جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

بسته بندی نا‌مناسب ماتع صادرات‌محصولات کشاورزی

سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 580316
ایران در زمینه تولید محصولات کشاورزی رتبه خوبی را خود اختصاص داده، اما با وجود مشکلاتی، چون نداشتن بسته بندی مناسب محصولات برخی از بازار‌های هدف را از دست داده است.
بسته بندی نا‌مناسب ماتع صادرات‌محصولات کشاورزی
به گزارش جهان نيوز، درحال حاضر ایران یکی از ۷ کشور بزرگ تولید کننده محصولات باغی و کشاورزی از جمله پسته، خرما، انار، سیب و کیوی محسوب می‌شود، ولی در زمینه صادرات محصولات رتبه قابل قبولی در جهان نصیب خود نکرده است.
 
نبود بازار‌های هدف صادرات یکی از مهمترین مشکلات در سرراه صادرکنندگان محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و در این زمینه ضرر اصلی متوجه کشاورزان و باغداران می‌شود.

در این میان باید زیرساخت‌های صادراتی اصلاح شود و برای تشویق تولیدکنندگان یارانه به سمت صادرات محصولات کشاورزی و باغی فرستاده شود و از طرفی همکاری دوجانبه با کشور‌های همسایه در راستای صادرات محصولات کشاورزی توسعه یابد.

دراین زمینه رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: متاسفانه هنوز در جهت صادرات محصولات کشاورزی هیچ برنامه مدونی وجود ندارد و به همین دلیل صادرکنندگان سردرگم هستند و این یکی از ضعف‌های بزرگ در بخش صادرات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.

نورانی تولید و بسته بندی سنتی را در بحث صادرات محصولات کشاورزی و پیدا کردن بازار‌های صادراتی تاثیر گذار می‌داند و معتقد است تا زمانی که تولید و بسته بندی به صورت سنتی انجام می‌شود هزینه تمام شده برای کشاورزان بالا می‌رود و این امر دلیلی بر کاهش صادرات محصولات کشاورزی است.

وی با انتقاد از اینکه در بحث صادرات محصولات کشاورزی هیچ تضمینی برای تولید کننده وجود ندارد اظهار کرد: کشاورز با کلی زحمت محصول را تولید می‌کند، ولی نامشخص بودن بازار‌های صادراتی و اینکه چه محصولی بازار صادراتی خوبی دارد انگیزه کشاورز را برای تولید کاهش می‌دهد و این نکته حائز اهمیت است که کشاورز فقط باید به تولید فکر کند و دغدغه‌ای برای صادرات محصولات خود نداشته باشد.

در بحث هزینه‌های تمام شده برای کشاورز و ارزش ریالی محصولات صادر شده نیز مشکلاتی کشاورزان را رنج می‌دهد که می‌توان به هزینه‌های تمام شده در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و باید نگاه ویژه‌ای به نرخ تورم و نرخ ارز شود تا در این بین قیمت‌های صادراتی ثبت شده در گمرک نیز اصلاح شود.

در بعضی موارد کشاورزان از قیمت‌های صادراتی پایین محصولات کشاورزی رضایت ندارند و با بالارفتن قیمت تمام شده محصولات کشاورزی در پی افزایش حق کارگر و موارد دیگر مسلم است که قیمت صادراتی محصولات برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد از این روز برای مناسب بودن قیمت محصولات کشاورزی برای صادرکننده باید نگاه ویژه‌ای به ارزش صادراتی محصولات و نرخ تورم داشت.

در کنار بحث بسته بندی و هزینه‌های تمام شده و مشکلات دیگر که تولیدکنندگان با آن روبرو هستند مساله فرآوری محصولات کشاورزی نیز مطرح می‌شود که این موضوع می‌تواند ارز آوری قابل توجهی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد، اما متاسفانه به فرآوری محصولات کشاورزی توجه ویژه‌ای نمی‌شود.

منبع:میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *