دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در نشست خبری:

مكان برگزاری نمايشگاه کتاب با نظر صنوف تغییر کرد

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب: 580108
جوادی گفت: ما با نظر صنوف‌ مختلف نشر و بررسی پیشنهاد‌های آنها، تصمیم به تغییر مکان برگزاری نمایشگاه کتاب گرفتیم.
مكان برگزاری نمايشگاه کتاب با نظر صنوف تغییر کرد
به گزارش جهان نيوز، نشست خبری محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، در سالن كنفرانس این وزارتخانه برگزار شد.

محسن جوادی ابتدا ضمن اشاره به ١٤ رویكرد مشخص شده در دوره معاونت پیشین عنوان كرد: صالحی وزیر فعلی و معاون فرهنگی ارشاد در دوره گذشته، ١٤ رویكرد را برای معاونت فرهنگی مشخص كرده است. یكی از این رویكردها ترویج كتابخوانی است كه ما در راستای این مسیر فعالیت های بسیاری انجام دادیم. به عنوان مثال؛ طرح های پاییزه، برگزاری جام های كتابخوانی در روستاهای مختلف انجام شده است.

وی ادامه داد: ما در بحث ساختار اداره كتاب نوسازی لازم را انجام داده‌ایم و ضوابط را شفاف‌سازی كرده‌ایم. به گونه‌ای كه در نتیجه آن فاصله توقف كتاب برای دریافت مجوز كوتاه می‌شود.

جوادی تصریح كرد: ما برای حمایت‌ از كتابفروشی‌ها هم برنامه هایی داریم؛ مثلا درصدد پایین آوردن خدمات شهری چون آب و برق هستیم. یارانه‌های كتاب هم بیش از این نخواهد شد و تا جایی كه بتوانیم سیاستمان حمایت از كتابفروشی‌هاست.

وی درباره رویكرد کاری بنیاد شعر و ادبیات داستانی اظهار داشت: سیاست و كار اصلی بنیاد، حفظ ادبیات داستانی و میراث داستانی كشور است؛ اما نقدهایی هم به عملکرد این مجموعه وارد شده. ولی طی برداشت‌های  من این مجموعه طبق اصول خود پیش می‌رود و برنامه‌های متعددی در روستاها دارد. در مورد داوری جایزه جلال هم باید بگویم كه هر کجا داوری وجود داشته،  انتقادهایی هم در پی آن وجود دارد. به نظرم  داورهای این جایزه ادبی اهل فن هستند.

جوادی درباره تغییر مكان نمایشگاه كتاب اظهار داشت: صنوف‌ نقش بسیاری در این تغییر داشتند و ما هم پیشنهاد آنها را بررسی كردیم. خوشبختانه به طور کلی مصلی ساخت و سازهای خوبی در این مدت داشته است و نود هزار متر فضای مسقف دارد. ما در نظر داریم که شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که خانواده‌ها و صنوف از برگزاری نمایشگاه راضی باشند.

وی در ادامه به موضوع شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: هفته گذشته جلسه اول  شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب تشکیل شد و جلسه دوم هم ظرف هفته آتی برگزار می‌شود. ما تنها به عنوان میزبان در خدمت تشکل‌ها هستیم و دخالتی در برگزاری نمایشگاه نداریم. تاکید بنده این بود روند واگذاری‌ امور به تشکل‌های نشر همچون گذشته باقی بماند و حتی اگر بتوانیم واگذاری‌ها را بیشتر کنیم. معتقدم بهتر است در مسیر واگذاری امور به تشکل‌ها قدم برداریم و دخالت و تصدی خود را کاهش دهیم.

جوادی تصریح کرد: ما از میزان واگذاری امور به تشکل‌ها در سال قبل، عقب‌تر نخواهیم رفت؛ بلکه سیر واگذاری را تسهیل خواهیم کرد. البته اشکالاتی هم وجود دارد که باید مرتفع کرد، اما این مسیر را به عقب بر نمی‌گردیم. اگر تا پیش از این شش کمیته را واگذار کرده بودیم، این مسیر را ادامه می‌دهیم و پیش می‌رویم. اختلاف در هر صنفی وجود دارد، در تمام تشکل‌ها هست و فقط مختص ناشران نیست؛ چون حوزه نشر حوزه اقتصادی هم هست و در آن رقابت وجود دارد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و برپایی نمایشگاه‌های استانی خاطرنشان کرد: مسیر تمرکز‌زدایی درباره این دو نمایشگاه پیگیری شده است. البته مسیر حرکت ما در این سال‌ها همواره رو به جلو نبوده است؛ زمانی موفق بوده و زمانی نبوده‌ایم. با این وجود، در تلاشیم از همه این راه‌ها برای ترویج کتابخوانی استفاده کنیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *