کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه جنجال اخیر پیرامون درویش پاسداران نشین

چندخط درباره نسبت قطب دراویش گنابادی و سیاست

17 بهمن 1396 ساعت 13:02

از نیمه دهه هشتاد به بعد، حمایت های سیاسی مهدی کروبی از دراویش گنابادی پررنگ شد و کم‌کم عکسهای کروبی و تابنده هم منتشر می‌شود. این چتر حمایتی کروبی آنقدر برای دکتر تابنده مهم بود که در سال 88 اعلام کرد دراویش باید به کروبی رای دهند. توصیه‌ای که تیتر روزنامه اعتماد ملی هم شد.


گروه سیاسی جهان نیوز، امین فرج الهی: نام و کارنامه «دکتر نورعلی تابنده» در سیاست با «نهضت‌آزادی» پیوند خورده است. او پس از انقلاب در دولت موقت معاون وزارت ارشاد، و معاون وزارت دادگستری مدتی هم عضو هیات امنای سازمان حج و زیارت بوده است.

عباس امیرانتظام-سخنگوی دولت موقت و سفیر ایران در اسکاندیناوی- پس از دستگیری به جرم جاسوسی برای سفارت آمریکا چند نفر از جمله دکتر تابنده را برای وکالتش معرفی کرد. تابنده فروردین 60 در دونامه جداگانه خطاب به مهندس بازرگان و رئیس دادگاه، وکالت امیرانتظام را قبول میکند. او در بخشی از نامه‌اش به بازرگان می‌نویسد: «گرچه بواسطه محرمانه بودن مدافعات معظم‌له و علنی بودن تبلیغات علیه ایشان از جریان امر کاملا مطلع نیستم، ولی بعد از آنکه جنابعالی و سرور ارجمند دکتر یدالله سحابی و آقای سیداحمد صدر حاج سیدجوادی و سایرین ادای شهادت فرمودید و با توجه به اینکه جنبه استادی، راهنمایی و عدالت جنابعالی و آقای دکتر سحابی و سایرین از شهود، نه تنها بر من بلکه بر همه ملت محرز است و امام نیز قولا و فعلا این اعتقاد خود را ظاهر ساخته‌اند؛ دفاع از مشارالیه وظیفه اخلاقی و وجدانی همگان است...»

اعضای نهضت‌آزادی سال 64 جمعیت «دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران» را تشکیل می‌دهند که مهمترین کارویژه‌اش تضعیف انقلاب و جنگ با نامه‌نگاری و فضاسازی بین‌المللی علیه ایران است. دکتر تابنده از اعضای هیات موسس این جمعیت و نویسندگان نشریات آن است. آنها سال 69 نامه‌ای اعتراضی به هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت می‌نویسند که به «نامه نود امضایی» معروف می‌شود. دکتر تابنده هم جزو امضاکنندگان دستگیرشده این نامه توسط وزارت اطلاعات است.

تابنده پس از فوت محبوبعلیشاه در سال 75 با لقب «مجذوبعلیشاه» قطب دراویش گنابادی می‌شود. از نیمه دهه هشتاد به بعد، حمایت های سیاسی مهدی کروبی از دراویش گنابادی پررنگ شد و کم‌کم عکسهای کروبی و تابنده هم منتشر می‌شود. این چتر حمایتی کروبی آنقدر برای دکتر تابنده مهم بود که در سال 88 اعلام کرد دراویش باید به کروبی رای دهند. توصیه‌ای که تیتر روزنامه اعتماد ملی هم شد.

مصطفی آزمایش از چهره‌های فعال دراویش گنابادی که حضور پررنگی در رسانه‌های مختلف ضدانقلاب دارد اردیبهشت 89 در مصاحبه با سایت جرس گفت «براساس آماری که ما در اختیار داریم، دراویش گنابادی بیش از 4 میلیون نفر در ایران هستند و آنها همگی به آقای کروبی رای دادند و همین نشان می دهد که در این انتخابات چه تقلب آشکار و بینی صورت گرفته است.»

دکتر تابنده گهگاه در مراسمات نهضت آزادی هم حاضر می‌شود. از دیدارهای نوروزی گرفته تا مراسمات ختم و بزرگداشت. فروردین‌ماه93 وقتی تصویر خوش و بش او با ابراهیم‌یزدی در مراسم ختم باستانی‌پاریزی منتشر شد، سایت ندای آزادی نوشت «یادآور میشود دکتر نورعلی تابنده از فعالین سیاسی-اجتماعی ایران در پیش و پس از انقلاب اسلامی بوده و هستند. وی از جمله وکلا و حقوقدانانی هستند که به همراه زنده یاد صدر حاج سید جوادی دفاع از بسیاری از فعالین سیاسی قبل از انقلاب را در دادگاهای رژیم سلطنتی برعهده داشته اند و پس از انقلاب نیز از بنیان‌گذران و اعضا جمعیت دفاع از حقوق ملت ایران بودند. دکتر تابنده تحصیلکرده رشته حقوق در فرانسه هستند و سابقه آشنایی و همکاری ایشان با دکتر ابراهیم یزدی و نهضت آزادی ایران به سالهای پیش از انقلاب باز می‌گردد.» آخرین حضور او در محافل مرتبط با نهضت آزادی که توسط دروبین رسانه‌ها ثبت شد، ختم ابراهیم یزدی بود. 


کد مطلب: 589243

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/589243/چندخط-درباره-نسبت-قطب-دراویش-گنابادی-سیاست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com