يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

چرا نماز جمعه، خطبه دارد؟

پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب: 595360
چرا برای نماز جمعه خطبه قرار داده شده؟ و علّت این که امام جمعه بعد از اتمام خطبه اوّل می نشیند و سپس بر می خیزد و خطبه دوم را شروع می کند، چیست؟
چرا نماز جمعه، خطبه دارد؟
به گزارش جهان نيوز، در روایتی امام رضا علیه السّلام به بیان علّت قرار داده شدن خطبه برای نماز جمعه پرداخته و فرموده است:
«جمعه محلّ اجتماع عموم بوده لذا خداوند متعال خواسته است که امام جمعه سبب شود براى موعظه مردم و ترغیب نمودن آن ها به طاعت و ترس از گناه و انجام تکالیف و باز داشتنشان بر آن چه اراده دارند که عبارت باشد از مصلحت دین و دنیاى آن ها و نیز به ایشان خبر دهد از آفات و احوالى که در آن ها ضرر و منفعت آن ها مى ‌باشد در حالى که ائمّه جماعات در غیر جمعه فاعل این امور نمى ‌توانند باشند زیرا تنها امامى که منفصل از نماز و جدا از آن مى‌ تواند این امر را عملى سازد امام جمعه مى‌ باشد.[1]»

امّا علّت این که امام جمعه بعد از اتمام خطبه اوّل می نشیند و سپس برمی خیزد و خطبه دوم را شروع می کند این است که امام جمعه با این کار بین دو خطبه فاصله می اندازد تا دو خطبه صدق کند نه یک خطبه.


پی نوشت :
[1] - علل الشرائع-ترجمه ذهنى تهرانى، ج‌1، ص 839
کتاب پرسش ها و پاسخ های نماز، سید حسن موسوی (مرکز تخصصی نماز)
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *