دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱

تحلیل المانیتور از گسترش روابط دوحه- تهران

چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 545702
شکی نیست که یمن هم در آینده در دستور کار مذاکرات دوجانبه ایران و قطر قرار می‌گیرد. عربستان قطعا از این اتفاق خشنود نخواهد بود زیرا این پادشاهی با مشکلات داخلی و انتقادهایی به خاطر حملات هوایی و کشتار
تحلیل المانیتور از گسترش روابط دوحه- تهران
به گزارش جهان نيوز؛ پایگاه آمریکایی «المانیتور» در گزارشی نوشت که بازگشت سفیر قطر به ایران در 23 آگوست دو اثر مهم دارد: سبب تقویت ایران در موضوع سوریه می‌شود و همچنین جناح‌بندی شیعه- سنی را در منطقه کمرنگ می‌کند. جای شگفتی نیست که تصمیم قطر برای تقویت روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران موجب تشدید بحران در میان کشورهای حوزه خلیج فارس شده است. این اقدام آمریکا را هم فلج کرد.
وزارت خارجه آمریکا گفت: «اتفاقات دیپلماتیکی در حال وقوع است که در حال حاضر نمی‌توان درباره آن صحبت کرد؛ اما به‌طور کلی ما درباره وضعیت موجود بسیار نگرانیم.» قطر به دومین متحد سنی ایران در منطقه تبدیل شده، تماس تلفنی میان وزیر خارجه ایران و همتای قطری او تنها دو هفته پس از دیدار رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران از آنکارا رخ داد.
دوحه هم مانند ترکیه یکی از بازیگران مهم سوریه است که از نیروهای اپوزیسیون، به‌خصوص گروه‌های مسلح سلفی مانند احرار الشام حمایت می‌کرد؛ شاید تهران و دوحه درخصوص سوریه و آینده این کشور اختلاف نظر داشته باشند اما حداقل گفت‌وگوها در میان بازیگران منطقه گسترش می‌یابد و همین امر برای حفظ تفاهمنامه روسیه و آمریکا در سوریه مفید است.
شکی نیست که یمن هم در آینده در دستور کار مذاکرات دوجانبه ایران و قطر قرار می‌گیرد. عربستان قطعا از این اتفاق خشنود نخواهد بود زیرا این پادشاهی با مشکلات داخلی و انتقادهایی به خاطر حملات هوایی و کشتار ده‌ها غیر نظامی مواجه شده است.
منبع: فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *