يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۲
زعفر جنّی و خرافات پیرامون عاشورا /

روضه‌های دروغین را بشناسیم

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 555848
آنچنان که بزرگانی علاوه بر شهید مطهری (ره)، کتاب (روضة الشهداء) را سرشار از دروغ و جعل می‌دانند مناسب است از مراجعه به این کتاب پرهیز و از نقل مطالب آن مانند (داستان زعفر جنّی) خودداری نمود.
جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: در اینکه موجودی به نام (جن) وجود دارد و صاحب تکلیف است و در مقاطعی مانند زمان حکومت حضرت سلیمان در خدمت بشر هم بوده شکی نیست. به طور معمول (جن) به انسان کاری ندارد و فقط یک (جن) مشهور به نام (ابلیس) و یارانش هستند که به طور مداوم سعی می‌کنند انسان‌ها را از راه راست منحرف نمایند. در مورد واقعه عاشورا، نام (زعفر جنّی) و لشکر او در یاری امام حسین (علیه‌السلام) زبانزد است و متأسفانه برخی از ناآگاهان با نمایش‎های سخیف در خیابان‌‎ها در بعضی شهرها اینگونه داستان‌ها را به تصویر هم می‎کشند.
 
خوب است بدانیم این مسأله را اولین بار فردی به نام (ملا حسین کاشفی) در کتاب (روضة‌الشهداء) آورده است. او به نقل شهید مطهری (ره) فرد باسوادی بوده اما مذهب وی آنچنان معلوم نبوده است. این شهید بزرگوار در کتاب حماسه حسینی نقل می‌کند که این فرد بیشتر افسانه‎سرایی کرده و در یاران امام و دشمنان ایشان اسامی جعلی ذکر نموده است!
 
از آنجایی که کتاب یادشده به زبان فارسی نوشته شده بود، آنانکه به عربی مسلط نبودند فوراً به این کتاب رو آوردند و اصطلاح (روضه خوانی) هم چه بسا به دلیل مراجعه به این کتاب یعنی (روضة الشهداء) مشهور شد.
 
پس آنچنان که بزرگانی علاوه بر شهید مطهری (ره)، کتاب (روضة الشهداء) را سرشار از دروغ و جعل می‌دانند مناسب است از مراجعه به این کتاب پرهیز و از نقل مطالب آن مانند (داستان زعفر جنّی) خودداری نمود.
 
امید است همه مبلغان و مداحان محترم از کتب معتبری مانند ارشاد شیخ مفید (ره) و نظایر آن استفاده نمایند و نیز به عموم علاقمندان هم توصیه می‌شود کتاب (آفتاب در مصاف) که مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) درباره نهضت عاشورا است را به رایگان از سایت دفتر نشر آثار ایشان دانلود و مطالعه نمایند.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *