جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۳
۲۵

تجربه عقده‌ قدیمی به نابودي كشاندن يك خواننده!

شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 534926
ماهنامه تجربه، عكس روي جلد شماره تيرماه خود را به عليرضا افتخاري خواننده، شناخته شده كشور اختصاص داده است و تيتر اصلي اين مجله نيز به گفت‌وگو با اين خواننده اختصاص دارد.
تجربه عقده‌ قدیمی به نابودي كشاندن يك خواننده!
گروه فرهنگی جهان نيوز، محمدصادق عابدینی:گفت‌وگوي مجله تجربه با عليرضا افتخاري به ظاهر اختصاصي است و خبرنگاري كه آن را تهيه كرده در مقدمه‌اي كه براي گفت‌وگو نوشته صحنه‌اي از يك گفت‌وگوي چالشي را به تصوير كشيده است.
 
با وجود اين از همان روي جلد مجله و تيترهاي انتخاب شده مي‌شود به آشنا بودن جملاتي كه از عليرضا افتخاري نقل شده پي برد و با يك جست‌وجوي ساده در گوگل مي‌شود به راحتي مجموعه‌اي از گفت‌و‌گو‌هاي قديمي اين خواننده را پيدا كرد كه در مجله تجربه به صورت كلاژ شده در كنار هم قرار گرفته و به خواننده اين گونه القا مي‌شود كه همه اين حرف‌ها در عرض يك گفت‌وگو انجام شده.
 

اگرچه شايد خبرنگاري كه گفت‌وگو با افتخاري را در اختيار «تجربه» قرار داده، پيش از اين همان گفت‌وگوها را با اين خواننده گرفته باشد و به رسانه‌هاي مختلف فروخته باشد، كه كاري غيراخلاقي و غيرحرفه‌اي است، اما چوب زدن به گذشته و پرداختن به يك داستان كهنه شده و قديمي چه سودي براي نشريه اصلاح‌طلب «تجربه» دارد؟
 
عليرضا افتخاري استاد آواز و خوانندگي سال‌ها به خاطر يك برخورد با رئيس دولت نهم و دهم، از سوي برخي جريان‌هاي سياسي و چهره‌هاي هنري وابسته به آن، طرد شد، آن هم در زماني كه دولت دهم سر كار بود و مي‌توانست از اين هنرمند حمايت كند ولي اين كار را نكرد. افتخاري سال‌ها دوري و بي مهري را تحمل كرد و هنوز هم برخي‌ها دوست دارند آن نگاه سنگين روي اين خواننده و فعاليت‌هاي وي باشد.
 
كلاژ گفت‌وگوي مجله تجربه كه گلچيني از چند گفت‌و‌گو با اين خواننده است، نيز در همان حال و هوا تنظيم شده است.
 
پيدا كردن اينكه بخش‌هاي مختلف اين گفت‌وگو از ديگر رسانه‌ها به عاريه گرفته شده، آنقدر ساده است كه حتي كليدواژه‌هاي مشهور آن را مي‌توان از گذشته به ياد آورد. با وجود اين مجله تجربه به هر دليلي از جمله لگد زدن به يك قصه كهنه، از اين كار غيرحرفه‌اي چشم‌پوشي كرده و صحبت‌هاي گلچين شده و مقطوع شده افتخاري را به عنوان گفت‌وگوي تازه منتشر كرده است، آن هم با انتخاب تيتري از ديدار هفت سال پيش اين خواننده با محمود احمدي‌نژاد و اعلام برائت وي از رئيس‌جمهور سابق.
 
جريان اصلاح طلب به‌رغم گذشت بيش از چهار سال از پايان عمر دولت دهم و كنار رفتن احمدي‌نژاد از مناصب سياسي، هنوز هم به دنبال پر رنگ كردن وي است و از فرصت‌هايي مانند حرف‌هاي چند سال پيش افتخاري در مذمت در آغوش كشيدن احمدي‌نژاد براي تخريب وي استفاده مي‌كند.
 
اين اصرار بيهوده در حالي انجام مي‌شود كه با گذشت چهار سال نتيجه انتخابات رياست جمهوري اخير، نشان داد كه رئيس دولت نهم و دهم به پايان عمر فعاليت‌هاي سياسي‌اش نزديك شده و حتي قدرت جريان‌سازي سياسي را كه اصلاح‌طلبان از آن واهمه داشتند از دست داده است.
 
امروز مجله تجربه تصوير عليرضا افتخاري را به عنوان عكس روي جلد خود انتخاب مي‌كند و اين كار به آن معنا است كه مهم‌ترين متن منتشر شده در اين مجله متعلق به اين خواننده است؛ مردي كه مي‌گويد 10 سال به خاطر احمدي‌نژاد فحش شنيده و رسانه‌ها بزرگ‌ترين ضربه را به وي زده‌اند.

آيا اين رسانه‌ها از همان جنس مجله تجربه نيستند كه براي زنده نگه داشتن يك جريان تخريبي سياسي، گفت‌وگوي كلاژ شده‌اي را سر هم كند تا بار ديگر افتخاري را به بحث روز سياسي تبديل كند؟ افتخاري در بخشي از گفت‌وگوي منتشر شده در «تجربه» تصريح مي‌كند: «من بعد از 30 سال خواندن با تمام وجود، اين حقم بود؟

بعد از سي و خرده‌اي سال اين حق من و خانواده‌ام نبود». اين روزها كه بحث رواج موسيقي و برگزاري كنسرت از سوي رسانه‌هاي اصلاح‌طلب به عنوان خواسته‌اي ملي مطرح مي‌شود، خوب است گوشه‌اي از رفتاري كه اين رسانه‌ها در طول سال‌هاي گذشته با يك خواننده اسم و رسم‌دار و داراي اصالت انجام داده‌اند به عنوان يك تجربه تاريخي ثبت شود.

جرياني كه خود را دوستدار هنر معرفي مي‌كند در مواجهه با يك برخورد كه مي‌توانست به سادگي پايان پذيرد، كاري را صورت داد كه يك خواننده و خانواده‌اش تا مرز نابودي پيش بروند و به گفته افتخاري حتي براي خودكشي طناب هم بخرد! مدافعان امروز برگزاري كنسرت با اين تجربه‌هاي قديمي چه مي‌كنند؟!
مرجع : جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
مصاحبه دردمندانه شما را خواندم. چند بار به خودم فحش دادم. اشک در چشمانم حلقه زد. در مصاحبه شما جملاتی بود که نشان از ظلم بزرگی می داد که از سمت مدعیان اصلاح طلبی در حق شما روا شده است.
ولی چرا رفتاری چنین ناجوانمردانه با استاد گرانقدر، جناب افتخاری صورت می گیرد؟ به فرض که ایشان نیز همانند 63 درصد دیگر از مردم به آقای احمدی نژاد رای داده بوده اند. اصلا فرض کنیم که به نظر ایشان، احمدی نژاد بهتر از دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری بوده است. آیا اینگونه برخورد از طرف مدعیان مردم سالاری رواست؟ هر کس حق دارد نظر خودش را بگوید. این حق برای دیگران نیز محترم است. بنده خودم بسیار به صدای آقای شجریان علاقه دارم. اعتراضی که به ایشان دارم نیز نه به خاطر حمایت ایشان از موسوی یا شرکت در راهپیمایی 25 خرداد است که این حق ایشان بوده است. بلکه ایراد به مصاحبه های آنچنانی ایشان است با "سی ان ان" و "بی بی سی". با تمام نا مهربانی که در حق نظام و مردم انتقلابی داشتند باز هم کسی متعرض ایشان نشده است. کسی خانواده ایشان را تهدید نکرده، کسی به فرزندانشان بد دهنی نکرده است.
آقای احمدی نژاد رئیس جمهور قانونی کشور بوده اند و رسم ادب همان است که آقای افتخاری انجام داده اند. یعنی به فرض که ایشان از آقای احمدی نژاد هم خوششان نمی آمد، آیا مدعیان فرهنگ و ادب انتظار دارند وقتی احمدی نژاد به آقای افتخاری عرض ارادت می کنند و برای روبوسی می آیند، ایشان به رئیس جمهور قانونی و نماینده اکثریت جامعه بی ادبی کنند. اصلا رئیس جمهور هم نه، فرض کنید یک فرد عادی به سمت ایشان آمده باشد، باز هم وظیفه ادب همان بوده است که ایشان انجام داده اند.
اینگونه حرکات ناجوانمردانه، ربطی به بدنه مردم ندارد. واضح است که ایشان هدف توهین ها و نامردی ها قرار گرفته ست تا کسی جرات نکند برخلاف نظر جزم اندیشان مدعی اصلاحات، عملی و حرفی و نظری داشته باشد. چه بسیارند کسانی که فقط به دلیل رایی که به احمدی نژاد داده اند بارها تحقیر شده و دشنام شنیده اند. به یادآورید که در حدود چهار سال این مدعیان، چهره رئیس جمهور کشور را مسخره می کردند. چه بسیار جک و تهمت و .... که بر علیه ایشان منتشر شد.
به امید روزی که کسی به دلیل رایی که داده است ملامت نشود. به امید روزی که مدعیان آزاداندیشی و اصلاح طلبی، خود را عقل کل ندانند و دیگران را به دلیل ابراز عقیده ملامت نکنند. همان ها که روزگاری رای اکثریت را چماق بر فرق دیگران کرده بودند و آنگاه که رای اکثریت را پشت سر خود ندیدند تهمت تقلب زدند و هر که را هم رای آنها نبود، بی سواد و عقب مانده و ... معرفی کردند.
Iran, Islamic Republic of
باید از جناب افتخاری قدردانی شود

کم کاری از ماست
Iran, Islamic Republic of
خوب خدا رو شکر که دیگه مردم مملکت دغدغه ای ندارن و رسانه ها از بی خبری مجبورن این موضع تکراری و بسیار مهم مربوط به 8سال قبل را کار کنن!
البته مشخصه منظورشون از این مصاحبه دلسوزی برای افتخاری نیست بلکه تهدید بقیه هنرمندان است که اگه برید طرف احمدی نژاد چنین کنیم و چنان کنیم!
Iran, Islamic Republic of
اگه گفتین چرا ماچ کردن سر مبارک روحانی و دست خاتمی در هر زمانی چنین مشکلاتی در پی نداره؟ اگه گفتین مجازات افراد بابت دید بوسی با رئیس جمهور احمدی نژاد نشون دهنده چیست؟
نشون دهنده این است که جریان مقابل یک مشت دیکتاتور هستن که تحمل نظر مخالف را ندارن!
شما به جای اینکه از انتشار این مصاحبه گله کنی بهتره از انتشار این مصاحبه علیه خودشون استفاده کنی!
Iran, Islamic Republic of
مشکل از بی عرضگی شماست!
وقتی این مصاحبه پخش میشه شما باید یه مقاله کار کنید و بپرسید چرا ماچ بوسه و پیغام فدایت شوم برای ظریف ایراد نداره اما دیدار با احمدی نژاد چنین وحشی گری هایی در پی داره؟
اینطوری به خواننده ثابت میشه دیکتاتور واقعی چه کسانی هستند
حمید
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت جناب آقای افتخاری
شما یکی از خواننده های محبوب بنده هستید با نوای یارا یارا گاهی -گاهی با نگات با اون خندهات محشر می کنی شب تنهایمو .
حیف از قشر شما عزیزان حمایت نمی کنند امیدوارم دررسای مولای مظلوممان امام رضا شعر بخوانی
علی یاری
Iran, Islamic Republic of
.... که در بستر اینترنت عالم همه چیز دانند و لی در زندگی عادی از یک سوسک می ترسند بدون اینکه بازخواستی شوند از تلگرام و اینستا و ... تیر اندازی می کنند و متاسفانه هرکس را بخواهندتخریب می کنند.
نمونه اش را در همه جا می توان دید. دوشاخه شان داخل پریز این مملکت است و سر تفنگشان روی شقیقه خدمتگزاران و هرکس که بگوید فلان چیز که باب میل آنهاست، ازاد است لایک می گیرد و هرکس مخالفشان باشد فحش!! اینها بزدل ترین و خائن ترین مردم در فضای مجازی اند
کاش جایی بود تا این بزدل ها را رسوا می کردند.
محمد
United Arab Emirates
استاد افتخاری عزیز
افشین
Iran, Islamic Republic of
باید از روزی که کسی مهرش از دل مردم برود ترسید چون به سادگی قابل برگشت نیست . حال تو میتوانی هزار دلیل و برهان بیاوری برای تک تک رفتارهای ایشان مهم ان مهر است که وقتی پرید دیگه پریده و مشکل میشه سر جای قبلش بشینه البته فرمایش شما هم درست است اقای احمدی نژاد که سینه کش وتمام قد از وزیرانش دفاع میکرد ومیکنه انتظار بیشتر ی میرفت جهت حمایت از استاد افتخاری
Iran, Islamic Republic of
مردم فقط اونایی هستن که به موسوی رای دادن؟ بقیه مردم نیستن؟
مرگ بر دیکتاتوری
افشین
Iran, Islamic Republic of
نه دوست عزیز مردم همه هستند انهای که میخواهند سر به تن ما نباشد و انهایی که بیطرف هستن و انهایی که دلبسته حزب و جناح خود هستند انهایی که هیچ دلبستگی ندارند این است جمهور مردم من فقط نظرم را نوشتم و شما نیز نظر خود را نوشتید هیچ کس از دیکتاتوری خوشش نمی اید اگر شما به کسی که دیکتاتور است بگویی دیکتاتور با هزار دلیل میخواهد ترا قانع کند که بفکر مصالح مردم است و دیکتاتور نیست مثل ادمهای خسیس تو نمیتوانی به یک خسیس بفهمانی که خسیس است هزار دلیل میتراشد برایت که نه فقط به فکر اینده است یا مخالف اصراف و حرفهای دیگر یا به یک ادم بدبین تو نمیتوانی ثابت بکنی که شما بد بین هستی او هزار دلیل میاورد که ای بابا خودم با چشمهای خودم دیدم و یا یک ادم وسواسی را امکان ندارد بتوانی ثابت کنی که او وسواسی است او در جواب خواهد گفت نه من به بهداشت اهمیت میدهم و از این قبیل حرفها . موفق باشی و همیشه پایدار
Iran, Islamic Republic of
دیگه چیکارکنن دولت تدبیر و امید تو چهار سال گذشته از احمدی‌نژاد مایه گذاشت و بر کم‌کاری‌های خودش ماله کشید الان هم موضوعی برای عنوان کردن ندارند دوباره به احمدی‌نژاد بند کردن جای بسی تاسف
Iran, Islamic Republic of
وقتی مصاحبعه را میخونی متوجه میشی اون روزنامه نگار قلمفروش در اصل باید تیتر میزد "طناب خریدم از دست مخالفان احمدی نژاد خودکشی کنم" از بس وحشی و غیر متمدن بودن ...
Iran, Islamic Republic of
احسنتم
حسین
Iran, Islamic Republic of
باسلام بنظر من هنرمند مردمی باید در مواجه با سیاستمداران جانب احتیاط را مراعات کند
Iran, Islamic Republic of
هنرمند مردمی کسی است که به رئیس جمهور منتخب مردم احترام بزاره! اون هنرمندی که با احمدی نژاد قهر کرد و از فلان حزب حمایت فرمود هنرمند حزبی است نه مردمی!
سعید
Iran, Islamic Republic of
کاش بجای سیاسی کردن هنر قدر هنرمندان دغدغه مند مثل جناب علیرضا افتخاری و نه سلبریتی های بی درد رو بیشتر می دونستیم.

انصافا باید چند سال صبر کنیم تا استادی مثل افتخاری دوباره ظهور کنه؟
صدایی که چند نسل باهاش خاطره داره و هنرمندی که خیلی از علاقمندان به دیگر گونه های موسیقی رو هم به موسیقی سنتی علاقمند کرد.
من واقعا بعنوان یک ایرانی شرمنده استاد علیرضا افتخاری هستم بخاطر جفایی که در وطن خودشون به ایشان رفت....
Iran, Islamic Republic of
استاد علیرضاافتخاری عزیزم دوستت داریم...
باید کمپینی در دلجویی از استاد افتخاری و خانواده اش راه بیفتد...باید جبران کرد...
علی
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر نویسنده ی فهیم این مطلب . متاسفانه مجله ی تجربه نه تنها بسیار بی انصافی و جفا در حق این خانواده کرده بلکه آقای یزدانی خرم هر پیام انتقاد نرمی را هم حذف و منتقد را بلاک میکنن و یاللعجب که چنین انسانهایی با چنین رفتار فریاد نبود آزادی بیان سرمیدهند . خدا نکند روزی کار دست امثال ایشان بیفتد که مفهوم واقعی دیکتاتوری هستن . سپاس از جهان نیوز و سعه صدرش و زنده باد استاد علیرضا افتخاری عزیز
سعید
Iran, Islamic Republic of
آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون استاد افتخاری رو دارم
ز.ا
Iran, Islamic Republic of
سلام استاد عزیزم
فدای شما،،شما نازنین در قلب هوادادانتون،جای دارید، و هیچ چیز این جایگاه را سست نمی کند. درود بر استاد علیرضا افتخاری جان جانان
Iran, Islamic Republic of
آقای افتخاری اون بقال و آرایشگر و...فاقد شعور بودن و نمیدانستند هر انسانی حق انتخاب داره! از آدمهای بیشعور نباید دلگیر شد باید فاصله گرفت
یزدی زاده
Iran, Islamic Republic of
استاد افتخاری عزیز، رسم دیکتاتورها تاختن برجان و مال وآبروی مردم است دیکتاتورها همیشه همینطور بوده اند وعوض نخواهندشد و تکلیف ما در مقابل آنها باصلابت ایستادن است ؛ از حضرت حق ؛ خواستار موفقیت وسربلندی هرچه بیشتر برای شما وخانواده محترمتان هستیم.
Iran, Islamic Republic of
آتش این چند دستگی ها بین عوام و خواص از سال ۸۸ و با شایعات و وطن فروشی های اصلاح طالبان و آقازاده های مشهور رانت خوار و ساندویچ خوار شروع شد. انشاءالله جمیعآ به جهنم واصل شوند که تنها هم و غم شان در کشور بی حجاب کردن و ساپورتی کردن نوامیس مردم غیور بود.
ساجد
Spain
مرد باش آقای افتخاری شما همون موقع می تونستی این حرفا رو بزنی همون موقع. درست یا غلط شجریان با این جمله من خس و خاشاک هستم انتخاب خودش رو کرد و هزار جور ممنوعیت برای خودش خرید و تا الان هم پاش نشسته. شما هم انتخاب خودت رو کردی یادت رفته هر روز به خاطر دهن کجی به شجریان تو تلویزیون بودی ؟چطور اون موقع ساکت بودی الان یادت افتاده می خواستی خودکشی کنی ؟؟ مرد باش درست یا غلط راهت رو انتخاب کردی پای همه چیزش باش.