حفتر، مصر نیز چندین بار شهر درنه را هدف خود قرار داده است که بیشتر قربانیان این حملات غیرنظامیان بودند.

با توجه به اینکه نیرو‌های خلیفه حفتر همه ورودی‌های شهر درنه را محاصره کرده‌اند، این شهر با کمبود شدید مواد غذایی و گاز برای پخت غذا مواجه است.

ادامه اختلافات بین نخست‌وزیر تونس و پسر السبسی
اختلافات و تبادل اتهامات بین "یوسف الشاهد" نخست‌وزیر تونس و حافظ قائد السبسی رئیس اجرایی حزب نداء تونس که حزب حاکم در این کشور به‌شمار می‌رود، ادامه دارد به‌گونه‌ای که این اختلافات فراتر از بحران قدیمی در این حزب است و نشان دهنده سردرگمی شدید سیاسی و آینده مبهم نظام این کشور است.

الشاهد طی سخنانی السبسی پسر رئیس‌جمهور این کشور را به تلاش برای نابودی حزب نداء و صادرات بحران این حزب به نهاد‌های دولتی متهم کرد و خواستار اصلاح حزب در حمایت از توازن در عرصه سیاسی کشور شد.

وی گفت: گردانندگان حزب نداء تونس و در رأس آن‌ها حافظ قائد السبسی این حزب را نابود کرده و منجر شدند بسیاری از اشخاص شایسته از این حزب کنار بروند.

شاهد که از آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون نخست‌وزیر تونس است، معتقد است که بحران این حزب به نهاد‌های دولتی سرایت کرده و خطری برای این نهاد‌ها به شمار می‌رود.
حزب نداء تونس روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت کنونی درگیر بحرانی سیاسی شده و دیگر دولت وحدت ملی وجود ندارد.

این حزب همچنین از برخی طرف‌هایی که با تغییر دولت به بهانه حفظ ثبات مخالفت می‌کنند انتقاد کرد.
ناظران معتقدند که تلاش‌های یوسف الشاهد برای گسترش دامنه ائتلاف‌های خود و گرایش به سمت حزب النهضه و طرف‌های دیگر پارلمان و عرصه سیاسی و تلاش برای حفظ استقلال در تصمیم‌گیری‌های دولتی، منجر شده که حافظ السبسی او را به سرکشی علیه خود و حزب نداء متهم کند.

السبسی شاهد را به بکارگیری نهاد‌های حکومتی و مشاوران و رسانه‌ها برای تخریب چهره حزب نداء تونس برای خدمت به اهداف و برنامه‌های انتخاباتی قبلی متهم می‌کند.

پسر رئیس‌جمهور تونس و برخی طرف‌ها در حزب نداء معتقدند که شاهد به این حزب پشت کرده و برای ایجاد موازنه‌های جدید تلاش می‌کند و همین امر بحران بین او و بین حزب نداء را عمیقتر کرده است.

تحلیلگران معتقدند که بحران بین الشاهد و السبسی به روشنی بیانگر مقدار شکاف حاصل در حزب نداء تونس به‌ویژه بعد از شکست در انتخابات شورا‌های شهر و افزایش درگیری جناح‌ها و اختلاف بین طرف‌های این حزب است.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *