شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۲
۱۹
چرا ایران نتوانسته به تعهدات مالی خود عمل کند؟

آقای روحانی وقتی دولت با گونی دلار می آورد، بوئینگ نباید بپرد؟!

شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 607606
ما امسال برنامه‌ای برای تحویل هواپیمای بوئینگ به ایران نداریم و تحویل هواپیماها براساس فرایند دولتی آمریکا انجام خواهد شد. رئیس شرکت هواپیمایی بوئینگ این پیام را نیز داد که بوئینگ دیگر نگران بر هم خوردن قرارداد تحویل هواپیماها به ایران نیست که پیش از این می‌توانست تهدیدی برای صدها شغل و کاهش تقاضا شود. به گفته وی، هم اینک بوئینگ مشتریان جدیدی را برای هواپیماهای خود پیدا کرده است.
آقای روحانی وقتی دولت با گونی دلار می آورد، بوئینگ نباید بپرد؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: آذر سال 95 بود که پرورش، مدیر عامل وقت ایران ایر از نهایی شدن قرارداد خرید 80 فروند هواپیما از بوئینگ خبر داد. قراردادی که بعدها رقم 8 میلیارد دلاری برای آن مطرح شد. از سوی دیگر، خرداد سال گذشته نیز علایی مدیر عامل شرکت آسمان اعلام کرد که این شرکت بر سر خرید 30 فروند هواپیما با بوئینگ توافق و قرارداد نهایی به ارزش سه میلیارد دلار منعقد کرده است.

اما اخیرا شرکت بوئینگ اعلام کرد که با ابهام در وضعیت توافق هسته ای ایران و احتمال خروج آمریکا از برجام، تحویل سه هواپیمای جت ۷۷۷ به ایران ایر به بررسی بیشتر نیاز دارد و شاید با ایرلاین‌های دیگر جایگزین شود. مدیر عامل این شرکت نیز در توئیتی نوشت که تحویل نخستین بوئینگ 777 هما، که قرار بود این ماه انجام شود، به سال ٢٠١٩ موکول شده است.

وی همچنین در کنفرانسی خبری اعلام کرد که ما امسال برنامه‌ای برای تحویل هواپیمای بوئینگ به ایران نداریم و تحویل هواپیماها براساس فرایند دولتی آمریکا انجام خواهد شد. رئیس شرکت هواپیمایی بوئینگ این پیام را نیز داد که بوئینگ دیگر نگران بر هم خوردن قرارداد تحویل هواپیماها به ایران نیست که پیش از این می‌توانست تهدیدی برای صدها شغل و کاهش تقاضا شود. به گفته وی، هم اینک بوئینگ مشتریان جدیدی را برای هواپیماهای خود پیدا کرده است.

در این باره المانیتور در گزارشی اعلام کرد که بوئینگ قراردادهایی با دیگر خریداران از جمله رقبای ایران در حاشیه خلیج فارس امضا کرده است تا از شدت خسارت از دست دادن آن چه قرارداد 17 میلیارد دلاری با ایران می داند، بکاهد. بر اساس این گزارش، بوئینگ کشورهای دیگری نظیر امارات را برای فروش سفارش های ایران در نظر گرفته است. این شرکت قبلاً بر سر یک قرارداد بزرگ با امارات به ارزش 15.1 میلیارد دلار برای جت های مسافری جدیدش به نتیجه رسیده بود.(1)

چرا ایران نتوانست نتوانست به تعهداتش عمل کند؟
غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه‌و‌شهرسازی در امور حسابداری، حساب‌رسی و حاکمیت شرکتی، طی گفت‌وگوی از اثر مشكلات مالي بر اجرائي‌نشدن تعهدات از سوي ايران گفته است.

وی در باره  تاخیر تحويل هواپيما به ايران تا یک سال دیگر گفته است: تأخير را قبلا هم اعلام كرده بود. درحال‌حاضر رسما اين خبر را اعلام كرده است و چيز جديدي نيست. يك رابطه تجاري، دو طرف دارد. ما بايد پيش‌پرداخت را به‌موقع پرداخت مي‌كرديم تا آنها هم كار را شروع كنند و به موقع سفارش آماده شود. به دليل وجود مشكلات ناشي از تحريم، مشكلات مالي دولت و برخي مسائل بوروكراتيكي، همه دست‌ به ‌دست هم داده تا آن‌طوركه بايد و ‌شايد نتوانيم به تعهداتي كه از اول بر‌اساس آن برنامه تحويل گذاشته شده بود، عمل كنيم. 

وی درباره سرانجام تفاهم‌نامه شركت‌‎هاي ديگري از‌جمله آسمان و قشم‌اير هم با بویينگ نیز گفته است: در جريان جزئيات تفاهم آنها نيستم؛ اما احتمالا آنها هم با همين معضلات روبه‌رو هستند. نبود ‌امكان جابه‌جايي پول، تأمين مالي، فاينانس و ليزينگ كه شرايط خود را دارد، در‌ كنار ‌هم قرار گرفته‌اند.

این در حالیست که مسعود اسعدي‌ساماني، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، نيز ديگر مسئولي است كه درباره  دليل تأخير در تحويل هواپيما ها گفته است: بيشتر به مسائل مالي و تأمين فاينانس هواپيماها بازمي‌گردد!(2)

آقای روحانی وقتی دولت با گونی دلار می آورد، بوئینگ نباید بپرد؟!
حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور، چند روز قبل در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت که در سالن اجلاس سران برگزار شد،  نکات قابل تاملی درباره نحوه نقل و انتقال ارز به کشور بیان کرد که با سخنان قبلی خودش و دیگر دولتمردان در تناقض آشکار بود!

در حالی که دولتی‌ها تاکنون تداوم مشکلات نقل و انتقال ارز پسابرجام را انکار می کردند و یا حداقل تلاش می کردند که سانسور کنند، روحانی در نشست مدیران دولتی به این موضوع‌اشاره کرد و گفت : «نمی‌خواهم به صراحت نکاتی را بگویم، ممکن است برای بعضی‌ها خوشایند نباشد. من از سیستم ارز در گذشته چهار سال ناراضی بودم از سیستم فعلی هم خیلی خشنود نیستم. ما باید به سیستم سوم برسیم. چهار سال گذشته می‌رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می‌کردیم در هواپیما می‌گذاشتیم، بیمه می‌کردیم در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می‌آوردیم.

وی ادامه داد: «صبح چند گونی دلار را به صرافی‌ها می‌دادیم، صرافی‌ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم می‌کردند و به کی می‌دادند جنس‌هایی هست در میوه فروشی وقتی پرتقال می‌آید میوه‌های خوب را زیر می‌گذارد و می‌گوید قبلا فروختم، پرتقال خوب زیر می‌ماند برای از ما بهتران».

تاکنون ده ها بار فعالان اقتصادی و تاجران کشورمان در دوران پسابرجام  ارها از تداوم تحریم‌های بانکی علیه کشورمان انتقاد کرده اند. این در حالیست که مسئولان دولت در برخورد با این انتقادها گفته اند که کشور هیچ مشکلی در نقل و انتقال پول نفت و سایر منابع ارزی خود ندارد.

با این وجود وقتی دولت همچنان در نقل و انتقال ارز به کشور دچار مشکل است  و به علت حل نشدن مشکل نقل و انتقالات بانکی، مجبور به حمل اسکناس دلار به کشور با شرایط غیرعادی بوده‌، انتظار تامین مالی قرارداد بوئینگ نیز چندان تعجب برانگیز نیست.



پی نوشت:
1)http://khorasannews.com/newspaper/page/19806/14/611877/0
2)http://www.sharghdaily.ir/fa/main/detail/186319
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
روحانی دیگر به رأی نیاز ندارد
ریال لازم داشت که دلار و گرون کرد
...
علی
Iran, Islamic Republic of
درسته بخاطرهمین هم میگه ما موقع انتخابات دنبال رای نبودیم.خخخخخخخخخخخخخخخ. ...
Iran, Islamic Republic of
دنیا به ایران اعتماد کرده......
Iran, Islamic Republic of
ما به دنیایی که در آن قانون جنگل حاکم است اعتماد نداریم .
سرور
Iran, Islamic Republic of
والله آنچه عیان است همین دنیا مدنظر آقایان هم به ما اعتماد نکرده است.فقط مانده رییس جمهور چاد و نخست وزیر میکرونزی به ما بد و بیراه بگویند.
ترامپ و ماکرون و آنجلا و...و... و ... و ...که هر روز نوبتی فحش می دهند.برجام برای ما اعتباری در جهان نیاورد.دولتی ها و غالب مجلسی ها در آرزوی دیدن سراب باغ سیب و کلابی برجام هم حسرت می خورند.
برخی از آنها مانند ترکان یا آخوندی با تمام ضعفهایی که دارند اما با صداقت به این موضوع اذعان دارند.برخی هم مانند جهانگیری و خود روحانی و رییس و نایب رییس های مجلس در زمینه ناتوانی و بی مدیریتی دولت و عدم نظارت و برنامه ریزی درست مجلس در همه زمینه ها از جمله برجام تمامی مشکلات را گردن دیگران می اندازند و فرافکنی می کنند.
Iran, Islamic Republic of
واسه خاطر همیم هم آمریکا (یعنی دنیاتون) هر 4 ماه یه بار باید برجام رو تایید و بررسی کنه؟
Iran, Islamic Republic of
ممنون که نظر من رو کلاً سانسور کردی بدون ...
کلاً همینه. انقدر خفقان ایجاد میکنید تا فساد از همه جا بزنه بیرون. خدا ازتون راضی نباشه
Iran, Islamic Republic of
از اول هم مشخص بود که تحریم فروش هواپیما و قطعات آن به ایران لغو نمی شود برجام خسارت محض بود.
United Arab Emirates
مثلا اگه برجام نمیبود و حتی بمب اتمی هم داشتید چی میشد ؟
Iran, Islamic Republic of
می‌شدیم کره شمالی
Iran, Islamic Republic of
خنده دار است اول به فروشنده دشنام بدهی وبعد بگوید هواپیما میخریم من هم باشم نمیفروشم
Iran, Islamic Republic of
خخخع پس برجام بدفرجام برای چی بود ؟! برای بتن ریزی هسته ای وبــــــــــــــــس؟؟؟؟
علی
Netherlands
شما باشید میفروشید؟
Iran, Islamic Republic of
یکی بیاد جلو روم بگه مرگ بر تو

بعد بیاد جنسمو بخره و جیبشو خالی کنم

نه تنها تحریمش نمیکنم بلکه صورتش هم ماچ میکنم


عمو جان چقدر باید آمریکاییها تحقیرت کنن تا بیدار بشی؟
Iran, Islamic Republic of
اشتباه مثبت دادم
Iran, Islamic Republic of
دارن تعظیم می کنن. چرا متوجه نیستی؟ نکنه در آوردن برجام از سوی خدا اونم تا یوم القیامه شک داری؟
Iran, Islamic Republic of
اوضاعی که الان پیش امده مقصر همه هستند چون بلدنیستند سیاست بازی کنند و مرتب حزب مخالف را مقصر جلوه میدهند فکر می کنند با این حرف ها کار درست میشه لطفا بجای سنگ اندازی به طرف همدیگر فکر کنید چگونه مشکلات را باید حل کرد و کارها را به کاردان بسپارید
Iran, Islamic Republic of
خداکنه ترامپ برجامو پاره کنه هی دیگه برجام برجام نکنن خسته شدیم بابا مردمو گیر آوردین؟
Iran, Islamic Republic of
تمام دلارها یک راست رفت صرافی حسین فریدون؟!!! .