شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

سایه سرد تجملات بر گرمی شب یلدا +تصاویر

چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 574755
تجملات و هزینه‌های گزاف، هدف اصلی شب یلدا را به حاشیه می‌برند.
سایه سرد تجملات بر گرمی شب یلدا +تصاویر
به گزارش جهان نيوز، شب یلدا فرصتی است برای تجدید دیدار با اقوام و آشنایانی که در زندگی روزمره، کمتر امکان دیدار آنان را داریم. چه بهتر که در این شب، از رسم و رسوم اشتباهی که باعث دور شدن از هدف اصلی این شب می‌شود، دور شویم.

آخرین شب فصل پاییز، کمی بیشتر از شب‌های دیگر سال طول می‌کشد که این اتفاق باعث شده، گذشتگان از فرصتی که این شب سرد پاییزی در اختیارشان می‌گذارد، استفاده کنند و پایه رسمی زیبا را بنا نهند تا اقوام دور هم جمع شوند و این شب را در کنار هم به خوشی بگذارنند.

گذراندن این شب طولانی همراه است با خوردن آجیل و شیرینی و در کنار آن، شاهنامه خوانی؛ سنتی که در گذشته در کمال سادگی و صفا برگزار می‌شد.  اما مدتی است که برخی با وارد کردن رسمی غلط به این شب، آن را از هدف اصلی دور کرده‌اند.

عده‌ای اندک، با وارد کردن تجملات و صرف هزینه‌های گزاف، شب یلدا را به گونه‌ای می‌گذرانند که ذره‌ای از آن در سنت پیشینیان دیده نمی‌شود. هزینه های میوه آرایی سر به فلک کشیده، تزئینات عجیب و غیرمعمول و سفره های رنگین، مواردی هستند که هدف اصلی این شب را به حاشیه برده‌اند؛ شبی که هدف آن دیدار و خاطره گویی در کنار اقوام و آشنایان است.
 سایه سرد تجملات، بر گرمی شب یلدا
 سفره آرایی و تزئین میوه، سنتی زیبا در این شب است و شایسته است که میزبانان، با توجه به این عمل بر زیبایی‌های شب یلدای خود و مهمانان بیفزایند؛ اما مشکل اصلی اینجاست که این سفره آرایی‌ها، به اسراف منجر می‌گردد. یادمان باشد که افراد زیادی، این شب را مانند شب‌های دیگرشان، با گرسنگی به صبح می‌رسانند و روا نیست که با اسراف، نسبت به نعمت های خداوند اینگونه ناشکری کنیم.
 
سایه سرد تجملات، بر گرمی شب یلدا
 متأسفانه برخی معتقدند که این سبدهای پر از میوه، ارزش این شب را تعیین می‌کنند و تمام تلاش خود را برای پر رونق کردن سفره‌ها و سبدهای میوه به کار می‌برند. مردم در شب یلدا سعی کنند با تاسی به سیره و آیین رسول اکرم (ص) برای صله رحم همت ورزیده و با دوری از تجملات یلدایی، رسوم قدیم را زنده کنند و در احیای آیین نیاکان خود بکوشند و اگر قصد برپا کردن یلدای مجلل را در سر دارند، هزینه آن را با جوانان فقیر تقسیم کرده و آن را صرف امور خیر نمایند تا با نشاندن خنده بر لبان فقرا، شب اول زمستان یا شب چله آن ها یلدایی تر شود.

شب های طولانی زمستان، فرصتی برای تقرب به درگاه الهی است. شایسته است که در این شب ها، مخصوصا شب یلدا که طولانی ترین شب سال است، از اسراف که بر ترک آن تأکید فراوانی شده دوری کنیم. امام صادق (ع) این فرصت نیکو را این گونه معرفی می‌کند:

«زمستان، بهار مؤمن است. شب هایش طولانی است که برای عبادت نیمه شب از آن کمک می‌گیرد و روزهایش کوتاه است که برای روزه گرفتن از آن مدد می‌جوید».
 سایه سرد تجملات، بر گرمی شب یلدا + تصاویر
 ما ایرانیان، آیین‌های زیبایی داریم، که با دقت در آنان می‌توان توجه و پایبندی پیشینیان به قناعت و دوری از اسراف را فهمید، و چه زیباست که رسم و رسوم را حفظ نماییم و بدون هیچ رسم غلطی آنان را بجا آوریم.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *