دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

حق‌شناس: ادبیات رییس‌جمهور پسندیده نیست

پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 597321
حسن روحانی منتقدان خود را بی عقل خواند این درحالی است که واعظ آشتیانی و حق شناس معتقدند که این اظهارات رییس جمهور پسندیده نیست.
حق‌شناس: ادبیات رییس‌جمهور پسندیده نیست
به گزارش جهان نيوز، حسن روحانی روز یکشنبه در مجمع بانک مرکزی منتقدان دولت خود را بی عقل عنوان کرد و گفت: مخالفت با دولت معنی ندارد و بیشتر مخالفت‌ها از روی کمبود عقل است، وقتی حساب میکنم می‌بینم کسانی با دولت مخالفت می‌کنند که از روی کم عقلی است. این توهین رییس جمهور به منتقدان خود در حالی است که وی همیشه سخن از نقد کردن و ایجاد فضای باز برای منتقدان به خصوص در ایام انتخابات سخن می‌گفت.

حجت الاسلام برای نخستین بار نیست که با الفاظ توهین آمیز متهم میکند و در گذشته از بستن دهان منتقدان به خدا پناه می‌برم، اقلیتی که سخنان آنان نیش دار است، کودکانه عمل می‌کنند، کم سواد، بی شناسنامه و ... استفاده کرده است.

این موضوع باعث واکنش‌های متعددی به صحبت‌های رییس جمهور شد که تمامی آن‌ها این نوع سخن گفتن را نفی کردند. حتی موافقان دولت اقای روحانی و افرادی که به او رای داده بودند نیز به این موضوع انتقاد دارند. البته باید گفت: شخص رییس جمهور که شعار دولتش تدبیر و امید است، بار‌ها رییس دولت قبل را به این گونه سخن گفتن متهم میکرد، اما گویی خود ایشان نیز در این راه قدم می‌زند.

در همین راستا، گفتگویی با دو با دوتن از کارشناسان اصلاح طلب و اصولگرا داشته است که بدین شرح است:

* به کار بردن واژه کم عقل در شان رییس جمهور نیست

محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف، در مورد اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر کم عقل خواندن منتقدان اظهار داشت: در گذشته روحانی با استفاده از برخی واژه‌هایی با لحن تند به مخالفان این فرصت را می‌داده که بتواند در مسیر درستی که دولت حرکت می‌کند، تهاجم را افزایش دهند. این امر عملا موجب می‌شود تا رییس‌جمهور نتواند از مواضع اصولی و درستی که دولت می‌پیماید، دفاع کند؛ لذا آقای روحانی باید در به کار بردن واژه‌هایش دقت کرده و اگر هم این واژه‌ها از زبانش بدون اختیار خارج شده، باید به نوعی درصدد جبران آن بربیاید. ایشان باید قبل از دیگران در مورد این مساله واکنش نشان دهد.

وی تصریح کرد: روحانی باید از مخاطبانش بابت به کار بردن چنین واژه‌ای عذرخواهی کند. تاکنون یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های دولت اصلاح‌طلب پذیرش نقد بوده است. دولت آقای روحانی نیز با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمد و در دوره ریاست‌جمهوری‌اش فضای نقد به دولت بسیار باز بوده است.

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: نقد دولت نه تنها مبارزه با دولت نیست بلکه کمک و همراهی با آن است. آقای روحانی حتی باید عده‌ای را استخدام کرده و به آن‌ها هزینه‌هایی را پرداخت کند تا به نقد عملکرد دولت بپردازند؛ لذا آقای رییس‌جمهور باید نسبت به منتقدان صبوری به خرج داده و همکاران خود را نیز به صبر، سعه صدر و تحمل نقد مخالف توصیه کند. به کار بردن واژه‌ای، چون «کمبود عقل» در شان رییس‌جمهوری نیست و او و همکارانش باید بیشتر مراقبت کنند تا بهانه‌ای را به دست منتقدان ندهند.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است برخی نقد‌ها از موضع مخالفت با منافع ملی مطرح شده باشد و چنین نتیجه‌ای به بار بیاورد، اما صحبت تند با مخالفان هم خیلی درست نیست و با منافع ملی سازگار نخواهد بود.

*با کم عقل خواندن منتقدین نمی‌توان انتظار برقراری عدالت باشیم

امیر رضا واعظ آشتیانی فعال اصولگرا در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف، در مورد اظهارات خیر حسن روحانی رییس جمهور در مورد منتقدین دولت گفت: متاسفانه رییس جمهور کشورمان رفتار و گفتارشان حکایت از این واقعیت دارد که دولت گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌های مردم و منتقدین ندارد و ادبیات گذشته خود را در مورد منتقدین تکرار می‌کند و منتقدین را بی عقل معرفی میکند.

وی تصریح کرد: وقتی که ایران جامعه ادبی است و رییس جمهور از الفاظ نادرستی از منتقدین استفاده می‌کند از سایر مردم چه انتظاری باید داشت.

این تحلیلگر اصولگرا خاطرنشان کرد: رییس اجرایی کشور با منتقدین دولت، که این انتقاد‌ها می‌تواند کاستی‌های دولت را برطرف کند، درست رفتار نکرده و ان‌ها را بی عقل می‌خواند چگونه می‌توان انتظار داشت که عدالت در چنین دولتی رعایت شود.

***همچنین حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به کم‌عقل خواندن منتقدان از سوی رئیس جمهور گفت: کم‌عقل خواندن منتقدان از سوی آقای رئیس جمهور نشان از یک پارادوکس موضعی و تضاد فکری در ایشان دارد.

وی با ذکر این نکته که به‌کارگیری این تعبیر در قبال منتقدان نشان از اعتقاد متزلزل روحانی به شعارهایش دارد و «مصداق دم خروس و قسم حضرت عباس» است، اظهار داشت: ایشان در نوبتی نقد را آزاد اعلام می‌کند و خود را ممنون منتقدان می‌داند و در نوبتی دیگر منتقدان را به جهنم حواله داده و آن‌ها را تازه‌به دوران رسیده و بی‌ریشه و بی‌شناسنامه می‌خواند.

بر اساس این گزارش، این درحالی است که رئیس دفتر رئیس جمهوری با انتقاد از برخی برداشت‌های نادرست و هدفمند از اظهارات دکتر روحانی در مجمع سالانه بانک مرکزی ضمن دعوت از سیاسیون و اصحاب رسانه به مطالعه دقیق مجموعه سخنان رئیس جمهوری، گفت: دولت و شخص آقای رئیس جمهور هم در عمل و هم در سخن همواره از نقد‌های دلسوزانه استقبال کرده و می‌کنند.

محمود واعظی با بیان اینکه رئیس جمهور در جملات قبل از فراز مورد بحث آشکارا به تلاش دشمنان نظام برای صدمه به امید و اعتماد مردم اشاره کرده اند گفت: بسیار روشن است که در جملات بعدی هم منظور ایشان دولت به معنای اعم و حاکمیتی آن و منظورشان از مخالفان، دشمنان و بدخواهان نظام است.

منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چه عجب یکی اصلاح طالبان ادبیات حرف زدن رئیس جمهور را تخطئه کرده علی برکت الله