شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

اختلاف عمیق جهانگیری و نهاوندیان

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 543136
پیش از این کارشناسان اقتصادی-منتقد و حامی دولت- در اظهارنظرهای جداگانه، یکی از علت‌های اصلی مشکلاتی همچون رکود سنگین و افزایش بیکاری را عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت عنوان کرده بودند.
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «فرماندهی تیم اقتصادی با کیست؟ جهانگیری یا نهاوندیان» نوشت:
«مراکز تصمیم‌گیری متعدد در بخش اقتصاد، زمینه گسستگی این حوزه را فراهم می‌کند. اگر بین نهاوندیان و کرباسیان اختلاف نظر و دیدگاهی هم نباشد، اما بین نهاوندیان و نیلی یا کرباسیان و جهانگیری نمی‌توان این اختلافات را نادیده گرفت. به هر حال نمی‌توان از نظر دور داشت که اسحاق جهانگیری روزگاری به عنوان وزیر صنعت در این کشور خدمت کرده و به بخش تولید تعصب ویژه دارد. او به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی یک پای تصمیم‌سازی‌های مهم کشور است و عقایدش شاید با نهاوندیان و کرباسیان اختلافی عمیق و نزدیک ناشدنی داشته باشد. معاون اقتصادی وظیفه‌اش تصمیم‌سازی و راهبری است و این معاونت در کنار وزارت اقتصاد که همین وظایف را دارد؛ عاری از توجیه منطقی است. از سوی دیگر وظایف دستیار ویژه اقتصادی که در بخش تصمیم‌گیری و سیاستگذاری تعریف می‌شود تداخلی جدی با ماهیت وجودی معاونت اقتصادی رییس‌جمهوری دارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «حکم آقای رییس‌جمهور] به نهاوندیان[به لحاظ کارشناسی فاقد توجیه است. شاید در غیاب سازمان برنامه به عنوان برنامه‌ریز توسعه کشور داشتن چنین معاونتی توجیه داشت اما وقتی سازمانی با این تشکیلات و زیرمجموعه وجود دارد؛ ایجاد معاونتی موازی از هیچ منطق کارشناسی پیروی نمی‌کند. سازمان برنامه آرشیتکت اقتصاد است و برای توسعه کشور طرح‌ریزی می‌کند. وزارت اقتصاد سیاستگذار مالی کشور است و اقتصاد را سمت و سو می‌دهد. در شرایطی که برای راهبری کلی دستگاه‌ها، فرمانده اقتصاد مقاومتی تعریف شده است؛ ایجاد پستی برای دستیار اقتصادی و معاون اقتصادی جز آنکه به آشفتگی اقتصاد کمک کند، نتیجه دیگر به دنبال ندارد. آقای رییس‌جمهور به جای اینکه قدرت اقتصادی دولت را منسجم کند متاسفانه بر ناهماهنگی‌ها دامن می‌زند».
پیش از این کارشناسان اقتصادی-منتقد و حامی دولت- در اظهارنظرهای جداگانه، یکی از علت‌های اصلی مشکلاتی همچون رکود سنگین و افزایش بیکاری را عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت عنوان کرده بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *