يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

شاخص نرخ بیکاری تا پایان ماه جاری اعلام می‌شود

سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 576471
رئیس مرکز آمار ایران از اعلام شاخص نرخ بیکاری تا پایان دی ماه خبر داد.
شاخص نرخ بیکاری تا پایان ماه جاری اعلام می‌شود
به گزارش جهان نيوز، امید پارسا رئیس مرکز آمار ایران در همایش تخصصی نقش و اهمیت مدرن‌سازی نظام مالیاتی که امروز (سه‌شنبه 5دی) در سالن همایش‌های مرکز آمار ایران برگزار شد، اظهار کرد: بدیهی‌های یک نظام آماری در ایران هنوز به خوبی شناخته نشده است و نمونه این موضوع را می‌توان در قانون اساسی دید، زیرا یک بخش از قانون مأموران آماری را موکلف به ارائه داده‌ها به نهادهای دولتی کرده است؛ اما داده متناسب با نیاز سیاست‌گذاران نیازمند شرایطی است که مرکز آمار از کسب آن شرایط به دلیل نبود هماهنگی و تأمین منابع مالی کافی بی بهره مانده است.

پارسا افزود: آمار استاندارد از اطلاعات فردی تجمیع شده و در نهایت تبدیل به شاخص‌ها و نمادها می‌شود که مرکز آمار تا مراحل مربوط به تهیه شاخص به خوبی پیش رفته؛ اما برای تهیه شاخص‌هایی مطابق استانداردهای جهانی نیازمند تحول در تمام ارکان سهیم هستیم و این امر تنها با اراده مرکز آمار محقق نمی‌شود.
رئیس مرکز آمار افزود: جهت‌گیری آمارهای روز دنیا به سوی استفاده از اپن دیتا ( داده های باز) است؛ اما در ایران با وجود قوانین فعلی اجرای این امر ممکن نیست.

پارسا گفت: متأسفانه برخی از دستگاه ها به اصطلاح گوششان بدهکار مصوب های شورای عالی نیست و با وجود تأکیدهای فراوان در خصوص قراردهی داده‌های مورد نیاز مرکز آمار، هماهنگی و همکاری‌های لازم را ندارند و با استفاده بی‌مورد از برچسب "اطلاعات محرمانه" از ارائه اطلاعات سر باز می‌زنند.

وی در خصوص گلایه برخی از نمایندگان مردم در شورای مجلس اسلامی درباره  به روز نبودن اطلاعات آماری که در اختیار سیاستگذاران قرار داده می شود، مطرح کرد: لازمه ارتقای سطح آماری کشور، تقویت منابع مالی و انسانی در راستای اهداف است؛ اما در حال حاضر در بخش مالی بسیار ضعیف هستیم و با افزایش سنواتی بودجه نمی توان آمارهایی را متناسب با شرایط روز ارائه کرد.

پارسا تأکید کرد: مرکز آمار ایران با بکارگیری امکانات سخت افزاری، نرم افزاری و منابع مختلف می تواند همگام با استانداردهای روز دنیا به تشریح شاخص ها بپردازد؛ اما برای اجرای چنین امری حداقل بودجه مرکز آمار باید 2 برابر افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به دست آوردهای اخیر مرکز آمار، گفت: مرکز آمار ایران توانسته سال پایه را از سال 76 به 90 برساند و با گذر اندکی زمان این شاخص را به روزتر از پیش کند و سال پایه را در این برهه زمانی به شاخص پایه سال 95 برساند.

رئیس مرکز آمار ایران یادآور شد: شاخص‌های تورم دهکی یکی از نیازهای مهم سیاست‌گذاران بوده که با تلاش‌های بی‌همتای مأموران آماری شاخص‌های تورمی  با تفکیک اقشار مختلف جامعه تهیه شد و اکنون نوید اعلام شاخص نرخ بیکاری را تا پایان دی ماه سال جاری می دهم.

وی مطرح کرد: نابغه‌های آماری را باید برای پیشرفت اهداف خود حفظ کنیم؛ اما با شرایط فعلی این امر بعید به نظر می رسد، بنابراین عزم سیاسی نظام ها نخستین گام در این راستا است.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: ارائه آمار با کیفیت و به هنگام در مقایسه با سال‌های گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده؛ اما برای رسیدن به وضع مطلوب و تطابق با استاندارد های روز دنیا بسیار عقب مانده ایم و با تحول در اجزای نظام می توان این دست آورد را به‌دست آوریم.

پارسا گفت: حدود 30 درصد از دست اندرکاران مرکز آمار مفهوم مدرن سازی نظام آماری را درک کرده اند و با روحیه جهادی به نحوی بی‌قید و شرط شرایط را برای رسیدن به اهداف مذکور در کنار یکدیگر می چینند و به استقبال آینده می‌روند؛ اما برای استفاده از حداکثر توان مرکز آمار نیازمند توجه نمایندگان مجلس است.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *