يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

حمایت رسمی روسیه از تمدید کاهش تولید نفت

شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب: 568281
روز گذشته و به فاصله ی یک هفته مانده به نشست ۳۰ ام نوامبر سران اوپک دولت روسیه اعلام کرد که آماده است تا از تمدید قرارداد کاهش تولید این نهاد حمایت کند. این در حالی است که روسیه هنوز در خصوص مدت مورد نیاز برای تمدید این قرارداد اظهار نظری نهایی و رسمی نکرده است.
به گزارش جهان نيوز به نقل از رویترز، وزیر انرژی روسیه بدون اشاره به مدت زمان مناسب برای تمدید، اعلام کرده است که این کشور در خصوص جزئیات تمدید قرار داد کاهش تولید نفت خام اوپک در روز ۳۰ ام نوامبر به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت. یکی از خبرگزاری های روسیه در اوایل هفته گذشته گفته بود که دولت روسیه و شرکت های فعال در حوزه انرژٰی در رابطه با تمدید ۶ ماهه ی قرارداد نفت اوپک با یکدیگر مذاکره کرده اند.

باید خاطرنشان کنیم که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. تصمیم این کشورها موجب شده که قیمت نفت برنت از ماه ژوئن سال جاری به میزان ۴۰ درصد افزایش داشته باشد.

در این مورد، به گفته ی الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه، '' شاهد آن هستیم که ۵۰ درصد ذخایر نفت (تا کنون) کاهش یافته و قیمت نفت به سطح متعادلی رسیده است''. وزیر انرژی روسیه افزوده است '' این در حالی است که هنوز (به طور کامل) اهداف مدنظر در خصوص متعادل کردن دوباره ی بازار نفت محقق نشده است. برای رسیدن به اهداف، همه از تمدید (قرارداد اوپک) حمایت می کنند'' و در این خصوص ''گزینه های مختلفی وجود دارد''.
لازم به ذکر است که عربستان سعودی قبلا پیشنهاد کرده بود که قرارداد کاهش تولید اوپک به مدت ۹ ماه تمدید شود. این پیشنهاد در ماه اکتبر سال جاری مورد حمایت ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه قرار گرفت.

این در حالی است که تاکنون روسیه نشانه هایی گاها متضاد در مورد تصمیم خود در رابطه با تمدید قرارداد تولید نفت اوپک نشان داده است. دلیل این امر آگاهی روسیه نسبت به احتمال کاهش شدید و زیانبار قیمت نفت پس از هرگونه افزایش چشمگیر قیمت این محصول و احتیاط کردن این کشور نسبت این موضوع عنوان شده است. به طور مثال، ماکسیم اورشکین، وزیر اقتصاد روسیه، روز پنجشنبه ی هفته ی پیش در جریان حضور در نشست کشورهای صادر کننده ی نفت در بولیوی عنوان کرده بود که رشد اقتصادی روسیه به دلیل وجود قرارداد کاهش تولید نفت اوپک آسیب دیده است. در هر حال با حمایت رسمی روسیه از تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک باید دید که این قرارداد برای چه مدتی تمدید شده و چه تاثیری بر بازارهای نفت خواهد گذاشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *