شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

برشته شدن نانِ سیاست به قیمت سلامت مردم

پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 553121
قصه تکراری روغن پالم باز هم ادامه دارد،روغن پالم که روغنی اشباع شده حاوی اسیدهای چرب و برای قلب و عروق مضر است، به‌احتمال زیاد دربرخی از کارخانه‌های تولید شیر کمتر شناخته شده استفاده می‌شود.
برشته شدن نانِ سیاست به قیمت سلامت مردم
به گزارش جهان نيوز به نقل از اگری پرس؛ قصه تکراری روغن پالم باز هم ادامه دارد،روغن پالم که روغنی اشباع شده حاوی اسیدهای چرب و برای قلب و عروق مضر است، به‌احتمال زیاد دربرخی از کارخانه‌های تولید شیر کمتر شناخته شده استفاده می‌شود.

اين روغن در برخي از موارد نيز براي توليد ماست‌هاي پرچرب ۱۲درصد استفاده مي‌شود. در سال‌هاي اخير بسیاری از تولید کنندگان در راستای تحریم ها و مشکلات متعدد به واردات روغن‌هاي ارزان‌تر خوراكي نظير روغن پالم روي آورده‌اند كه اين روغن هم در صنايع شير و لبنيات و هم در كارخانه‌هاي روغن‌سازي‌ مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

روغن پالم که تا همین چند سال پیش برای عامه مردم ناشناخته بود اکنون مضراتش برای مردم تا حد زیادی آشناست. مهر ماه ۹۵ بود که شخص وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به‎عنوان مطالبه‌گر حذف پالم از لبنیات پشت تریبون رسانه‌ها قرار گرفتند و از مضرات این روغن گفتند. اما با تمام این تفاسیرسفر رئیس‌جمهور در همان مهر ماه سال گذشته به مالزی باعث شد سرنوشت متفاوتی برای پالم اتفاق بیفتد تا آنجا که حسن روحانی با بیان اینکه نخست‌وزیر مالزی اشاره دارند که مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنان نیز خوب است، از سفر هیئتی از طرف مالزی به ایران برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی خبر داد.

همان موقع بود که با پیگیری رسانه ها مشخص شد ماجرا چیز دیگری است. انگار سایه سیاست بر سر همه موضوعات دیگر سنگینی می‌کند، حتی سلامت! این را می‌توان از تغییر موضع درباره سلامت یا مضرات یک روغن پرحاشیه یعنی روغن پالم متوجه شد؛ روغنی که تا چند سال اخیر بنا به تاکید مسئولان متولی سلامت جامعه مانند رئیس سازمان غذاو دارو و وزیر بهداشت ناسالم اعلام شده بود اما به یکباره با سفر سال گذشته رئیس‎جمهور به کوالالامپور و قراردادهای همکاری فی‌مابین سالم معرفی شد.

پالم با همه ضرر و زیان هایش به کشور وارد می شود و تنها مدتی آمارها حکایت از این داشت که بعد از هشدارهای پیاپی از واردات این روغن کاسته شده بود. هرچند که برخی شنیده های غیررسمی از این حکایت دارد که رد پای برادر رئیس‎جمهور در واردات پالم دیده می شود. صحت یا عدم صحت این موضوع چیزی را عوض نمی کند و بدون شک روغن پالم فارغ از مفید یا مضر بودنش، نانِ سیاست را برشته می‌کند.

کاهش واردات این روغن تنها مدت کوتاهی ادامه داشت و اکنون آمارها نشان دهنده صعود خاموش روغن پالم است.

بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد در ۵ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۷۰ هزار تن روغن پالم در ظروف ۲۰۰ لیتری و بیشتر به کشور وارد شده است که ارزش ارزی آن حدود ۱۳۵ میلیون دلار بوده است.

بر اساس این گزارش در مدت مشابه سال قبل تنها ۱۳۵ هزار تن از این کالا که در سالهای اخیر هشدارهایی در خصوص افزایش مصرف آن داده شده است، وارد کشور شده بود. گفتنی است، ارزش ارزی واردات پالم در ۵ ماهه نخست سال قبل ۹۲ میلیون دلار بوده است.
این گزارش نشان می‌دهد رشد واردات پالم به‌لحاظ وزنی ۲۶ درصد و به‌لحاظ ارزی ۴۶ درصد بوده است.


به گزارش اگری پرس؛ با توجه به اینکه امروزه با روند رو به رشد بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی و غیره دست به گریبان هستیم ضرورت توجه به تغذیه سالم و استفاده از مواد غذایی با حداقل ضرر امری حیاتی تلقی می‌شود.

در این‌باره عملکرد و و تصمیمات اتخاذ شده توسط مسئولین کشور به‎ویژه مدیران حوزه بهداشت و درمان که مهمترین متولی سلامت مردم در جامعه هستند به‎طور مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی مردم تاثیرگذاراست. با وجود ۴۰تا۵۰ درصد ترانس اشباع در روغن پالم، از دیرباز به مصرف خوراکی آن توصیه‌ نمی‌شود؛ اما در حاضر به دلایل اقتصادی و منافعی که برای برخی از افراد در کشور دارد و دست‌های پشت پرده، این روغن وارد زنجیره غذایی و چرخه زندگی مردم شده است.

درشرایطی که بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت بر مضر بودن روغن پالم صحه گذاشته اند این سوال مطرح است که با افزایش روند صعودی واردات پالم آیا روغن پالم هنوز برای آقای رئیس‌جمهور شناخته شده نیست؟ البته شاید هم شناخته شده هست و پای مسائل دیگری در میان است که سبب شده تا آقای روحانی حتی در برابر وزیر بهداشت، دیگر از ویژگی های منفی مخرب ترین مواد موجود در سبد غذایی سخنی نمی گویند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نقش برادر آقای رئیس چمهور ، جناب حسین فریدون در اینجا بعید نیست. بالاخره ایشان مدتی در سفارت ایران در مالزی بوده اند.