شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱

وقتی کاتدهای مس را خام فروختند

چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 519303
تقاهمنامه ۱ میلیارد یورویی شرکت ملی مس با شرکت MKM آلمان که بهمن ماه سال ۹۴ امضا شده بود، به دلیل تعلل شرکت ملی مس معلق شده و گفته می شود، کاتدهای مس را به یک شرکت مرتبط با صهیونیست ها خام فروشی کردند.
وقتی کاتدهای مس را خام فروختند
 
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، بهمن ماه سال 94 ، شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت MKM آلمان به‌عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های اروپایی برای توسعه همکاری ها تفاهم نامه یک میلیارد یورویی امضا کردند.

محمد اسفندیار عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران با اعلام این خبر گفته بود: در پی این تفاهم نامه شرکت ام کا ام تمایل خود را جهت سرمایه‌گذاری در پروژه های معدنی و به ویژه سرمایه گذاری در بخش صنایع پایین دستی ایران تا سقف یک میلیارد یورو اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت ام کا ام یکی از بزرگترین هلدینگ‌های اروپایی در زمینه تولید بالغ بر 800 نوع فرآورده مسی است تصریح کرده بود: با امضای این تفاهم نامه، شرکت ام کا ام زمینه‌های توسعه و تاسیس صنایع پایین دستی جهت تبدیل کاتد به انواع فرآورده‌های مسی در ایران فراهم خواهد شد.

اسفندیار با بیان اینکه شرکت در تلاش برای انتقال تکنولوژی ساخت صنایع پایین دستی مس است گفته بود: تحقق این موضوع موجب ایجاد هزاران شغل، تامین نیازهای داخلی در زمینه فرآورده‌های مسی به جای واردات و صادرات محصولات این حوزه به کشورهای همسایه و به ویژه بازار جنوب شرق آسیا خواهد شد.

عضو هیات مدیره، افزود: همچنین شرکت ام کا ام در این مذاکرات در زمینه خرید کاتد تولیدی شرکت مس تا سقف 70 هزار تن در سال اعلام آمادگی کرد و پیشنهاد کرد که این همکاری با خرید 10 هزار تن کاتد آغاز شود.

این در حالی است که خبر می رسد، با گذشت بیش از 15 ماه از امضای این تفاهمنامه، یکی از معدود سرمایه گذاری های خارجی که دولت حسن روحانی در کارنامه ضعیف اقتصادی خود از آن به موفقیت یاد می کرد، به دلیل تعلل شرکت ملی مس معلق شده و به سرانجام نرسیده است.

در حالی این شرکت آلمانی متعهد شده بود، 70 درصد فرآورده تولیدی را صادرات نماید، که ظاهراً در پی تشدید خام فروشی در شرکت ملی مس، امکان تامین سالانه 70 هزار تن کاتد مس برای این شرکت آلمانی فراهم نبوده است.
سیاست خام فروشی در بخش معدن یکی از سیاستهای غلطی است که از سالها پیش در کشور و در شرکتهای مختلف معدنی دنبال می شود، و علیرغم تاکیدات قوانین بالادستی مبنی بر توقف خام فروشی، به دلیل منافع قابل توجهی که در این خصوص برای برخی وجود دارد، سیاست خام فروشی همچنان ادامه دارد تا خیل بیکاران کشور به دلیل تعطیلی صنایع پایین دستی روز به روز افزایش یابد.

برخی خبرها حاکی است که کل ماده اولیه (کاتد مس) شرکت ملی مس به شرکت گرین‌کلد که وابستگی های صهیونیستی دارد، تا پایان سال 2017 واگذار شده ، در حالی که بخش زیادی از کارخانجات داخلی پایین دستی که برای تولید فرآورده هایی با ارزش افزوده بالا نیاز به کاتد مس دارند، به دلیل فقدان ماده اولیه در حال تعطیلی و بیکار شدن صدها کارگر هستند .
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *