شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۱
۲۷

مقایسه حاج قاسم و دیگران در مواجهه با بدحجابی

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۱
کد مطلب: 571595
به نظر می‌رسد این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به نگاه‌های حاج قاسم به مسائل فرهنگی نیازمندیم.
مقایسه حاج قاسم و دیگران در مواجهه با بدحجابی
گروه فرهنگی جهان نيوز ، محسن مهدیان:مرداد ماه بود که انتشار جمله ای از حاج قاسم سلیمانی توجهات را به خود جلب کرد: «این ها بچه های من و شما هستند. ممکن است ظاهرشان مناسب نباشد، اما باطن خوبی دارند....»

اما روز گذشته سخنان حاج قاسم یک گام جلوتر برداشت: "امروز حتی کسانی که ظاهر دینی ندارند، دلبستگی شدیدی به رهبری و انقلاب دارند"

یکبارعبور از ظاهرگرایی و توجه به باطن و مرحله بعد، اشاره به یک اعتقاد ناب و ارزشمند.
این سخنان را چطور تحلیل می کنیم؟
 نگاه رایج درباره بدحجابی "میان متدینین" وجود دارد.
نگاه اول دین را صرفا در ظواهر می بیند. نه اینکه به دیگر ابعاد دین بی توجه باشد، اما وزن ظاهر چشم شان پر می کند. مطابق این نگاه رشد بی حجابی در کشور یعنی رشد بی دینی. این نگاه دو سبک بروز و ظهور اجتماعی دارد. یک سبک معتقد به برخوردهای خشن و تقابلی است و بخش دیگر معتقدست برخورد خشن هم جواب نمی دهد و عملا در حال سقوطیم. هر دو نگاه در ظاهرگرائی متوقت شدند.

اما نگاه دوم که اخیرا رشدی هم داشته است، می گوید اصلا بی حجابی اهمیت ندارد. در سیره اهل بیت هم حجاب هیچگاه موضوعیت نداشته است. معتقد است جمهوری اسلامی از ابتدا نباید حجاب را اجباری می کرد. الان هم معتقدند بی حجابی مهم نسیت، مثلا به فساد اقتصادی بپردازید.

اما نگاه بینابینی وجود دارد که دارای ریشه های عمیق معرفتی است و آثارش را می توان در سخنان حاج قاسم مشاهده کرد. این نگاه حجاب را یک اصل مسلم دینی می داند. از آن مهمتر ضرورت آنرا برای جامعه اسلامی با دلائل متقن دینی و منطقی اثبات می کند. بالاتر اینکه بدحجابی را یک عارضه و آسیب می داند و اصلاح آنرا کنار نمی گذارد؛ اما اعتقاد دارد دینداری دارای یک نظام شاخص ها با اوزان متفاوت است.

این نگاه معتقد است اگرچه حجاب اهمیت دارد، اما دینداری متوقف به ظاهر و مناسک نیست که اگر اینطور بود دینداری جاهلانه عربستان از همه جلوتر بود.

این نگاه معرفتی معتقد است دینداری دارای شاخص هائی است که هرکدام سهم روشنی در نظام تکوین الهی دارند. در این باره حرف بسیارست اما مختصر اینکه دین افراد را باید با میزان حب و بغض شان به ظلم دید. فرمود: هل الایمان الا الحب و البغض؟ باید با قرب و بعدشان به ولایت اهل بیت دید. باید با شدت و ضعف توجه شان به معنویت سنجید. رهبری می گوید "این خانمی که شما می گوئید بی حجاب، در مراسم شرکت کرده و اشک هم میریزد. چرا باید طرد شود؟" در این سبک دینداری خدمت به جامعه و کمک کردن یعنی عبور از منیت و این "خودگذشتگی اجتماعی" می تواند در مسیر الهی شدن باشد و سکوی رشد و درونی فرد.

این نگاه نقص را می بیند، اما گرفتار ظواهر نمی شود و شاخص های کلیدی را مورد اعتنا قرار می دهد. نظام تربیتی را نه "تقابل" و نه "سهل انگاری" بلکه "مدارا" می بیند؛ دقیقتر اینکه بر نکات مثبت و با اهمیت تر تمرکز می کند و آنهارا مبنای اصلاح ظواهر قرار می دهد.

حالا جمله حاج قاسم را یکبار دیگر مرور کنید: " دلشان با رهبری و انقلاب است" و این جمله امام را بخاطر بیاورید که فرمود "اسلام روی زمین حکومت اسلامی است". با این نگاه کسی که دلش با انقلاب است؛ یا نسبت به دشمنی استکبار بغض دارد و یا دینداریش را با حب ولایت گره زده است که فرمود "بنا عبدالله و بنا عرف الله" را باید سر دست گرفت؛ باید احترام کرد.

این نگاه حاج قاسم، باید نقشه راه جدید جریان انقلاب باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
Iran, Islamic Republic of
همین خانمی که دلش با خدا و رهبریست چون بی حجاب است (که بدان بد حجاب می گویند) و یا آرایش می کند و... چون گناهش اجتماعیست بر گردنش حق الناس است ( دقت کنید حتی اگر شهید باشد و حق الناس برگردنش باشد اجازه ورود به بهشت به وی نمی دهند) در قیامت گرفتار است و احتمالا هم در این دنیا و هم آخرت عذاب می شود. کسی که خوشحال نمی شود این خانم ها عذاب بشوند و بله طرد هم نبایند بشوند و لذا اگر کسی به سرنوشت این بانوان علاقه دارد باید کاری کند که این ضعف و گناه را از خودشان رفع کنند و دیگران را هم به گناه نیاندازند و نه آن که به نحوی سخن گفته و عمل کنیم که فکر کند دین یعنی دوست داشته باش ولی به احکام خدا عمل نکردی هم نکردی یا شل باشی هم باش (نمونه اش در مراسم شب قدر و محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا که بسیار زننده در این مراسم می آیند. این یعنی امام حسین را دوست داشته باش و از ایشان حاجت بگیر ولی به آن چه از شما خواسته اند و به نفع خودت هم هست عمل نکردی نکردی! دوست داشتن مهم است نه عمل کردن! در همین ایام شهادت امام رضا علیه السلام در مشهد بر روی منبر خطیب می گفت اگر کسی صرفا اسمش نام ائمه باشد می رود بهشت!!!). اکنون یک طرف قضیه گفته می شود که طرد نشوند ولی بخش دیگر را رها کرده اند.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه عمل و تاکید به حجاب راحت ترین کاریه که میشه کرد والا اسلام عزیز با تاکید بر عدالت رشد کرد که امروز نمیبینیم
Iran, Islamic Republic of
یعنی چی؟ ببخشید تو همه دنیا که خانمها حجاب ندارند مردها عذاب می کشند؟؟؟؟؟ والله من سالها اروپا تحصیل کردم ندیدم همچین چیزهایی مثا ایران!!!ننه من با 80 سال سن بره تو خیابون براش بوق میزنن. در حالیکه در اروپا بخاطر قوانین سخت کسی جرات نمی کنه تو خیابون به خانمی تیکه بندازه !!!!!شما هم اگر با دیدن یک خانم ارایش کرده شل میشی عزیز مشکل داری برو دکتر چون اکثر اقایونی که من میشناسم مثال شما فکر نمی کنن
حسین
Netherlands
با سلام و عرض ادب ، نمی توان قوانین جاذبه زمین را در کره دیگری اعمال کرد. وضع اروپا چیز دیگری است و از آن مهمتر اروپا به این معنی که شما استفاده کرده اید ، وجود ندارد. آلبانی را در کنار فینلاند قرار دادن؟ صدر فهرست برترین های آموزش و پرورش در کنار انگل استان که معتاد و دائم الخمر و حاملگی نا خواسته در بین تین ایج ها... در صدر است!!!
مگر خانمی در اروپا مهر و زیر زبونی و فلان و فلان دارد؟ البته با شما موافقم که این عادت بسیار بد متلک گوئی در میان ما بدتر و متداولتر از دیگر کشور های اسلامی است. و باید اصلاح ( ببخشید این کلمه شان خود را از دست داده ، بخوانید حذف )شود.
باز هم موافقم که قوانین در آنجا منطقی و دقیق است اما این مردم هستند که در کشورهای با فرهنگ اروپا قوانین را اجرا و از آن حراست می کنند. {حراست را هم باید باز کرد. در اینجا نهادی داریم بنام حراست که احتمالا اولین وظیفه اش ""پیش گیری"" از نفوذ نالایقان یا خدای نکرده دشمنان و جاسوسان است.} اما مثلا اگر کسی از روی عجله یا تفریح بوق بزند دیگران با یک نگاه عاقل اندر سفیه یا گردش سر او را خجالت زده کرده و شخص خاطی هم بی حیا نیست و خجالت می کشد ( خودتون که شاهد بودید). البته در کل چنین است و استثنا هم وجود دارد.
نکته آخر آرایش و لباس ما مثل هر چیز دیگر مسلمان ، مشخص است و انسان آگاه که دین اسلام را به تحقیق انتخاب کرده از همه نکات آن پیروی می کند ، حتی اگر مطوئن نباشد یا نفهمد. مثلا چهل لقمه مشکوک را برای یک لقمه حلال رد می کند. خودتون زحمت کشیده و تعمیم دهید.
یا علی مدد
Iran, Islamic Republic of
اگر شما در برابرت غذایی که به شدت دوست داری را قرار بدهند و بوی این غذا به مشام شما برسد آیا اشتهایت تحریک می شود یا نمی شود؟ اگر شد دلیل بر این است که شما مشکل داری و باید بروی دکتر؟!!!! این جا بحث مریضی نیست بحث غریزه است. تحریک شدن یا نشدن غریزه در اختیار شما نیست. وقتی گرسنه بودید و دیدید کسی جلوی شما غذا می خورد غریزه شما هم تحریک می شود. حتی اگر تصویر غذا را هم دیدید تحریک می شوید. مسائل جنسی هم غریزیست و این ها غرایزیست که ما با حیوانات در آن ها مشترکیم و همان طور که حیوان اختیار ندارد که غریزه داشته باشد یا نداشته باشد ما هم چنین اختیاری نداریم و تشنه می شویم ولذا آب می خوریم، گرسنه می شویم و غذا می خوریم و.... در ضمن اگر ماشینی به خیابان بیاید و از لوله اگزوزش دود غلیظ و به شدت آلوده کننده ای بیرون بیاید که هوا را آلوده کرده و جلوی تنفس شما را بگیرد و احساس خفگی کنید یا انواع بیماری ها را برایتان موجب شود شما اجازه می دهید به کار خودش ادامه دهد یا اعتراض کرده و نهایتا جلویش را می گیرید. آیا کسی به شما به خاطر این عملتان می گوید شما مریضید و بروید دکتر؟!! در ضمن موضوع حقی را با تعداد نمی سنجند بلکه با عقل سلیم می سنجند چه بسا در بین مردمی حرف حقی زده شود و هیچ کس قبول نکنند این دلیل نیست که آن حرف غلط است. حرف حق است و آن مردم نمی خواهند و "دلشان" نمی خواهد به آن عمل کنند. الان در کشورهای غربی همجنس بازی که یکی از کثیف ترین اعمال است قانونی شده است. آیا چون قانونی شده است درست و صحیح است؟ اینها مثل بنده فکر نمی کنند شما هم آن ها را می شناسید آیا این دلیل است؟! از همه این ها گذشته وقتی خداوند چیزی را حرام می کند چون آن چیز برای بشر چه شخص وی و چه جامعه بشری مضر است حرام شده است. احکام الهی وجوه مختلفی دارد و همه این ابعاد توسط بشر قابل درک نیست ممکن است بشر بعدی از آن را متوجه شود ولی ابعاد دیگر آن را درک نکند. مانند کسانی که آمدند برای مبارزه با پرندگانی آن ها را مسموم کردند و بعد دیدند حشرات مزارع آن ها را نابود کردند چون عامل کنترل کننده حشرات را از بین برده بودند. دید ما محدود است و از تمامی فلسفه احکام الهی که تماما برای سعادت بشر است مطلع نیستیم. به اصطلاح می آییم ابرویش را درست کنیم چشمش را کور می کنیم. حجاب هم همین گونه است.
Iran, Islamic Republic of
هر چیزی رو نمیشه با هم مقایسه کرد.ب این ترتیب چون ما غریزه ی تشنگی داریم پس باید تمام آب های عالم را پنهان کنیم شاید کسی تشنه باشد?!
من متوجه ی منظورتون شدم ولی باید تناسب رعایت شه،یعنی درسته زن نباید سعی در تحریک مرد داشته باشه ولی این با هر چه بیشتر محدود کردن زن درست نمیشه.زن هم انسانه و استعدادهای اجتماعی داره بیش از حد محدود کردنش باعث سرکوب این استعدادها میشه و ظلم ب زنه.مثل بعضی پوشش های عجیب که واقعا زن رو محدود میکنه.ما اینجا یک بحث کنترل هم داریم که در قرآن ب مردان تاکید ویژه ای شده.متاسفانه در برخی جوامع اسلامی اصلا ب این توجه نمیشه و با حرفهایی مثل غریزه و ...ب مردان اجازه ی هر نوع رفتاری داده میشه و از آن طرف فقط زن را محدود تر میکنن
Iran, Islamic Republic of
امام علی(علیه السلام) می‌فرمایند: «ظاهر می‌شود در آخرالزّمان که بدترین زمان‌هاست، زنانی که در عین لباس پوشیدن لخت و عور هستند.»منتخب الاثر، ص 426.
Iran, Islamic Republic of
لعنت بر دشمنان دین و حضرت امیرالمؤمنین
حرف این دشمنان، اشتباه، عقلشان کم، دروغشان فراوان و ادعایشان زیاد است.
Iran, Islamic Republic of
شما نمیخواد نگران بهشت نرفتن بقیه باشی از طرف خدا هم افاضات نکن. نگران این باش خودت جهنمی نباشی
Iran, Islamic Republic of
شمای محترم کمی قرآن بخوان آن موقع دیگر اینگونه سخن نمی گویی!
Iran, Islamic Republic of
..........
علی
Iran, Islamic Republic of
همین حرف ها رو احمدی نژاد نمیزد که متهم به همه چیزش کردین؟
هیهات بر شما که فقط بنده ی جو هستین و بس
Iran, Islamic Republic of
ابن طرح حجاب محکوم به شکست هست چون هیچ چیزی تحمیلی قابل قبول نیست ..و لطفا پاسدار خوب کشور مان را قاطی سیاست کثیف خود نکنید .
محمد
Iran, Islamic Republic of
بنده ی حقیر بعنوان یک شخصی که فکر میکنه ارزشی و انقلابی و بسجیه میگم حجاب اجباری اشتباهی بزرگ بود
وقتی حجاب شد ویترین اسلامی بودن کشور در مواجه با نظام به این ارزش حمله شد و این شد که میبینیم
و حتما از این هم بدترخواهد شد
حسین
Iran, Islamic Republic of
عزیز من کسی که مسلمان است حتما حجاب شرعی دارد چه مرد باشد چه زن. الان چون افکار غربی در ما نفوذ کرده است این بحث اجباری و غیر اجباری مطرح شده است. مثل این است که بگوییم اجباری بودن نماز غلط و اشتباه است! این حرف برای یک مسلمان معنی ندارد! چون وقتی فردی مسلمان شد یعنی همه احکام الهی را قبول کرده که عمل کند و می کند. اگر کسی عمل نمی کند در واقع مسلمان نیست. شناسنامه ای مسلمان است.مثلا اگر الان ما زمان حضرت امیر (ع) بودیم چنین حرف هایی مطرح بود؟ اصلا معنی نداشت چون حاکم الهی و شرعی و جامعه مسلمان رفتار مسلمان ها را دارد. حجاب را یهودی و مسیحی ها هم داشته اند. الان چیزی که در دنیا می بینیم دستاورد فرهنگ لیبرال و سکولار غرب است و به هیچ دین الهی ربطی ندارد. از طرف دیگر فرض کنیم حجاب اجباری نباشد. معنیش این است که دیگر دولت حق ندارد در مورد لباس پوشیدن مردم قانون وضع کند و هر کس هر چه خواست می تواند بپوشد. الان این سوال مطرح می شود که حد بی حجابی چقدر است؟ جواب بر اساس این نگاه این است که حدی ندارد. خوب دقت شود کسانی که می گویند حجاب اجباری نیست عملا دارند به برهنگی دعوت می کنند یعنی همان اتفاقی که در غرب افتاده است. وقتی نوع لباس پوشیدن اختیاری شد هر کس هر چه دلش خواست می پوشد و حتی می تواند نپوشد. اختیاریست دیگه و اجباری نیست!
Iran, Islamic Republic of
خدا، چیز دیگری میگوید.
پس حرف شما مهم نیست.
Iran, Islamic Republic of
اصوال گرايان چقدر روشنفكر شدند. موج سواري بر نظر سردار جاي تامل داره.مردم برخوردهاي نابخردانه (حجاب)در اين سال ها رو فراموش نمي كنند.(چپ و راست)
يك زماني مسئله حجاب براي شما از نون شب هم مهم تر بود...براي اثبات اين ادعا قوانيني كه نمايندگان راست(بيشتر) و چپ در مجلس گذراند است.
نيت شما خير نيست از سر دلسوزي نيست....
براي كسب راي حالا شما ديدگاه سردار را مي پسنديد.
فراموش نمي كنيم ديد بسته شما را در اين سالها...
Iran, Islamic Republic of
لطفاً به آقاي مهديان اينقدر سفارش مقاله نوشتن در هر حوزه اي ندهيد!
ايشان چيجوري ثابت كنند كه سواد لازم را در تمامي حوزه ها ندارند؟
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
دیدگاه حاج قاسم درسته واگرجهان نیوز بپسنده الان درکشورهای ترکیه واذربایجان خیلی ادمای مومن واقعی هستن که موقع رفتن به مسجد حجاب میذارن ودیدم که حتی حرف دروغ راجایزنمیدونن شاید وحتما نه ریش دارن نه چادر
Iran, Islamic Republic of
حجاب توی قشری که میفهمند دفن شده است.به زور چماغ چادر و روسری را نگاه داشتند مگر دختر محجبه کم داریم که به زور خانواده های سنتی دهه 30 40 حجاب دارند اما بعد از ازدواج بی حجاب می شوند ؟
Iran, Islamic Republic of
هم حجاب، دستور خدا است، هم ریش برای مردان.
کسی که این ها را رعایت نمیکند، اصلا تسلیم و مطیع نیست که بخواد مسلمان باشه یا الگو. چه در ترکیه د آذربایجان، چه ایران.
کسانیکه بر روی امر خدا، حرف میزنند، بدبختند و گرفتار عذاب، خواهند شد. این، حرف خدا، است.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اگر مبنا اسلام است قرآن و سنت پیامبر، اهل بیت، ائمه ملاک هستند نه حاج قاسم. این سردار عزیز هم اگر واقعا عزیز است نزد خدا عزتش معیار است. خدای قرآن خدای ظاهر و باطن است و جدا کردن این دو تنزل از توحید. توجیه یک گناه چه صغیره چه کبیره به بهانه حسن های ظاهری یا باطنی دیگر گفتمان ابلیس است. اگر مقصود سردار غیر از گفتمان قرآن و سنت باشد اعتباری نزد خدای قرآن ندارد حتی اگر تمام بازیگران و و مردم اولین و آخرین برایش هورا بکشند و اگر بر مبنا باشد محترم است.

ضمنا فسادهای حوزه های دیگر همبستگی وثیقی با بدحجابی و بی تفاوت شدن نسبت به آن در جامعه مسلمانان دارد. سنت خداوند در باره جامعه مسلمانان با جامعه غیر مسلمانان متفاوت است. در قرآن هم لا اکراه فی الدین داریم و هم صد ضربه شلاق به زانی و زانیه (اکراه و اجبار یک رفتار). هم سنت پیامبر صلی الله علیه و آله در مکه (دیار کفار) را داریم و هم سنت ایشان در مدینه (دارالمومنین). وصف پیامبر درباره زنان بی تفاوت درباره حجاب هم در حدیث معراج و هم در احادیث دیگر مخصوصا آخرالزمان واضح است و موضع ایشان درباره آنها.
Iran, Islamic Republic of
البته قطعا سردار معظم نظرشان بر رسمیت بخشیدن به بی یا بد حجابی نیست چون خلاف کاملا روشن و ضد مکتب اهل بیت و اسلامیست که خود ایشان جان عزیزشان را برایش فدا می کنند. رسانه ها معمولا بخشی را می گویند و بخشی که مایل نیستند را نمی گویند. هیچ مسلمانی (مسلمان واقعی) نه به بی حجابی قائل است و نه اجازه می دهد جامعه دچار چنین آسیب زشت و مهلکی در کنار آسیب های اقتصادی و ...شود. ضمن آن که حجاب غیر از این که نوع لباسی است که شایسته تراز انسانی است اکنون یک پرچم است که غرب می خواهد آن را سرنگون کند چون نماد هویت اسلامیست.
Iran, Islamic Republic of
آخه چراباید اجباری باشه،؟!!
Iran, Islamic Republic of
ما در قرآن تاکید ویژه ای که شما از حجاب زن میکنید آن هم آنقدر بسته ندیدیم.اگر واقعا دنبال حقیقت اید بدون تعصب در این مورد تحقیق کنید
Iran, Islamic Republic of
ما دیده ابم. شما ندیده ای، چون قرآن نخوانده ای.
ضمنا، قرآن مجید، اصول را میگوید و حضرات معصومین، جزییات آن اصول را. شما برو روایات رو بخون اگر واقعا شک داری.
ثالثا، حجاب و کنترل خود، امری عقلی است. معلوم میشود که دین هم، این ها را می پسندد. چرا که دین، بر پایه عقل است.