دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
نوری مالکی دوباره نخست‌وزیر می‌شود

ادعای یک رسانه کردی: توافق بارزانی – مالکی

پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 538149
یک رسانه کردی مدعی شد: نوری مالکی و مسعود بارزانی به توافق رسیده‌اند که معاون کنونی رئیس‌جمهور عراق بار دیگر بر کرسی نخست‌وزیری این کشور تکیه بزند.
ادعای یک رسانه کردی: توافق بارزانی – مالکی
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم از اقلیم کردستان عراق، شبکه خبری nrt ادعا کرده است که بر اساس اطلاعات دریافتی خود، بارزانی و مالکی به توافق رسیده‌اند که نوری مالکی بار دیگر به عنوان نخست‌وزیر عراق انتخاب شود و در این راستا مسعود بارزانی با اصرار به برگزاری رفراندوم در پی تضعیف حیدر العبادی و شکست وی در انتخابات پارلمانی این کشور است.
 
این رسانه د رگزارش خود حتی مدعی شده که این توافق با میانجیگری ایران و روسیه انجام شده است.
مسعود بارزانی پیشتر در مصاحبه ای با شبکه فرانس 24 اعلام کرده بود که درخواست کاخ سفید را مبنی بر تعویق زمان برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان رد کرده است.

بر اساس اطلاعات موجود، آمریکا درخواست عدم برگزاری رفراندوم یا تعویق زمان برگزاری آن را مطرح کرده بود. کاخ سفید از سران اقلیم کردستان خواسته بود این زمان به پس از انتخابات آتی پارلمانی عراق موکول شود.
این رسانه کردی ادعا کرده است که درخواست آمریکا با هدف جلوگیری از تضعیف حیدرالعبادی و شکست وی در انتخابات پارلمانی عراق مطرح شده است.

شبکه nrt همچنین به نقل از شماری از تحلیلگران مسائل عراق بدون اشاره به اسامی آنها آورده است که در صورت برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان، افکار عمومی عراق اعتماد چندانی به حیدر العبادی نخواهند داشت که پس از آزادسازی موصل و پیروزی های مهم در نبرد علیه تروریست های داعش از موقعیت به مراتب بهتری در میان مردم این کشور برخوردار است.

این رسانه کردی در ادامه ادعای خود می‌افزاید: نوری مالکی که از سوی مسئولین اقلیم کردستان عراق به ویژه خود مسعود بارزانی به قطع قدرالسهم اقلیم از بودجه عمومی عراق متهم شده در حال حاضر و با چنین توافقی در پی آن است که از این رفراندوم نهایت استفاده را برده و دوباره بر کرسی نخست وزیری عراق تکیه بزند.

nrt همچنین به نقل از کارشناسان مسائل عراق مدعی شده است که تداوم اختلافات کنونی بارزانی و مالکی سناریویی بیش نیست و زاده همان توافقی است که میان آنها صورت گرفته است. سناریویی که بر اساس آن بارزانی با تحریک احساسات ملی‌گرایانه کردها و بالعکس نیز مالکی با تکرار همین روند در میان اعراب علیه یکدیگر منافع مشترکی را دنبال می‌کنند.
*انتشار اخبار رسانه‌های خارجی به معنی تایید محتوای آن نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *