پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

از تزریق"دیسکوژل" ‌برای دیسک کمر چه می‌دانید؟

شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب: 585854
دیسکوژل یک ماده بی‌خطر از جنس الکل است که در فضای دیسک تزریق می‌شود و بعد از تزریق سفت و حالتی پنبه‌ای پیدا می‌کند.
از تزریق"دیسکوژل" ‌برای دیسک کمر چه می‌دانید؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از افکارنیوز، مهدی خواجوی جراح مغز و اعصاب در ارتباط با تزریق دیسکوژل اظهارداشت: دیسک بین مهره‌ای مانند تخم مرغ دارای یک بخش مرکزی مانند زرده و‌ سفیده تخم مرغ است که به آن هسته دیسک یا نوکلئوس می‌گویند و ‌یک پوسته دارد که آن را احاطه کرده است و آنولوس نام دارد.
 
وی افزود: در عین حال این ساختار تخم مرغی که مانند یک کمک فنر بین مهره‌های ما به دفع فشار ها کمک می‌کند، توسط  دو دیواره قوی در جلو و عقبش در سرجای خود محکم شده است و هرگاه این دیواره پاره شود و یا پوسته به علتی مانند ژنتیک یا فعالیت سنگین و سبک غلط زندگی آسیب ببیند، محتوای داخلی دیسک بیرون می‌زند و بر روی نخاع فشار وارد و باعث درد و علایم حسی و حرکتی می‌شود.

جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه علت درد مواد التهابی است که از بخش مرکزی دیسک بر روی ریشه‌های عصبی می‌ریزد و باعث التهاب ریشه عصبی می‌شود، افزود: دیسکوژل یک ماده بی‌خطر از جنس الکل است که در فضای دیسک تزریق می‌شود و بعد از تزریق سفت و حالتی پنبه‌ای پیدا می‌کند.

خواجوی ادامه داد: این خاصیت دیسکوژل باعث دو اتفاق می‌شود، یکی اینکه منافذ بخش پاره شده را در صورتی‌که محتویات دیسک وارد کانال نخاعی نشده باشد می‌بندد و از طریق کاهش ریخته شدن مواد التهابی بر روی اعصاب باعث بهبود درد می‌شود ، دوم اینکه همراه با خود وقتی سفت و جمع می‌شود ، بخش آبکی دیسک را جمع و به بهبود برجستگی دیسک و آزاد شدن کانال نخاعی کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: دیسکوژل در مواردی‌که محتویات دیسک پاره شده و در کانال نخاعی ریخته است و یا بیمار علایم حرکتی شامل ضعف عضلانی دارد به‌هیچ وجه کاربردی ندارد و در واقع نوعی روش بهبود درد است که فقط در بیمارانی‌ که دیسک برجسته و نه پاره شده دارند و به درمان‌های طبی و فیزیوتراپی پاسخ نداده اند، کاربرد دارد.

جراح مغز و اعصاب عنوان کرد: همچنین کاربرد دیگر آن در بیمارانی‌ است که به‌هیچ وجه تمایل به عمل جراحی ندارند یا به‌علت بیماری‌های زمینه‌ای بیهوشی برایشان خطرناک و با ریسک بالا همراه است و قادر به تحمل بیهوشی نیستند.

خواجوی خاطرنشان کرد: دیسکوژل یا لیزر تنها پس از مشاوره و معاینه دقیق و بررسی ام آر آی بیمار، شرایط جسمی و روحی بیمار و توضیح دقیق مزایا و معایب هر کدام از روش‌ها برای بیمار انجام پذیر است و نکته قابل توجه اینکه هرگز این روش‌ها جای جراحی را در بیمارانی‌که نیاز قطعی به جراحی دارند یا دچار ضعف عضلانی شده اند نمی‌گیرند.

     
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *