کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از تزریق"دیسکوژل" ‌برای دیسک کمر چه می‌دانید؟

7 بهمن 1396 ساعت 11:23

دیسکوژل یک ماده بی‌خطر از جنس الکل است که در فضای دیسک تزریق می‌شود و بعد از تزریق سفت و حالتی پنبه‌ای پیدا می‌کند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از افکارنیوز، مهدی خواجوی جراح مغز و اعصاب در ارتباط با تزریق دیسکوژل اظهارداشت: دیسک بین مهره‌ای مانند تخم مرغ دارای یک بخش مرکزی مانند زرده و‌ سفیده تخم مرغ است که به آن هسته دیسک یا نوکلئوس می‌گویند و ‌یک پوسته دارد که آن را احاطه کرده است و آنولوس نام دارد.
 

وی افزود: در عین حال این ساختار تخم مرغی که مانند یک کمک فنر بین مهره‌های ما به دفع فشار ها کمک می‌کند، توسط  دو دیواره قوی در جلو و عقبش در سرجای خود محکم شده است و هرگاه این دیواره پاره شود و یا پوسته به علتی مانند ژنتیک یا فعالیت سنگین و سبک غلط زندگی آسیب ببیند، محتوای داخلی دیسک بیرون می‌زند و بر روی نخاع فشار وارد و باعث درد و علایم حسی و حرکتی می‌شود.

جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه علت درد مواد التهابی است که از بخش مرکزی دیسک بر روی ریشه‌های عصبی می‌ریزد و باعث التهاب ریشه عصبی می‌شود، افزود: دیسکوژل یک ماده بی‌خطر از جنس الکل است که در فضای دیسک تزریق می‌شود و بعد از تزریق سفت و حالتی پنبه‌ای پیدا می‌کند.

خواجوی ادامه داد: این خاصیت دیسکوژل باعث دو اتفاق می‌شود، یکی اینکه منافذ بخش پاره شده را در صورتی‌که محتویات دیسک وارد کانال نخاعی نشده باشد می‌بندد و از طریق کاهش ریخته شدن مواد التهابی بر روی اعصاب باعث بهبود درد می‌شود ، دوم اینکه همراه با خود وقتی سفت و جمع می‌شود ، بخش آبکی دیسک را جمع و به بهبود برجستگی دیسک و آزاد شدن کانال نخاعی کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: دیسکوژل در مواردی‌که محتویات دیسک پاره شده و در کانال نخاعی ریخته است و یا بیمار علایم حرکتی شامل ضعف عضلانی دارد به‌هیچ وجه کاربردی ندارد و در واقع نوعی روش بهبود درد است که فقط در بیمارانی‌ که دیسک برجسته و نه پاره شده دارند و به درمان‌های طبی و فیزیوتراپی پاسخ نداده اند، کاربرد دارد.

جراح مغز و اعصاب عنوان کرد: همچنین کاربرد دیگر آن در بیمارانی‌ است که به‌هیچ وجه تمایل به عمل جراحی ندارند یا به‌علت بیماری‌های زمینه‌ای بیهوشی برایشان خطرناک و با ریسک بالا همراه است و قادر به تحمل بیهوشی نیستند.

خواجوی خاطرنشان کرد: دیسکوژل یا لیزر تنها پس از مشاوره و معاینه دقیق و بررسی ام آر آی بیمار، شرایط جسمی و روحی بیمار و توضیح دقیق مزایا و معایب هر کدام از روش‌ها برای بیمار انجام پذیر است و نکته قابل توجه اینکه هرگز این روش‌ها جای جراحی را در بیمارانی‌که نیاز قطعی به جراحی دارند یا دچار ضعف عضلانی شده اند نمی‌گیرند.


کد مطلب: 585854

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/585854/تزریق-دیسکوژل-برای-دیسک-کمر-می-دانید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com