يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
صدور بیانیه عقب‌نشینی اقلیم

همه‌پرسی بارزانی تعلیق شد

پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۱۸
کد مطلب: 560426
قمار مسعود بارزانی بر سر رفراندوم کردستان عراق حالا به قیمت زندگی سیاسی وی تمام شده است، چرا که بارزانی نه تنها نتیجه رفراندوم را به حالت «تعلیق» درآورده بلکه خود را آماده می‌کند تا برای همیشه از قدرت کنار برود.
همه‌پرسی بارزانی تعلیق شد
به گزارش جهان نيوز؛دولت اقلیم کردستان عراق دیروز در بیانیه‌ای گفت که متعهد به رفتار مسئولانه به منظور جلوگیری از بروز خشونت و درگیری‌های بیشتر است.» دولت حیدر العبادی تا عصر روز گذشته نسبت به این اقدام اربیل واکنشی نشان نداد اما بغداد هرگونه مذاکره را به «لغو» رفراندوم منوط کرده است نه «تعلیق» آن. ناظران این اقدام بارزانی را نشانه عقب‌نشینی توصیف کردند که در نهایت منجر به پایان زندگی سیاسی بارزانی خواهد شد. حزب دموکراتیک کردستان عراق اعلام کرد که دوره ریاست مسعود بارزانی در اول نوامبر آینده پایان خواهد یافت و پارلمان اقلیم جانشین وی را انتخاب خواهد کرد.  «اشواق الجاد‌» از رهبران حزب دموکراتیک کردستان در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» اظهار داشت: در اول ماه نوامبر، دوره ریاست بارزانی پایان خواهد یافت و وی به صراحت اعلام کرده است که تمدید این دوره را نخواهد پذیرفت.
 
وی همچنین تأکید کرده که نه شخص او و نه هیچ یک از اعضای خانواده‌‌اش برای تصدی این پست، نامزد نخواهند شد. این عضو حزب دموکراتیک کردستان گفت: انتخاب رئیس جدید منطقه کردستان با پایان دوره ریاست بارزانی، در حوزه اختیارات پارلمان منطقه کردستان است. مسعود بارزانی از سال 2005 در پست ریاست منطقه کردستان حضور دارد و به موجب قوانین این منطقه هیچ فردی حق ندارد بیش از دو دوره در این پست بماند اما وی پس از دو دوره چهار ساله بار دیگر به دلیل اختلافات داخلی احزاب کرد موفق شد حضورش را در این کرسی برای دو دوره دوساله تمدید کند. 
    
قمار ناشیانه
ناظران معتقدند بارزانی با پیش بردن رفراندوم کردستان تلاش می‌کرد خود را به عنوان رهبر واقعی کرد‌ها نشان دهد تا بدین طریق عمر و قدرت سیاسی خود را تثبیت کند. اما همانطور که خیلی از دولت‌های منطقه و همچنین بغداد هشدار داده بودند این اقدام بارزانی هزینه‌های بسیار زیادی بر کرد‌ها تحمیل کرد و با تسلط دولت مرکزی بر کرکوک علناً این رؤیای بارزانی تمام شد. از زمان برگزاری رفراندوم درخواست‌ها در میان بعضی رهبران کردی برای کناره‌گیری بارزانی افزایش زیادی یافته است. احزاب رقیب کردی، وی را متهم می‌کنند که با اقدامات یکجانبه خود باعث شده رؤیایی کردستان مستقل از بین برود. سه حزب کرد عراق یعنی «‌جماعت اسلامی»، «‌ائتلاف دموکراسی و عدالت‌» و «‌جنبش تغییر‌» در بیانیه مشترکی خواستار انحلال ریاست اقلیم کردستان و تشکیل دولتی موقت شده‌اند. دو حزب کرد «‌جماعت اسلامی‌» و «‌ائتلاف دموکراسی و عدالت‌» که برهم صالح، نخست‌وزیر پیشین اقلیم کردستان عراق ریاست آن را برعهده دارد، به طرح مشترک و پنج بندی جنبش تغییر برای عبور از بحران فعلی اقلیم پیوستند. این سه تشکل سیاسی با انتشار بیانیه مشترکی حوادث اخیر در کرکوک و دیگر مناطق را «‌بحران، شکست و فاجعه‌ای سیاسی و نظامی» توصیف کردند و خواستار انحلال پست ریاست اقلیم شدند.
 
همچنین این سه حزب کرد در ادامه تعامل با دولت عراق در مناطق مورد مناقشه مطابق با قانون اساسی، تلاش برای بازگردان شرایط به حالت عادی در این مناطق و بازگشت آوارگان به خانه‌های شان، انحلال مؤسسه ریاست اقلیم کردستان، اعطای اختیارات به نهادهای مسئول طبق قوانین و اینکه پارلمان منبع صدور تصمیمات و قوانین بوده و هیچ قدرت سیاسی بالاتر از آن نباشد را خواستار شدند. یک منبع کرد روز چهارشنبه مدعی شد مسعود بارزانی با انتقال اختیاراتش به دو قوه مقننه و مجریه در کردستان عراق موافقت کرده است. این منبع به خبرگزاری عراقی الغدپرس گفت: پارلمان کردستان عراق به طور محرمانه انتقال اختیارات رئیس اقلیم کردستان را که دوره فعالیتش به لحاظ قانونی خاتمه یافته است، بررسی کرد.
در عین حال خبری دیگر از شمال عراق حاکی از شرط گذاشتن بارزانی برای استعفایش است. 
 
یک منبع مطلع گفت: مسعود بارزانی با تشکیل دولت نجات و تقدیم استعفایش به این شرط موافقت کرده است که نچیروان بارزانی ریاست دولت را برعهده بگیرد همچنین درخواست کرده پست ریاست اقلیم از داخل پارلمان لغو شود.  این منبع افزود: بخش‌های مربوط بر مسعود بارزانی فشار وارد کرده‌اند که استعفا کند و دولت نجات ملی تشکیل شود و بارزانی هم با تشکیل دولت نجات ملی به این شرط موافقت کرده که برادرزاده‌اش یعنی نچیروان بارزانی نخست‌وزیر موقت شود.  وی افزود: تمدید دوره پارلمان اولین گام در جهت اجرای این پیشنهاد بود.
  
دیدار برادر بارزانی با مقام اسرائیلی
در حالی که نیروهای ارتش عراق در حال پیشروی به سوی گذرگاه‌های مرزی عراق و ترکیه هستند تا دامنه نفوذ مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق را تنگ‌تر کنند، دیداری در برلین پایتخت آلمان میان «دلشاد بارزانی» برادر مسعود بارزانی و یک مسئول اسرائیلی برگزار شده است.   بر اساس این خبر دلشاد بارزانی با «اکرم حسون» نماینده عرب پارلمان اسرائیل که وابسته به حزب کولانو و کادیما (قدیمه) در پارلمان رژیم صهیونیستی است و «منذر الصفدی‌» یک شخصیت سوری نزدیک به اسرائیل و «بختیار ابراهیم‌» رئیس سازمان بین‌المللی کیفا (دوستی اسرائیل و کردستان) دیدار کرده است. منذر الصفدی به دلال توافق‌های رژیم صهیونیستی در سوریه معروف است، او که خود را رئیس مرکز دیپلماسی و تحقیقات بین‌المللی صفدی در تل آویو می‌نامد برنامه این دیدار را تدارک دیده و در سخنرانی اولیه خود در ابتدای این دیدار، آن را دیداری تاریخی توصیف کرده است. الصفدی که خود را وابسته به حزب لیکود می‌داند گفته که این دیدار در تاریخ نوشته خواهد شد، ممکن است دشمنان ما را آزرده‌خاطر کند اما گامی مهم در راستای تحقق خواست و اراده مردم کردستان است. وی تأکید کرده که حکومت رژیم صهیونیستی از آنچه حق تاریخی مردم کردستان برای استقلال خوانده می‌شود حمایت می‌کند و تلاش خواهد کرد همکاری‌هایی برای برداشته شدن محاصره و اقدام نظامی علیه اقلیم کردستان صورت بگیرد. وی همچنین مدعی شده است که حتی ممکن است سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌هایی از سوی دو رژیم برای هماهنگی بیشتر برپا شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *