جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۳
۷

پروژه بازسازی و توسعه سیاسی، 20 سال بعد از دوم خرداد

چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 521281
این روزها سالگرد دوم خرداد 76 است که شبه انقلابی در کشور ما بود که فضا را به شدت تغییر داد. بعد از آن همه محدودیت برای جناح چپ خط امامی که اصلاح طلب نام گرفته بودند آنها توانستند ریاست جمهوری را با نتیجه خیره کننده 20 میلیونی پیروز شوند و پس از آن شوراهای شهر و روستا و انتخابات مجلس ششم مجلس را هم به نفع خود کنند و فضای سیاسی اجتماعی کشور را کاملا دگرگون کنند.
پروژه بازسازی و توسعه سیاسی، 20 سال بعد از دوم خرداد
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی دزفولی: سال ها قبل در مرداد سال 1391 که نشریه اندیشه پویا تازه متولد شده بود، در شماره دوم خود مصاحبه ای با سعید حجاریان را منتشر کرد که به بازخوانی خاطرات حجاریان از پیش از انقلاب تا اواسط دهه 80 مربوط می شد.

حجاریان در آن مصاحبه گریزی هم به دوره بعد از رحلت امام و ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی زده بود. در بخشی از آن مصاحبه گفته بود که بعد از فوت امام (ره) عملا جریان چپ خط امام منزوی شد و هیچ کاری هم نمی توانست انجام دهد. ریاست جمهوری به هاشمی رفسنجانی رسیده بود که جناح راستی محسوب می شد.

قوه قضائیه هم دست آیت الله یزدی بود از افراد شاخص جناح راست بود و مجلس سوم هم آرام آرام به پایانش نزدیک می شد و مشخص بود جناح چپ در مجلس چهارم جایی نخواهد داشت. صدا و سیما و کیهان و جمهوری اسلامی و رسالت و ... هم علیه جناح چپ بودند و تنها روزنامه سلام برای ما بود و همه داشته هایمان همین بود.

حجاریان در بخش دیگر آن مصاحبه گفته بود که تنها لطفی که هاشمی به ما کرد این بود که موسوی خوئینی ها را رئیس مرکز مطالعات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری کرد و عباس عبدی و علیرضا علوی تبار و من[ حجاریان] و میردامادی و عده ای دیگر از بچه ها به آنجا رفتیم. از اول هم یک پروژه تعریف کردیم و آن تنها پروژه "توسعه سیاسی" در ایران بود. ما صبح ها روزنامه سلام بودیم و عصرها به مرکز تحقیقات می رفتیم.

حجاریان که پس از سال 68 عملا از وزارت اطلاعات رانده شده بود، در ادامه همین مصاحبه می گوید چند سال بعد [اوایل سال 71] موسوی خوینی ها وقت ملاقاتی از هاشمی گرفت و همگی ما به دیدن هاشمی رفتیم تا گزارشی از فعالیت های این 2-3 سال به او بدهیم. تا صحبت از توسعه سیاسی شد هاشمی تعجب کرد که این دیگر چه کاری هست که شما چند سال مشغول آن بودید؟

توسعه اقتصادی شنیده بودم اما توسعه سیاسی دیگر چه حرفی است؟! هاشمی از این حرف ها آشفته شده بود و رسالت خودش را به عنوان رئیس جمهور تنها توسعه اقتصادی در کشور می دانست و بارها هم با سفیر روسیه در تهران برای همین الگوها جلسه گذاشته بود. پس از آنکه موسوی خوئینی ها از مرکز تحقیقات استراتژیک رانده شد و رفت، تیم او همانند حجاریان و ... هم از آن مرکز رفتند و حسن روحانی و دوستانش جایگزین تیم قبلی شدند.

اما به گفته حجاریان آن پروژه "توسعه سیاسی" ادامه یافت و بولتن خبری و تئوریک آن هم نشریه کیان و روزنامه سلام بود. به گفته حجاریان آنها از سال 68 تا 76 کار کردند تا نهایتا با کمک پدر فکری بود [عبدالکریم سروش] و به مدد شاگردان وی و تئوری پردازی های امثال حجاریان و عباس عبدی و ... و استفاده از نظرات حسین بشیریه توانستند پروژه توسعه سیاسی را در دوم خرداد 76 به ثمر برسانند.

این روزها سالگرد دوم خرداد 76 است که شبه انقلابی در کشور ما بود که فضا را به شدت تغییر داد. بعد از آن همه محدودیت برای جناح چپ خط امامی که اصلاح طلب نام گرفته بودند آنها توانستند ریاست جمهوری را با نتیجه خیره کننده 20 میلیونی پیروز شوند و پس از آن شوراهای شهر و روستا و انتخابات مجلس ششم مجلس را هم به نفع خود کنند و فضای سیاسی اجتماعی کشور را کاملا دگرگون کنند.

این روزها حال جناح راست همین هاست. اگر اتفاقات بعد از سال 82 تا 92 به ظاهر برای اصولگرایان پیروزی بود که نبود، اما این روزها اصولگرایان به شدت در حال شکست های سخت و عمیق هستند که تازه آن ها را از خواب زمستانی بیدار می کند و متوجه شده اند سال ها به بیراهه رفته اند و حال نگران آینده هستند!! دلیل همه این شکست ها یک چیز بیشتر نیست. عدم برنامه صحیح و فکر!

راه نجات جناح راست به نظرم در این سالهای پیش رو همان بود که جناح چپ در اوایل دهه 70 رفت. چند سال کناره گیری از سیاست، میدان دادن به نیروهای فکری جوان خود و بازنشسته کردن چهره های فسیل و فرسوده و تئوری پردازی های معقول و منطقی در نشریات فکری برای نسل جوان و بازیابی خود و بعد به عرصه سیاست بازگشتن با تمامی قوا.

جناح راست نیروهای فکری و پای کار و علاقمند به انقلاب کم ندارد. اما اگر میخواهد بر همان مسیر سابق برود همان نتایج باز برایش رقم خواهد خورد. اصولگرایی و انقلابیگری با شیوه های سابق نه تنها جواب نمی دهد که جواب عکس می دهد. اصولگرایی نیاز به باز تعریف دارد. نیاز دارد تکلیف خودش را با برخی از نیروهای به ظاهر داخلی خود مشخص کند. نیاز دارد نسبت خودش را با جامعه مجددا تعریف کند. اصلاحات در نیمه دوم دهه 70 این کارها را انجام داد و نسبت خود را با جامعه باز تعریف کرد و به صحنه بازگشت.

راه به نظر یک چیز است. بازیابی خود، نظریه پردازی و تولید گفتمان جدید و فکر شده متناسب با روز و نیازهای جامعه و تربیت نیروی جدید. امیدوارم باز بتوانم در این باره بنویسم و به گوش اهلش برسد...


منبع: کانال تلگرامی مکتوبات
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مشکل اصولگراها اینه که اولا خودخواه هستند و در ثانی حاضر نیستند از کسانیکه صداقت دارند ولی ریاکاری بلد نیستند استفاده کنند. متاسفم با این روش هیچوقت رشد نمی کنند.
Iran, Islamic Republic of
نه عزیز من اصولگرا مطلقا خودخواه نیست درست برعکس فرمودی این گروه اصلاح طلب است که خود خواه است . اصول گرا نجابت دارد دروغ نمیگوید وتقلب وتخلف نمی کند . ببین حالا هیچی نشده در شورا وبرای منم منم اعتراضاتشان بهمدیگر شروع شده . اگر به تخلفات دقیق رسیدگی شود معلوم خواهد شد که چه بلایی برای انتخابات فراهم کردند
حسین
Netherlands
مشگل همه ما اینکه "" وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّـهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا "" را فراموش کرده ایم و چپ و راست کذا و کذا شده ایم به تقلید از شیطان بزرگ. توجه کنید به روند انتخابات اخیر چه از نظر محتوا و چه فرم (نمونتا مناظره ها)
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
حامیان اصلاحات لطف کنند و ازجناب حجاریان که به تئوریسین و معمار اصلاحات مشهور است سئوال نمایند که نظرشان نسبت به " تدلیس سیستماتیک " در انتخابات این دوره ازریاست جمهوری ازجانب دولت مستقرو دست اندرکارانشان چیست؟!
ایشان درانتخابات 88 فرموده بودند تقلب نشد اما تدلیس سیستماتیک انجام شد و حالا که وام های ده میلیونی به دهداران پرداخت شده و قول برقراری یارانه های قطع شده به میزان چندین میلیون نفرداده شده و .... آیا بازهم برروی اعتقاداتشان پابرجا هستند یاخیر؟
Iran, Islamic Republic of
توسعه سیاسی منظورش توسعه فریبکاری و دروغه دیگه
خاسرین دنیا و آخرت! آنقدر نمی فهمید که کل زندگیتون رو باختید بعد فکر می کنید پیروزید
نیما
Iran, Islamic Republic of
سلام
با اینکه از نظر فکری با شما اختلاف شدید دارم،اما در اینمورد موافق شما هستم که هر از گاهی هر جناحی باید فکر ئ اندیشه خودشو ترمیم کنه که بتوونه هم برای کشور مفید باشه و هم به روی صحنه بیاد.
ممنون
Iran, Islamic Republic of
اقای دزفولی با تشکر .خوب بسم الله گفتمان سازی وشفاف سازی کاریزماوتبیین راه که نیازمبرم است.
بفرمایید ازکجا باید شروع کرد شاید واکاوی فرازها وفرودها نقطه شروع باشد.بالاخره شرایط مخالف همبشه وجود دارد مهم اشناسازی نیروها با شرایط وتقویت خط فکری است.شاید بهتر باشد به جای رویارویی فرسایشی به تبیین رفتارهای جناحی وکشف نقاط ضعف واثار غلط رفتارهای غلط بپردازیم .ودیگر اینکه درشرایط کنونی اصولگرایی بتواند با وجود همه ی فشارها ازبعد نیازهای مادی اقتصادی بهداشتی رفاهی نیزمشی مشخص موفق داشته باشد درست مثل موفقیت درزمینه ی دفاعی و موشکی.