سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

کمک به روزنامه ایران با بودجه‌ای غیر از یارانه مستقیم

سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب: 610130
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با بودجه ای غیر از یارانه مستقیم و با ارجاع بودجه های مستقل به روزنامه ایران کمک کردیم.
کمک به روزنامه ایران با بودجه‌ای غیر از یارانه مستقیم
به گزارش جهان نيوز، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال نصرالله پژمان فر نماینده مشهد از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

این سوال در مورد علت تفکیک روزنامه ها و مطبوعات به دو دسته دولتی-عمومی و خصوصی بود.

پژمان فر گفت: بر اساس بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی باید تبعیضات ناروا رفع شود. در مصوبه سال ۸۸ هیئت وزیران نحوه پرداخت یارانه مطبوعات مشخص شده است. اما آنچه امروز وزارت ارشاد انجام می دهد، برخلاف مصوبه دولت است.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد اقدام به دسته بندی مطبوعات به دو دسته دولتی-عمومی و خصوصی شده است. چرا یارانه بعضی از نشریات که نهاد عمومی غیردولتی هستند، قطع شده است. چرا به بعضی از روزنامه ها که دولتی هستند مثل روزنامه ایران به شکل غیرمستقیم یارانه می دهید.

در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت یارانه ای از مطبوعات جایگزین حمایت از طریق سهمیه کاغذ شده است.

وی افزود: در سال ۸۸ حدود ۳۲۵۴ نشریه وجود داشت که در پایان سال ۹۶ مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیش از ۱۱ هزار نشریه رسید. این در حالی است که یارانه مطبوعات به کمتر از ۲ برابر افزایش یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: لذا مجبور بودیم تغییراتی در دستورالعمل ها ایجاد کنیم. یکی از تغییرات این بود که نشریاتی که دولتی هستند و نشریاتی که منابع دارند و می توانند روی پای خود بایستند مشمول یارانه نشوند.

وی ادامه داد: برنامه ششم توسعه و اصل ۴۴ قانون اساسی نیز دولت را مکلف به بخش خصوصی کرده است. بخش خصوصی در این سالها با افزایش هزینه کاغذ دچار مشکلاتی زیادی شده بود و به شدت تیراژ این نشریات کاهش یافته بود. لذا نیاز بود در این رقابت بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق بررسی اساسنامه نشریات، نشریات خصوصی و خصولتی را شناسایی کرد، گفت: از یک سو عدم تطابق تعداد مطبوعات و یارانه دولت و از سوی دیگر برنامه ششم توسعه و سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، وزارت فرهنگ را مکلف به حمایت از بخش خصوصی می کرد.

وی تاکید کرد: سیستم یارانه های وزارت فرهنگ، سیستم شفافی است و در این مدت یارانه هایی که به مطبوعات داده شده در راستای حمایت از بخش خصوصی بوده است.

وی افزود: اگر به جاهای دیگر از جمله روزنامه ایران کمک شده با بودجه ای غیر از یارانه مستقیم بوده و با ارجاع بودجه های مستقل برای کمک به خبرگزاری نظام و حاکمیت این اقدام صورت گرفته است.

در ادامه، نصرالله پژمان فر گفت: امروز در معاونت مطبوعات وزارت ارشاد روالی کاملاً سلیقه ای به عنوان دستورالعمل ملاک قرار گرفته و موجب شده حمایت های مورد نیاز از مطبوعات صورت نگیرد.

صالحی در بخش دیگری از دفاعیات خود گفت: وقتی منابع یارانه ای کمتر از دو برابر و تعداد مجوزها به بیش از ۳ برابر رسیده است و قانون به ما تکلیف کرده از نشریات محلی، کودک و نوجوان و دینی و دفاع مقدس ۳ برابر حمایت کنیم باید سازوکارها را تغییر داد.

وی ادامه داد: ۲ تصمیم می توانستیم اتخاذ کنیم. یا باید همچنان به صورت مساوی به نشریات دولتی و خصوصی یارانه می دادیم که در این صورت نشریات خصوصی روز به روز ضعیف تر می شدند یا قوانین حاکم بر آئین نامه ها را طبق برنامه های توسعه و اصل ۴۴ اصلاح کنیم.

وی با اشاره به آئین نامه وزارت ارشاد برای حمایت از مطبوعات با استفاده از آگهی های دولتی گفت: طبق آئین نامه ای مقرر شده است که هیچ وزارتخانه ای حق ندارد همه آگهی های خود را به روزنامه های دولتی بدهد و باید به همه روزنامه ها آگهی بدهند. علاوه بر این به هیچ وزارتخانه ای مجوز روزنامه و هفته نامه داده نشد و با این نگاه از بخش خصوصی حمایت کردیم.

پژمان فر در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: وظیفه دارم از کسانی که در حوزه خبر فعالیت می کنند حمایت کنم. هنوز مشکل بیمه خبرنگاران حل نشده است. خبرنگاران امنیت شغلی ندارند و حمایتی از آنها نمی شود. برخی خبرنگاران پاره وقت هستند، قرار بود قانون مشاغل سخت و زیان آور درباره آنها اجرا شود اما هنوز اجرا نشده است و برای خبرنگاران بیمه کارگری رد می شود.

وی خطاب به صالحی گفت: ما می خواهیم دست شما را بگیریم، نمی خواهیم مچ شما را بگیریم. باید در بحث اختصاص یارانه به مطبوعات، نظام و برنامه ریزی وجود داشته باشد. شما به برخی روزنامه های دولتی یارانه داده اید و یارانه برخی نشریات و روزنامه ها را قطع کرده اید.

وی تاکید کرد: حمایت شما از روزنامه ایران قابل مقایسه با هیچ روزنامه ای نیست. از این روزنامه ها در قالب آگهی ها و بیمه ها حمایت می کنید.

وی گفت: حقوق خبرنگاران ضایع شده، خانه مطبوعات که باید از حقوق صنفی مطبوعات و خبرنگاران دفاع کند، کارهای سیاسی می کند.

در پایان پژمان فر به شرط اینکه مشکلات یارانه مطبوعات حل شود از پاسخ های وزیر قانع شد.

منبع: مهر 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *