يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

رگ سفید منتظر تمام شدن نفت برای خاموش شدن

سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 574462
پس از یازده حمله به چاه 147 برای مهار آتش و شکست یازده باره آن؛ خبرهایی از نا امیدی تیم مدیریت مهارکننده آتش چاه 147 میدان رگ سفید به گوش می رسد که موجب شده است کارگاه عملیات مهار چاه رگ سفید از دوشنبه 27 آذر ماه به حالت نیمه تعطیل درآید.
رگ سفید منتظر تمام شدن نفت برای خاموش شدن
به گزارش جهان نيوز، پس از یازده حمله به چاه 147 برای مهار آتش و شکست یازده باره آن؛ خبرهایی از ناامیدی تیم مدیریت مهارکننده آتش چاه 147 میدان رگ سفید به گوش می رسد که موجب شده است کارگاه عملیات مهار چاه رگ سفید از دوشنبه 27 آذر ماه به حالت نیمه تعطیل دربیاید.

یک منبع آگاه در همین رابطه به خبرنگار فارس گفت طی دو روز گذشته دو عملیات برای کشتن چاه از سطح انجام شد که هر دو عملیات در همان لحظات نخست شکست خورد.

وی ادامه داد نکته تاسف انگیز در این عملیات‌، چپ شدن بوم‌ها و اتی واگن‌ها بود که هم اکنون کارکنان در حال پاکسازی آثار بجامانده از این اتفاق هستند و به دستور مدیریت اصلی این عملیات و با نظارت جدی حراست، هیچ عکس و فیلمی از اتفاقات رخ داده ثبت نشده است.

این منبع آگاه ادامه داد: در حال حاضر تعداد کمی از کارکنان مناطق نفتخیز جنوب برای پاکسازی منطقه حضور دارند و مابقی برای استراحت به شهرهای خود بازگشته و چاه همچنان شعله ور است.

این منبع آگاه تصریح کرد: این در حالی است که طبق روال عادی٬ پس از هر عملیات ناموفق مهار، کارگران دوباره بر روی دستگاه‌ها و استینگر مستقر می‌شوند و فعالیت‌هایی همچون جوشکاری و یا اصلاحات لازم را انجام می‌دهند،اما پس از آخرین عملیات انجام گرفته این تلاشگران در محل کار خود مستقر نشدند.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر مدیران مستقر بر روی این چاه عملیات جدیدی را در دست اقدام ندارند ادامه داد: ظاهرا تصمیم گرفته شده است کنترل چاه 147 رگ سفید بصورت Bottom Kill صورت گیرد که به گفته مسئولان حاضر در منطقه٬ چاه 147 از این روش تا ده روز دیگر مهار می‌شود.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: محاسبات اشتباه در طراحی و وزن استینگر و مختصات اتی واگن از یک سو و اشتباهات مکرر در تزریق سیال از سوی دیگر، نقش اصلی را در شکست عملیات‌ها داشته است بطوری که اتی واگن‌ها در جریان این عملیات‌ها آسیب جدی دیده‌ و استینگرها هم غیرقابل استفاده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار فارس این چاه 50 روز است که در آتش شعله ور است و حدود 50 میلیون دلار از منابع کشور را سوزانده است.در حالی که جمعی از متخصصان صنعت حفاری رسما به وزیر نفت اعلام کرده بودند آماده مهار این چاه هستند ولی ظاهرا به دلایل سیاسی این اتفاق رخ نداده است.

پیگیری خبرنگار فارس حاکی است اگر تا 10 روز آینده آتش چاه مهار نشود احتمال ورود خارجی ها برای مهار این چاه دور از ذهن نیست در صورتی که متخصصان شرکت ملی حفاری در گذشته سابقه مهار آتش چاه های نفت کویت، چاه‌های آتش گرفته نفت و گاز در دوران دفاع مقدس را در کارنامه کاری خود دارند.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *