پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

"نوروز بل"را بشناسید

چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 531304
برخی از پژوهشگران سابقه و دیرینگی نوروز "بل" را به عصراسطوره می‌رسانند و به رویدادهای عصر فریدون و ضحاک منتسب می‌کنند و برخی دیگر این جشن را جشن برداشت محصول زمان پرداخت خراج به حکومت می‌دانند.
"نوروز بل"را بشناسید
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، هوشنگ عباسی - محقق و پژوهشگر با بیان گوشه ای از ویژگی‌های جشن نوروز "بل" اظهار داشت: جشن نوروز "بل" در گاهشماری گیلانی، جشن آغاز سال گالشی و دیلمی است.
 
وی با بیان اینکه این جشن در غروب 16 مرداد ماه برگزار می‌شود، افزود: نوروز ماه دیلمی از 17 مرداد ماه خورشیدی آغاز می شود و تا 15 شهریور ماه ادامه می‌یابد.

این پژوهشگر اظهار داشت: نوروز "بل" از ترکیب دو واژه نوروز و بل به وجود می‌آید، نوروز به معنی آغاز سال نو و بل به معنی آتش و شعله است.

وی با اشاره به اینکه این جشن ریشه در معیشت و شغل شبانی دارد و با باورهای و آیین های بومی در هم آمیخته افزود: در میان کوه نشینان رسم است قبل از آغاز سال نو به استقبال سال نو می‌روند و خود را نو و نوار می‌کنند، به فراز بالاترین محل سکونت خود رفته و سه، پنج، هفت یا نه کوپه آتش می‌افروزند و در اطراف آتش دعا می‌کنند و سرود و آواز می‌خوانند و فرا رسیدن سال نو را به همدیگر تبریک می‌گویند و شیرینی و حلواهای مخصوص اعیاد و جشن می‌خورند.

به گفته این پژوهشگر، برخی از پژوهشگران سابقه و دیرینگی این جشن  را به عصراسطوره می‌رسانند و به رویدادهای عصر فریدون و ضحاک منتسب می‌کنند و برخی دیگر این جشن را جشن برداشت محصول  زمان پرداخت خراج به حکومت می‌دانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *