شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

چهار انتقاد بر اظهارات حقانی درباره مدیریت شهری

شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب: 544512
به نظر می‌رسد ترس از ناتوانی در اداره شهر تهران آنقدر بر برخی از افراد به خصوص این عضو شورای شهر غلبه کرده که از همین شروع کار راجع به مشکلات غیرقابل حل در ۴ سال پیش رو صحبت می‌کنند و در تلاشند تا مسئولان پیشین را تخریب کنند و خودشان را مظلوم جلوه دهند.
چهار انتقاد بر اظهارات حقانی درباره مدیریت شهری
به گزارش جهان نيوز؛ محمد حقانی عضو شورای چهارم در گفتگو با «انتخاب» به تخریب محمدباقر قالیباف و انتقاد از عملکرد شهرداری تهران پرداخته است.
 
عضو اصلاح‌طلب شورای پیشین در بخشی از این مصاحبه گفته است: «توسعه تهران انجام شده، ولی این توسعه پایدار نیست و جایی توسعه پایدار است که استانداردهای لازم زیست محیطی و سایر استانداردهای یک شهر آرام توام باآرامش که مدنظر شهردار جدید است و آن را مطرح می‌کند، وجود داشته باشد که متاسفانه این کار صورت نگرفته است.»

حقانی در ادامه گفته: «این مورد هم چالش بزرگی در مقابل شهردار جدید و آینده شهری است که مقروض است و بسیاری از تراکم‌ها پیشاپیش واگذار شده اند و با اطمینان می‌گویم در ۴ سال آینده با وجود اقدامات توسعه‌ای که در تهران انجام شده و البته پایدار نبوده اند، چالش‌های بزرگی مقابل شهردار و شورای شهر پنجم درباره تراکم فروشی‌های خارج از عرف و قانون صورت گرفته، وجود دارد.» 
 
در رابطه با این اظهارات ۴ نکته را در ادامه می‌خوانید:

۱. حقانی در حالی قالیباف را متهم به تراکم فروشی غیر قانونی می‌کند که محمد باقر قالیباف شهردار تهران بارها در این خصوص توضیح داده است و  گفته: «تراکم یعنی شهروندانی که در این شهر زندگی می‌کنند بر اساس قوانین حقوقی دارند. کسی که ۱۰۰ متر زمین دارد بر اساس طرح جامع تصویب شده تراکم پایه ۱۲۰ متر از خیابان انقلاب به شمال دارد و از خیابان انقلاب به جنوب ۱۸۰ تراکم پایه دارد. یعنی اگر ۱۰۰ متر زمین داشته باشد ۱۲۰ متر زمین تراکم پایه دارد که حق عمومی همه شهروندان این شهر است. بر اساس همان طرح جامع که به تصویب شورای عالی شهرسازی و دولت رسیده است. یک تراکم مجاز هم وجود دازد یعنی بارگذاری بر اساس طرح دیده شده است. ممکن است بعضی جا‌ها این ظرفیت و پهنه بندی‌ها ۲۴۰ درصد و بعضی نقاط ۳۶۰ درصد باشد، اما همه این‌ها ضوابط دارد و به آن تراکم مجاز می‌گویند.»

۲.  نکته عجیب سخنان حقانی ان‌جاست که تراکم فروشی بی‌ضابطه و شهر فروشی غیر قانونی در دهه هفتاد چهره تهران را دگرگون کرد درست در دوره‌ای که ایشان در مدیریت شهری مسئولیت‌های بزرگ داشته‌است! و به خوبی می‌داند تراکم فروشی در دهه ۷۰ وجود داشت امروز دیگر براساس طرح تفصیلی این امکان پذیر نیست. در واقع یکی از کارهای خوبی که در این سال‌ها در شهرداری تهران انجام شد؛ تعیین تراکم براساس مناطق بوده است. یعنی قبلا در تهران ۱۲۰ درصد بود، اما در طرح جامع برای جنوب شهر این تراکم پایه ۱۸۰ درصد و شمال ۱۲۰ درصد در نظر گرفته شد.

۳.  آقای حقانی بهتر می‌داند! طرح جامع در شورای عالی شهرسازی تصویب می‌شود؛ و این در حالی است که شهرداری ها، خودشان عضو این شورا نیستند. در واقع طرح تفصیلی در کمیسیون ماده ۵ تصویب می‌شود که ۷ عضو دارد و یک عضو شهرداری و شش عضو دولت هستند. این‌ها بر اساس بررسی‌های کارشناسی صورت می‌گیرد. وقتی گفته می‌شود تراکم منظور تراکم ۱ پایه و مجاز است.

۴. به نظر می‌رسد ترس از ناتوانی در اداره شهر تهران آنقدر بر برخی از افراد به خصوص این عضو شورای شهر غلبه کرده که از همین شروع کار راجع به مشکلات غیرقابل حل در ۴ سال پیش رو صحبت می‌کنند و در تلاشند تا مسئولان پیشین را تخریب کنند و خودشان را مظلوم جلوه دهند.
منبع:فردا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *